VIDA DIGITAL
Les asseguradores entren a protegir els menors del ciberassetjament
Diverses companyies llancen assegurances per protegir de l'assetjament, de les estafes 'on line' i la reputació digital
La majoria dels productes estan pensats per a famílies amb nens però tenen escàs èxit
zentauroepp40525087 acoso escolar171013193455
Les xifres del ciberassetjament, tot i les campanyes de rebuig i conscienciació, estan arribant a un extrem –l’OCDE, per exemple, calcula que un de cada set menors ha patit assetjament digital a Catalunya– que fins i tot les companyies d’assegurances estan començant a cobrir els danys a la reputació digital. Diverses empreses, com DAS, Zurich o Arag, han presentat assegurances que busquen protegir particulars –i sobretot famílies amb menors al seu càrrec– contra el ciberassetjament, el robatori d’informació, la suplantació d’identitat o les estafes 'on line'.
Són assegurances que s’inclouen dins de les anomenades pòlisses de «responsabilitat jurídica», aquelles per les quals es contracta un servei global d’advocat que inclou qualsevol contingència, tant a adults com a menors, i més que una indemnització per a les seves víctimes el que s’assegura és que algú els resoldrà el problema. «Són serveis, no productes asseguradors. No pretenen resoldre sinistres, sinó resoldre situacions derivades de la presència digital», afirma Mariana Bahía, responsable d’innovació d’Arag.
Quan el client els contracta, la majoria de les companyies solen proporcionar programes per a ordinador o 'app' per a mòbils i tauletes que rastregen l’activitat de l’usuari i capten proves davant una possible demanda o reclamació. Alguns dirigeixen la gestió del producte als pares, d’altres als mateixos menors.
Aplicació exclusiva
És el cas de l’asseguradora Das, que es recolza en una 'app' exclusiva per als seus clients, Proofup, que s’instal·la en el mòbil del menor i li permet capturar o gravar qualsevol situació d’assetjament. «De captures de pantalla a converses d’àudio». Per una part, aquesta informació pot ser compartida amb els pares, i per una altra, es pot utilitzar després com a prova davant de qui procedeixi. «Volem que sigui el mateix menor qui comuniqui la situació i sigui amo de la seva intimitat, no un pare que estigui controlant el que fa el seu fill perquè això és una cosa que rebutgen els nois», afirma Jordi Rivera, CEO de la companyia.
Proofup permet localitzar l’usuari i li dona un xat per comunicar-se i compartir arxius i l’opció de fer captures de pantalla o gravar converses fins i tot de veu. «Permet crear arxius que puguin ser custodiats per un tercer de confiança i dona accés a un advocat que valori com actuar en cada cas». El millor, afirmen les asseguradores consultades, no és embarcar el client en un procés legal amb denúncies, sinó optar per la mediació directa que dissuadeixi el responsable de la difamació i li faci retirar el material.
«Si amb l’'app' es poden capturar evidències molt al principi, millor. Perquè el més habitual és que quan el tema arriba als pares ja està molt avançat i s’han esborrat proves», adverteix Rivera, que va llançar el producte després d’un estudi de dos anys amb escoles i famílies.
Das inclou en la seva pòlissa atenció psicològica al menor i a la família, en cas efectiu d’assetjament, i servei de petició d’esborrat en xarxes socials. I la seva actuació comença amb la mediació davant l’escola, on ja hi ha protocols d’actuació previstos i que aquest any, almenys a Catalunya, s’han reforçat.
Suplantació d'identitat
La pionera a assegurar contra el ciberassetjament va ser Zurich, que va llançar el maig del 2016 juntament amb Telefónica una assegurança que cobria «la vida digital» dels seus usuaris, des del ciberassetjament fins a la suplantació d’identitat en la contractació de serveis financers 'on line', per exemple, si algú demana un crèdit en nom del client. La seva pòlissa utilitza un programari basat en 'big data' per localitzar paraules clau que puguin donar a entendre que hi ha ciberassetjament, però que alhora funciona com un programa de control parental clàssic, dels que limiten el temps d’ús, geolocalitzen el mòbil o restringeixen aplicacions o webs.
Arag també comercialitza un producte semblant des de fa gairebé un any, amb una línia d’assessorament legal que pot fer servir tant la víctima com l’acusat d’un delicte. Axa inclou cobertures sobre fraus en compres a internet en pòlisses generals i Caixabank cobreix el robatori d’identitat a internet en el seu servei d’assistència jurídica.
I és que, tot i ser una proposta innovadora, la majoria de companyies afirma que no ha tingut èxit entre els seus clients, i per això la majoria ha optat per incloure-la com a cobertura de les seves pòlisses més generals d’assistència jurídica.
- CIÈNCIA Trobat el cadàver d’una cria de mamut en un estat sense precedents
- Un titular vingut a menys El trist Nadal de Frenkie de Jong
- A CATALUNYA La grip entra en fase epidèmica amb 743 casos per 100.000 habitants
- Valentí Fuster: "Soc cardiòleg, però em costa entendre la perfecció del cor"
- Tradicions i gènere Les dones carreguen encara amb el pes de les festes de Nadal
- 448 al dia MAPA | Els 10 radars de Barcelona que més multes han posat aquest 2024
- ¿Com podem desinfectar el mòbil?
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Els protagonistes de l’esport el 2024 Jorge Martín, contra tots i contra tot
- Un titular vingut a menys El trist Nadal de Frenkie de Jong