Solidaritat

'Un gomet vermell' per col·laborar amb Pallapupas

Quatre joves han posat en marxa una campanya de micromecenatge amb la finalitat de recaptar fons que ajudin a mantenir o ampliar les visites de pallassos a nens que estan ingressats en hospitals

4
Es llegeix en minuts
Rosa Mari Sanz
Rosa Mari Sanz

Periodista

ver +

Les ganes de portar a terme un projecte conjunt que tingués al darrere un vessant solidari, sumades al grat record infantil d’una visita de pallassos en un hospital, han empès un grup de joves a posar-se davant d’una campanya de micromecenatge (amb la plataforma migranodearena.org) per ajudar precisament a fomentar i mantenir aquesta animació tan ben rebuda als centres de salut. Així, Mireia Rom i Roger Cuartielles, exalumnes de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) de Periodisme i ara estudiants d’Humanitats, juntament amb els germans Glòria Macià, graduada en Enginyeria Biomèdica (UPF), i Sergi Macià, estudiant d’Enginyeria Electrònica (UPC), acaben de llançar el projecte Un gomet vermell, una iniciativa que, com el curs escolar, s’allargarà fins al mes de juny. No en va, té molt de vessant educatiu. Precisament és en aquest àmbit en què volen incidir els artífexs d’aquesta idea, que no van dubtar a escollir Pallapupas, un referent en aquesta labor, com els beneficiaris de la campanya amb què busquen donatius per ajudar a fer més amables els hospitals per als nens, una tasca en la qual cada vegada incideixen més els mateixos centres.

Reconeixement

Tot va començar, diu Rom, quan Glòria Macià li va proposar que l’ajudés en l’àmbit de la comunicació a difondre un projecte solidari que volia posar en marxa amb el seu germà. De petita, aquesta enginyera biomèdica va estar un Nadal ingressada en un hospital de Terrassa i va rebre la visita d’uns animadors de la Creu Roja que van fer més suportable l’estada, així que per a ella també suposava una manera d’agrair la labor de les persones que, com aquelles, porten emocions i somriures als nens en  moments difícils de la seva vida. A la periodista la va seduir la idea i hi va embarcar el seu amic Cuartielles, que tampoc ho va dubtar. Des del juny tots quatre van començar a gestar la campanya. El projecte neix amb reconeixement, ja que ha aconseguit el premi HackLab (dotat amb 800 euros destinats a cobrir despeses de la campanya i a ajudar a finançar la labor dels pallassos d’hospital), un taller de cocreació obert a tota la comunitat de la UPF per promoure l’autoaprenentatge, l’intercanvi de coneixements i idees i la col·laboració al voltant de temes com la tecnologia, la comunicació i les arts digitals. «Al nostre favor hem tingut que es tracta d’un projecte interdisciplinari», destaca Rom.

Vídeos per interactuar

Les escoles juguen un paper important en Un gomet vermell, o, almenys, aquesta és la pretensió. Volen adreçar-s’hi per implicar-les tant en la col·laboració per recaptar fons com en la interacció amb nens que estiguin ingressats en hospitals. De moment, tres centres escolars ja s’han obert a col·laborar amb aquesta campanya que compta amb la col·laboració de l’Hospital del Mar (estan en converses amb Sant Joan de Déu), on han gravat uns vídeos en què  menors ingressats i les seves famílies expliquen la seva situació personal. En aquest material audiovisual també hi participen professionals sanitaris. El projecte disposa a més d’un llibre amb làmines il·lustrades per ser acolorides que es repartiran a les plantes de pediatria d’hospitals, unes pàgines que es poden descarregar gratis des de la web de la campanya (www.ungometvermell.cat).

 

«La idea és augmentar els contactes amb les escoles i que altres nens també puguin enviar-los missatges d’energia i positivisme als que estan als hospitals», explica Rom. Les escoles poden decidir com hi col·laboren i fins a quin punt s’hi impliquen.

Notícies relacionades

Per animar els centres educatius no descarten oferir-se ells mateixos per explicar la campanya o fins i tot que algun membre de Pallapupas vagi a les escoles. També conviden els col·legis a organitzar campanyes o petites accions en benefici d’aquesta iniciativa, perquè, abans que res, creuen que la societat no valora prou la labor dels pallassos d’hospital. «No s’ha de banalitzar la seva feina. Justament no sempre fan riure, no busquen el riure fàcil, busquen la complicitat i l’acompanyament. Si la complicitat passa per buscar fer riure, ho provoquen, però el que fan és acompanyar en les emocions, i si el que necessita una persona és una abraçada n’hi fan una», reivindica Cuartielles. «No oblidem que els hospitals són llocs on ningú vol estar i s’ha d’incidir en els beneficis que aporten els pallassos, no només als malalts, també, al personal sanitari. Ajuden  a acostar-se al malalt, a trencar la barrera del diagnòstic implacable, ja que moltes vegades la bata blanca fa de mur i falta humanització», segueix. Precisament, amb la pretensió d’eliminar aquests murs l’oenagé (www.pallapupas.org), de manera pionera, imparteix classes optatives a la Facultat de Medicina de la Universitat de Barcelona (UB) on treballen la relació  metge-pacient per avançar en la humanització de la salut.

 Amb els diners que recaptin amb la campanya la presència d’aquests pallassos es podrà consolidar als 12 centres on ja col·laboren o estendre’s. Això dependrà de l’oenagé, expliquen els artífexs del projecte. En xifres, posen com a exemple Rom i Cuartielles, contractar un any el servei d’animació de Pallapupas en un hospital costa 30.000 euros; una hora de visita d’una parella a un nen hospitalitzat 10 euros; l’acompanyament a un quiròfan té un cost de 20 euros i la tarifa d’una jornada de teatre social 100 euros. Mensualment Pallapupas rebrà la quantitat que fins aquell moment s’hagi aconseguit.