begudes dolces
El consum de refrescos ensucrats cau un 25% a Catalunya després de l'impost
El 38% dels enquestats admeten que han reduït la quantitat o que han substituït aquests productes per altres de no gravats

pigarcia35874457 barcelona 11 10 2016 sociedad bebidas con azucar tipo limona161019181214 /
La freqüència de consumidors habituals de refrescos ensucrats ha caigut un 25% un any després de la instauració d’un impost específic impost per a aquest tipus de begudes a Catalunya, segons una investigació realitzada per experts de l’Escola Nacional de Sanitat del’Institut de Salut Carles III (ENS-ISCIII) en col·laboració amb l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU).
En concret, segons dades preliminars, després de l’establiment de l’esmentat gravamen la freqüència deconsumidors habituals de refrescos ensucrats ha retrocedit un 25% en una mostra de població de diversos barris de Barcelona amb rendes més baixes, en comparació amb la tendència observada en població de barris amb característiques similars de Madrid.
A més, s’ha constatat que el 83% dels enquestats a Barcelona coneixien l’existència de l’impost i el 38% dels mateixos van declarar que havien modificat els seus hàbits de consum de les begudes ensucrades, principalment (tres de cada quatre) reduint el seu consum i en molta menor quantia mitjançant substitució per begudes no gravades o begudes de marca blanca.
Així mateix, OCU va analitzar els preus de supermercats de Madrid i Barcelona el març del 2017 (preimpost) i març del 2018 (postimpost). L’estudi mostra que la mitjana del preu dels refrescos ensucrats a Barcelona és superior al de Madrid. El sobrepreu dels refrescos ensucrats oscil·la entre el 7% i el 8% en el cas de les llaunes de 33 centilitres i el 32% a les ampolles de dos litres dels refrescos ensucrats de marca blanca. Les ampolles de dos litres de marca tenien sobrepreus entre el 14% i el 21%, segons la marca.
Reticències inicials
Notícies relacionadesPer la seva banda, les begudes refrescants sense sucre no tenen sobrepreu a Barcelona respecte a Madrid, i es queden en nivells clarament inferiors a les begudes amb sucre. Abans de la posada en marxa d’aquesta investigació, l’OCU va posar en dubtel’efectivitat i conveniència per al consumidor de l’anomenada 'taxa del sucre' a Catalunya.
No obstant, les primeres dades que se’n desprenen posen de manifest que un augment del preu de les begudes ensucrades té un impacte directe en la reducció del seu consum, un canvi d’hàbit dietètic que OCU considera positiu des del punt de vista de la salut.
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Educació L'escola 'miracle' al barri del Besòs de Barcelona: de suspendre a estar per sobre de la mitjana en català i extraescolars
- Totes les estrenes i tornades Les 10 sèries que no et pots perdre aquest febrer
- Criança El pediatre Carlos González aclareix la importància d’entendre i gestionar els desitjos infantils: «Cedir no és perdre autoritat…»
- Després les polèmiques declaracions de la 'consellera' Parlon Estigmatizar és pensar que trastorn mental és sinònim de violència
- Consells pràctics El truc casolà perquè la goma de la rentadora quedi com nova
- Nations league Espanya remunta contra Bèlgica amb dos gols en l’afegit
- EL PARTIT DE MENDIZORROtZA L’Espanyol afronta un partit amb valor doble a Vitòria