CATÀSTROFE A BARAJAS

Deu anys de l'accident de Spanair: cronologia d'un desastre

L'aniversari arriba amb una comissió d'investigació en el Congrés, però la causa penal tancada

e3b3a2b9-4181-4bf6-ac0e-249f941c48dd-hd-web / periodico

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

L’accident d’un avió de la companyia Spanair al poc d’enlairar-se al’aeroport de Madrid-Barajas amb destinació a Gran Canària, en què van morir 154 persones, compleix aquest dilluns el seu desè aniversari amb una investigació oberta en el Congrés il’arxiu de la causa penal per l’Audiència de Madrid fa sis anys.

Aquests són els principals esdeveniments ocorreguts des del dia de la tragèdia:

20 d’agost del 2008.‑ El vol 5022 de la companyia Spanair, amb 172 persones a bord i destinació Gran Canària, s’estavella a les 14.45 hores durant l’enlairament a l’aeroport de Barajas (Madrid). Moren 154 persones i 18 resulten ferides.

7 d’octubre del 2008.- La Comissió d’Investigació d’Accidents i Incidents d’Aviació Civil (CIAIAC) aprova l’informe preliminar de l’accident, en què s’assenyala que durant l’enlairament els valors de deflexió dels flaps van ser de zero graus i que cap alarma va detectar la configuració errònia.

16 d’octubre del 2008.- El jutge imputa tres tècnics de la companyia per homicidi imprudent. Un mes després, en desimputarà un.

17 d’agost del 2009.- La CIAIAC fa públic el seu informe intern, del qual es desprèn que l’avió va desenganxar amb els flaps replegats, i va fallar el sistema encarregat d’advertir la tripulació.

9 de maig del 2010.- La cadena SER divulga les últimes converses dels pilots. En el diàleg, una tercera persona no identificada, que també es trobava a la cabina, assegura que la intervenció dels mecànics era “un pedaç”, a la qual cosa el copilot va respondre “que es pot fer així”.

17 de maig del 2011.- Transcendeix l’informe de l’òrgan pericial designat pel jutge, segons el qual el personal de manteniment de l’avió sinistrat “no va arribar a identificar la causa de l’avaria i va despatxar l’avió incorrectament”.

1 de juny del 2011.- El jutge imputa tres directius de Spanair.

29 de juliol del 2011.- L’informe definitiu de la CIAIAC conclou que la tripulació no va configurar correctament l’avió accidentat, no va desplegar els flaps/slats i no va detectar aquests errors, entre altres motius, perquè no va funcionar el sistema d’alerta (TOWS). L’Associació d’Afectats qualifica l’informe de “rotund fracàs”.

12 de desembre del 2011.- El jutge redueix als dos tècnics la responsabilitat en el sinistre, al transformar les diligències en procediment abreujat. Se’ls acusa de 154 delictes d’homicidi imprudent i 18 delictes de lesions imprudents.

15 de desembre del 2011.- El Sepla recorre la interlocutòria del jutge per entendre-la insuficient.

12 de gener del 2012.- La Fiscalia demana noves proves sobre l’accident.

19 de setembre del 2012.- L’Audiència Provincial de Madrid arxiva la causa penal, al considerar que la responsabilitat del sinistre no és imputable als tècnics, sinó a l’actuació “errònia” dels pilots, morts en el sinistre.

6 de febrer del 2018.- El ple del Congrés aprova, amb l’abstenció del PP, la creació d’una comissió d’investigació sobre l’accident.

5 de juliol del 2018.- Comencen les compareixences.

Notícies relacionades

18 de juliol del 2018.- L’exministra Magdalena Álvarez, titular de Foment llavors, declara davant de la comissió que la prioritat va ser sempre la seguretat i que no va prendre decisions tècniques perquè no eren la seva responsabilitat.

20 d’agost del 2018.- Desè aniversari de l’accident