Després de detectar pintura tòxica a dos vagons
Els treballadors del Metro de Barcelona demanen protecció contra l'amiant
Exigeixen que es retirin de circulació «els trens en els quals s'hagi detectat» el mineral cancerigen i ser presents en les anàlisis
Demanen que Metro de Barcelona els renti la roba de treball, netegi i aspiri els tallers i sotmeti a control mèdic la plantilla
undefined41396410 barcelona 22 12 2017 barcelona barceloneando va sobre la m181019173550 /
Preveient l’aparició de més vagons afectats per la presència d’amiant, els treballadors del Metro de Barcelona exigeixen a l’empresa la “retirada dels trens en els quals s’hagi detectat MCA (material amb amiant) i la no-manipulació de la resta”. Així ho reclamen en una carta del Comitè d’Empresa dirigida a Esther Chamorro, responsable de Relacions Laborals de Ferrocarril Metropolità de Barcelona SA, a la qual ha tingut accés EL PERIÓDICO.
La troballa de pintura bituminosa seca i fabricada a base d’amiant a dos vagons del Metro barceloní estén la inquietud entre la plantilla, confirmen fonts sindicals. Mentre el suburbà de Barcelona ha retirat dos vagons, el de Madrid, només per les troballes del mineral cancerigen a la pintura dels trens, ja porta 124 cotxes apartats de la circulació.
La carta, emesa la tarda d’aquest dijous i firmada a l’Hospitalet de Llobregat per José Manuel Moreno, delegat de Prevenció de CCOO, exigeix que s’aprofiti el ja investigat en les deteccions precedents d’amiant al Metro madrileny i, per tant, que “prioritzin les revisions de Metro de Barcelona amb els elements amb MCA detectats al Metro de Madrid, i se’n faci una revisió profunda”.
En la missiva, el Comitè d’Empresa demana una sèrie de mesures urgents de prevenció que fins ara no s’estan realitzant a Barcelona. Entre les quals, que es netegin i aspirin les fosses dels tallers de manteniment dels trens, que parin els treballs en aquestes zones mentre no es netegin, que “al personal que està en contacte amb MCA se li renti la roba al centre de treball” (per evitar la contaminació de les seves cases i les seves famílies) i, a més, un examen mèdic a tota la plantilla: “Que tot el personal de Metro sigui inclòs en el registre RETA de treballadors exposats a MCA i, per tant, se’ls faci la vigilància de la salut a tots els treballadors amb el protocol de vigilància per exposició a amiant amb caràcter anual”, diu la carta.
“Evitar falsos negatius”
El 16 d’octubre passat, la directiva Esther Chamorro va dirigir una nota al Comitè d’Empresa afirmant que, si bé es va detectar aquell dia “entre el cinc i deu per cent” de crisòlit d’amiant a la pintura bituminosa dels baixos d’un tren de la sèrie 4000, la mostra trobada és “no friable”. En estat friable hi han aquelles substàncies líquides (com la pintura) que, una vegada s’assequen i degraden, es fraccionen o converteixen en pols. L’amiant ataca els pulmons per la inhalació de les seves microfibres.
Metro de Barcelona mesura la presència d’asbest als seus trens des del juliol passat, concretament als combois de les sèries 2000, 3000 i 4000, vehicles de la marca CAF, alguns dels quals també han donat positius de pintura tòxica al Metro de Madrid. I ha recordat als treballadors el 16 d’octubre que “en tots els mesuraments ambientals fets als tallers de Metro, trens i la resta de la xarxa [...] no s’ha detectat presència d’amiant que suposi un risc per a la seguretat i salut de les persones”.
Però els estudis fets amb Metro de Barcelona no els resulten del tot creïbles, als seus treballadors. A la carta d’aquest dijous demanen que “s’ampliï el nombre de mostrejos” per “evitar falsos negatius”, que prenguin mostres no a qualsevol zona del tren, sinó “on hi hagi més manipulació i puguin estar més deteriorades” i que als delegats sindicals de prevenció se’ls avisi amb prou temps “a fi de ser presents en les revisions i presa de mostres”.
Notícies relacionadesA més, la missiva exigeix que es formi tot el personal en els perills de l’amiant, el seu adequat tractament i com se’n detecta la presència, ensenyaments que fins ara no s’han impartit.
Després de l’última troballa d’amiant al Metro de Madrid, la carta de Barcelona demana que es facin comprovacions amb una peça més pel seu possible contingut d’asbest. Són els convertidors de senyal dels trens, anomenats en l’argot professional “convertidors SEPSA de 25KVA i 125KVA, que a Barcelona porten els combois de les sèries 3000 i 4000 i que a Madrid s’han provat com a tòxics.