FÒRUM D'EXPERTS A MADRID

Educació revisarà la professió docent

La ministra Celaá pretén consensuar unes propostes per fer un canvi legislatiu

Entre les idees a debatre hi ha l'avaluació dels mestres, així com els incentius

undefined35495509 el catllar  tarragones   12 09 2016  inicio curso escolar  i181105153745

undefined35495509 el catllar tarragones 12 09 2016 inicio curso escolar i181105153745 / JOAN REVILLAS

4
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

La ministra d’Educació té l’afany personal de modernitzar el sistema educatiu espanyol. Més enllà dels primers passos legislatius que ha fet el seu departament per modificar diversos articles de la polèmica llei LOMCE (coneguda com a 'llei Wert'), Isabel Celaá vol obrir ara el debat sobre el professorat. ¿Qui forma els professors? ¿Com es formen? ¿Estaria bé avaluar-los i donar-los incentius? Totes aquestes preguntes estan encaminades a un objectiu: "Com convertir un docent en un bon mestre".

La ministra és partidària, efectivament, d’introduir canvis en la professió docent, segons ha explicat en una trobada amb periodistes a Madrid. Segons el seu parer, els mestres són un “factor decisiu en la millora dels resultats escolars”. Un dels primers assumptes que vol debatre amb tot el sector (comunitats autònomes, sindicats, universitats, escoles, associacions de pares i mares...) és la possibilitat que els professors siguin avaluats. Les esmentades avaluacions podrien ser (i haurien de ser-ho) voluntàries i potser anirien acompanyades d’incentius, que no només serien econòmics, sinó d’una altra índole, com ara cursos de formació i viatges d’intercanvi.

Debat a Catalunya

Fa temps que Catalunya també es planteja com millorar la professió docent. Després de quatre anys d’investigació, el programa Millora i Innovació de la Formació de Mestres (Mif) va presentar a l’octubre el document amb les accions estratègiques a continuar, incloent-hi la possibilitat d’un màster.

Fòrum a Madrid

Per començar a treballar pel canvi, Educació organitza demà a Madrid un fòrum titulat ‘Educar per al segle XXI. Desafiaments i propostes sobre la professió docent’.La trobada tindrà –segons la ministra– un “compromís inequívoc” amb el professorat. De fet, qualsevol docent podrà aportar idees a les xarxes socials sota el ‘hashtag’ #YoSoyProfe.

El fòrum –amb la participació de professors universitaris, catedràtics i col·lectius innovadors en Educació– és un punt de partida per començar a treballar. Una vegada exposades totes les idees, Educació elaborarà una proposta que –amb el pas del temps– acabarà convertida en norma legal. L’objectiu de la ministra és posar en marxa aquesta proposició en aquesta legislatura.

Un dels experts que prendran demà la paraula serà José Antonio Marina, catedràtic de Filosofia i pedagog a qui, precisament, l’anterior ministre, Íñigo Méndez de Vigo, va encarregar la redacció d’un Llibre Blanc de la Funció DocentLlibre Blanc de la Funció Docent. L’assagista, entre altres mesures, és partidari de contractar més mestres perquè l’escola "sigui realment igualadora social”.

Cap col·lega entra a veure cap altra classe

Marina és ferm defensor de la idea d’avaluar (i incentivar) els docents, un dels grans temes del fòrum organitzat per Educació. Segons les dades de l’OCDE, el 80% dels professors espanyols afirmen que cap col·lega ha entrat a la seva aula per veure com fa classe i com pot corregir defectes. El 40% assegura que ningú els guia sobre com han d’impartir una classe.

La idea del ministeri és convocar diversos experts per veure si, efectivament, el sistema educatiu espanyol milloraria incorporant no només la revisió de la formació dels docents, sinó també la seva avaluació. Fidel admiradora del sistema finlandès i canadenc, a Celaá li agradaria que els professors tinguessin una espècie de tutoria o acompanyament en la seva tasca diària,  que no estiguessin sols al capdavant de la seva classe, sinó que poguessin treballar en equip. “Molts professors estan actualment desmotivats per la quantitat de problemes que implica la seva professió. Ja veurem si els motivem”, destaca la ministra. “Tots hem tingut molts mestres al llarg de la nostra vida. Però sempre recordem algun o alguna en especial, algú que ens va ensenyar de veritat. Algú que ens va donar amor. Perquè estic convençuda que no hi ha educació sense amor”.

Incentius als mestres

La ministra també vol obrir el debat sobre la conveniència –o no– d’atorgar incentius (no només econòmics) als professors que quedin ben puntuats en les avaluacions. Quan Marina, al seu dia, va posar sobre de la taula aquesta proposta molts docents se li van llançar a sobre. L’assagista i filòsof, no obstant, assegura que tots els canvis fan por, però que la resistència inicial ha desaparegut quan el projecte s’ha dut a terme en algun centre concret.

Notícies relacionades

Més enllà de l’avaluació i els possibles incentius, Educació també vol revisar la formació dels professors. Això és una cosa que depèn d’una altra cartera: Universitats, en mà del ministre Pedro Duque, però l’objectiu és estudiar les pràctiques que es fan o els graus superiors. Segons l’opinió de Marina, per exemple, la formació que reben els professors de secundària és “dolenta” i “massa teòrica”, a la qual cosa cal afegir que les pràctiques en instituts “no estan ben plantejades”. L’objectiu és aconseguir que facin una cosa semblant al MIR dels metges.

Marina prendrà la paraula demà, junt amb altres experts com araMiquel Martínez Martín, de la Universitat de Barcelona (que ha format part del projecte Mif), Mireia López Beltran, professora del màster de formació del professorat de la Pompeu Fabra, Mariano Fernández Enguita Álvaro Marchesi Ullastres, de la Complutense.