ACCIDENT AL VALLÈS OCCIDENTAL
Així ha sigut el descarrilament de tren de Vacarisses (Barcelona)
Els passatgers habituals denuncien que els despreniments de terra són habituals en aquesta línia de Rodalies
L'única víctima mortal ha aparegut fora del tren i els investigadors creuen que ha sortit disparada al trencar-se les portes
tren-2
Un tren de la línia R4 de Rodalies ha descarrilat aquest dimarts a les 6.15 hores del matí amb 133 passatgers a bord que realitzaven el trajecte entre Manresa i Sant Vicenç de Calders. En l'accident, esdevingut quan el comboi passava per Vacarisses (Vallès Occidental) per culpa d'un despreniment de pedres contra el qual ha xocat el ferrocarril, ha mort un home de 36 anys, un veí de Castellbell i el Vilar (Vallès Occidental) que viatjava als vagons davanters, i han resultat ferides de poca gravetat 5 persones i ateses per contusions lleus 44 més.
El maquinista, en prendre un revolt lleu cap a l'esquerra per sota de la carretera C-58, ha divisat un munt de terra en la via procedent d'un talús que havia cedit –probablement– a causa de les pluges dels últims dies i ha activat el fre d'emergència del tren, segons ha avançat EL PERIÓDICO i ha confirmat Renfe. No obstant, ja no ha sigut possible aturar la seva marxa i el cotxe del conductor ha impactat contra les roques.
Gabriel de Toro i José Santín, dos companys de feina que anaven al primer vagó i que han resultar ferits lleus, han viscut l'accident "amb molta por", segons recull l'agència Efe. "Era com si ens matéssim. Una de les portes del vagó ha sortit volant". "El maquinista –ha ratificat De Toro– ha frenat de cop, la gent ha caigut a sobre de nosaltres, han saltat els motors de l'aire condicionat, les portes... Un disbarat". El mateix passatger ha afegit que en aquest punt es produeixen "despreniments sovint i les autoritats pertinents haurien de prendre mesures, posar xarxes i fer-ho millor". Segons l'agència ACN, aquest és el quart despreniment en aquest tram de via que passa per Vacarisses, amb talussos d'argiles soltes que es degraden fàcilment amb les pluges i requereixen un manteniment constant, després dels registrats el 1991, 2009 i 2011.
Les portes salten pels aires
Després de l'impacte amb les pedres, el tren ha acabat descarrilant i les rodes del seu costat dret s’han enfonsat en una cavitat oberta entre la via i la paret lateral per desguassar l'estructura. Dècimes de segon més tard, la cabina del maquinista impactava amb aquest mur dret. El xoc ha provocat que diverses portes dels vagons davanters saltessin pels aires. Per una d'aquestes portes hauria sortit disparada la víctima mortal, segons apunten les fonts properes a les indagacions consultades per aquest diari, que conclouen que possiblement aquest veí de Castellbell i el Vilar es trobava dret en l'instant en què s’ha produït el xoc.
Quan els equips delsMossos d'Esquadra, Bombers de la Generalitat i Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) han accedit al lloc de l'accident, s’han trobat el cos de l'home a prop del vagó del maquinista, a escassos metres del comboi, estirat a terra. L'espai de temps transcorregut entre el sinistre i l'arribada dels funcionaris d'emergències ha provocat que alguns passatgers, que no podien sortir del tren a causa que la ruptura de la catenària havia deixat sense electricitat l'aparell i algunes portes no s'obrien, haguessin de forçar-les per sortir a l'exterior.
Imatges de l’esllavissament que ha provocat accident del tren de rodalies a Vacarisses i com han quedat els vagons. pic.twitter.com/NF19Bx5UPX
— Guillem Sànchez (@guillem_sm) 20 de noviembre de 2018
Fonts del SEM han aclarit que les 49 persones afectades han sigut derivades a hospitals propers de Terrassa. Les 83 que han resultat il·leses han sigut enviades en bus fins a l'estació de Sants de Barcelona. Els cinc viatgers que han requerit més atencions han patit contusions i alguna possible fractura pendent de ser confirmada en els centres sanitaris. El balanç definitiu, un mort i 132 passatgers que no han patit ferides de gravetat, subratllen el caràcter agitat del trist destí que ha corregut l'home de 36 anys.
Investigació en marxa
Els agents de la Policia Científica i de Seguretat en el Transport dels Mossos, juntament amb la Comissió d'Investigació d'Accidents Ferroviaris (CIAF), han sigut els únics que s’han quedat sobre el terreny després que la titular del jutjat 4 de Terrassa, que instrueix la causa oberta per aclarir els fets, ordenés l'aixecament del cadàver, retirat mentre el conseller d'Interior, Miquel Buch, atenia els mitjans de comunicació.
Per la seva banda, l’Adif, òrgan pertanyent al Ministeri de Foment i responsable d'aquesta infraestructura per la qual circulen els trens de Rodalies –gestionats per la Generalitat i operats per Renfe– ha obert una investigació per esbrinar què ha provocat el despreniment del mur. Dijous passat un maquinista va gravar amb el seu mòbil com l'aigua queia a doll, en el punt on va descarrilar el tren, just on la carrera C-58 creua sobre la via del tren i des d'on es desguassen les precipitacions sobre la trinxera ferroviària. En els últims dies les pluges han acumulat 94 litres per metre quadrat a la comarca del Vallès Occidental, on es troba Vacarisses.
Segons Isabel Pardo, presidenta d'Adif, tècnics de la companyia van revisar el talús dilluns, després de les pluges, i no hi van trobar problemes. Es tracta d'un mur centenari –”amb molta edat”– que és objecte d'”un pla de vigilància especial”. Adif ha recordat que el 2017 es van fer “importants obres de tractament i consolidació” que van consistir a “desbrossar, netejar, consolidar els materials, col·locar barreres estàtiques i dinàmiques, i una malla protectora i canalitzacions”.
Notícies relacionadesL'accident, en qualsevol cas, reobre el debat sobre la falta de manteniment d'una estructura estatal com són les vies de trens.Del pla de 300 milions previst entre el 2014 i el 2016, segons fonts de Territori i Sostenibilitat, se’n van executar tan sols el 8,4%. El sindicat CCOO ha denunciaten un informe presentat al setembre la diferència entre les inversions promeses i les aplicades en el Pla Rodalies 2008-2015. Dels 4.000 milions previstos, únicament 480, el 12%, s’han materialitzat.
El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet, ha explicat que es tracta d'"un despreniment important i que la malla s'ha trencat a la part inferior". En la mateixa línia, el ministre de Foment, José Luis Ábalos, ha assenyalat que la zona del corriment de terra estava protegida per una xarxa de contenció, "però les pluges han fet que no aguantés aquesta malla".