conflicte sobre rodes
Quatre conseqüències de la marxa d'Uber i Cabify de Barcelona
Acomiadaments, querelles i reducció del servei pesen d'una banda; el final de la tensió amb el taxi se situa en el flanc contrari
L’anunci per partd’Uber i Cabify que abandonen Catalunya després del decret de la Generalitat que estableix una reserva de 15 minuts d’antelació en els serveis delsvehicles de transport amb conductor (VTC) comportarà una sèrie de conseqüències tant laborals com judicials, i també socials. D’acord amb les dades de les companyies, aquests són els principals efectes de la marxa d’aquestes plataformes.
Acomiadaments de treballadors
Vector i Moove, les empreses amb més llicències de VTC a Catalunya (unes 700 la primera i unes 400 la segona) i la flota de les quals donen servei a les grans plataformes, afirmen que es veuran obligades a acomiadar més de 2.000 treballadors, entre xofers, administratius, responsables de màrqueting... En el cas de Vector, per exemple, ja s’ha arribat a comunicar als empleats la posada en marxa d’un ERO. A les plantilles d’algunes d’aquestes companyies no els ha donat temps ni de reclamar millores laborals, ja que les seves condicions de feina no és que fossin gaire pròsperes. Hi haurà conductors a qui se’ls oferirà la possibilitat de traslladar-se a València o Alacant. Els que no ho acceptin, al carrer.
Querelles milionàries contra l’Administració
La patronal dels VTC, Unauto, ja va anunciar fa uns dies que prepara "querelles criminals" contra el Govern de la Generalitat i els implicats en actes polítics, legislatius i jurídics" que hagin permès que s’aprovi el reglament dels 15 minuts. Aquestes empreses demanaran "danys i perjudicis" tant per les indemnitzacions que hauran d’afrontar per acomiadar els seus empleats com per la pèrdua d’ingressos pel final del negoci. A més, aquestes companyies ajudaran els seus treballadors a presentar demandes també contra l’Administració. En total, l’import que arribaran a reclamar podria assolir els 1.100 milions d’indemnització.
Menys serveis de mobilitat
Notícies relacionadesEls serveis de transport a Barcelona tornaran a ser els de fa una dècada o més. No tots els VTC desapareixeran, però quedarà un reducte de xofers com el que hi podia haver fa anys, aquells serveis per exemple que ja s’oferien en alguns hotels, institucions i cúpules empresarials. Una de les proves del cotó fluix es plantejarà en el Mobile World Congress del mes que ve. Centenars de visitants utilitzaven els VTC per assistir al saló. Ara es veurà si amb la resta de transports es pot cobrir la demanda.
Taxis en calma (o no)
A més, els taxistes tampoc han aconseguit el que volien, ja que ells reclamaven molt més temps de prereserva per als VTC que no pas 15 minuts. No obstant, representants del gremi van admetre dimecres al Parlament Europeu que el decret de la Generalitat marcava el camí a seguir a tot Espanya. Amb la marxa d’Uber i Cabify, els professionals es queden sense dos forts rivals i, d’altra banda, la Generalitat s’estalvia les demandes que també els volia interposar el taxi, una cosa que preveu mantenir contra les institucions estatals, per començar per no complir la ràtio d’una llicència de VTC per cada 30 de taxi, que alhora ha de recuperar ara la confiança de molts usuaris enfadats.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Aixecant acta
- DOCUMENTAL Darrere el disc de ‘La Marató’
- LA CITA DE MONTJUÏC Flick recupera Lamine Yamal i demana paciència a De Jong
- Boxa "Cada vegada soc més conscient del que faig al ring"