El Govern centralitza i unifica els tràmits per a les adopcions internacionals

L'Executiu aprova un reglament pendent des del 2015, que afirma que agilitarà els expedients

zentauroepp47455119 consejo ministros190322125801

zentauroepp47455119 consejo ministros190322125801 / JOSE LUIS ROCA

1
Es llegeix en minuts
Patricia Martín

El Govern central va aprovar aquest divendres el reglament que desenvolupa el canvi introduït el 2015 en la llei d’adopcions internacionals. En aquell moment es va decidir que l’Estat centralitzaria part dels tràmits, fins ara en mans de les autonomies, però des d’aleshores estava pendent el reglament necessari per portar-lo a la pràctica. 

Amb la nova normativa, serà la Direcció general de serveis per a les famílies i la infància del Ministeri de Sanitat la que iniciarà, suspendrà o paralitzarà la tramitació de les adopcions amb cada país d’origen dels menors, prèvia consulta a les comunitats autònomes i al Ministeri d’Afers Estrangers. És a dir, els països oferents tindran un interlocutor i no 17.

Així mateix, el Govern, serà el que estableixi el nombre d’expedients nous que podran tramitar-se. Segons l’Executiu, això suposarà “racionalitzar el sistema, evitant l’acumulació de casos i adequant els oferiments de les persones que volen adoptar a les necessitats reals dels menors”. “Una adequació quantitativa i qualitativa generarà una disminució dels temps de tramitació”, segons Sanitat. 

Precisament la quantitat d’anys que es tarda a adoptar, així com l’enduriment dels requisits per part d’alguns països o l’augment dels sol·licitants de l’anomenada gestació subrogada, estan rere la caiguda en picat del nombre d’adopcions internacionals. Espanya era el segon país, fins al 2004, en nombre d’adopcions, però des d’aleshores han baixat de 5.541 a 531 el 2017. 

Registre nacional d’organismes acreditats

Notícies relacionades

El nou reglament també estableix que el Ministeri de Sanitat serà qui acrediti les entitats col·laboradores, les oenagés que exerceixen de mitjanceres, de nou previ informe de les administracions regionals. A més, hi haurà un registre nacional d’organismes acreditats i de reclamacions i incidències, tenint en compte que les entitats habilitades podran desenvolupar la seva activitat a tot el territori nacional. És a dir, les famílies interessades en iniciar els tràmits podran recórrer a la institució que escullin, independentment que aquesta estigui situada o no a la comunitat autònoma on resideixen. Les esmentades entitats tindran l’obligació de remetre periòdicament informació sobre les seves activitats.

El model de contracte serà també únic, així com els costos dels tràmits, amb l’objectiu de complir els “principisd’igualtat i seguretat jurídica”. “L’objectiu del nou reglament és reduir els temps de tramitació, que ara són confusos, agilitar els procediments i donar més seguretat jurídica als menors i famílies”, va resumir la ministra María Luisa Carcedo, en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres.