medi ambient
Iots i llanxes són clau en la propagació d'espècies invasores al Mediterrani
Els investigadors advoquen per millorar i mantenir hàbits estrictes en el manteniment dels iots per prevenir els seus efectes en la biodiversitat marina

zentauroepp147932 girona 9 8 01 ampuriabrava barcas de recreo foto joan 190506132939
El mar Mediterrani és el segon destí de turisme nàutic del món. Cada any, milers d’embarcacions d’esbarjo solquen les costes espanyoles i arriben a algun dels 200 ports esportius amb què compta el país. Però pocs dels seus propietaris són conscients que cada arribada suposa l’entrada a les costes d’espècies exòtiques que acaben alterant la biodiversitat marina autòctona. Un estudi elaborat pel departament de Zoologia de les universitats de Sevilla i Pavia (Itàlia) i la Facultat de Ciències del Mar de Cadis constata que aquesta navegació d’esbarjo és una de les vies més eficaces per a la propagació d’espècies no autòctones, presents en més de la meitat dels barcos analitzats.
Els científics, encapçalats per Gemma Martínez Laiz, van analitzar les comunitats incrustants ('fouling'), la fauna i flora marina que creix sobre estructures artificials com cascos de vaixells, hèlixs i quilles, però també sobre estructures dels mateixos ports, com els pantalans, boies o cordes. Van prendre mostres de 247 embarcacions pertanyents a 10 ports esportius. La investigació es va centrar en els crustacis peracàrides, un tipus d’organisme molt petit del qual existeixen nombroses espècies procedents de tot el món.
El 56% dels barcos
Els resultats, difosos per la Fundació Descubre, van demostrar que el 56% dels vaixells transportaven varietats exòtiques. "Vam veure a més una similitud entre la composició de les comunitats presents als barcos i el port on atracaven, la qual cosa indica un intercanvi entre ells. Les embarcacions són capaces de transportar espècies d’uns ports a altres del Mediterrani", apunta Martínez.
Notícies relacionadesL’estudi, publicat a la revista 'Marine Pollution Bulletin', és el primer que aborda l’assumpte des d’una perspectiva biològica i social, ja que inclou un acostament als hàbits de neteja, rutes realitzades habitualment i coneixements que tenen tant els propietaris de les embarcacions com els gestors dels ports de les invasions marines, una de les principals amenaces per a la biodiversitat. Les anomenades espècies exòtiques (introduïdes de forma artificial, accidental o intencionada per acció humana) poden tornar-se invasores i causar impacte no només en els recursos naturals, sinó també en els econòmics, socials i de salut humana.
En aquest sentit, és cridaner com només el 29% dels enquestats coneixien aquest risc. "Els amos de barcos i gestors de ports esportius poden contribuir a minimitzar aquest problema. Necessitem assegurar hàbits estrictes de manteniment dels iots. Una vegada establerta l’espècie invasora, és gairebé impossible deslliurar-nos-en. Per això, és més rendible una estratègia de prevenció que d’erradicació", avisen els científics.
- Sergio Peris-Mencheta, actor i director: "Des de la malaltia, la meva imaginació s’ha alliberat"
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- Crònica rosa Elionor i l’amor
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any