Loteries no podrà fer espots on suggereixi que guanyar et soluciona la vida

El Govern presenta avui el projecte de regulació de la publicitat del joc, pendent des del 2011

Es podran emetre anuncis durant les retransmissions esportives, però sense famosos ni incitacions a jugar

zentauroepp52402937 alberto garzon200221134548

zentauroepp52402937 alberto garzon200221134548 / DAVID CASTRO

2
Es llegeix en minuts
Patricia Martín

El Ministeri de Consum publicarà aquest divendres el projecte de reial decret destinat a limitar la publicitat del joc, que prohibirà a Loteries suggerir en els seus espots que jugar et soluciona la vida. Es tracta d’una regulació que estava pendent des del 2011 malgrat que, en els últims temps, ha crescut el malestar entorn de la proliferació de cases d’apostes i al bombardeig publicitari, cosa que ha provocat que augmenti el nombre de persones que juga, per tant, la possibilitat de ludopatia.

L’esborrany del reial decret conté novetats importants, però no equipara la publicitat a la del tabac o l’alcohol, que està pràcticament desterrada, com demanaven associacions de jugadors rehabilitats. Es restringeix l’emissió d’espots de ‘joc online’ a la matinada, entre la 1.00 i les 5.00 hores,excepte en les retransmissions d’esdeveniments esportius, on es permetrà a partir de les 20.00 hores. Si bé, els continguts seran bastants diferents dels actuals, ja que no es podrà fer «interpel·lacions o incitacions» al joc o les apostes, és a dir, no es podrà dir reiteradament «juga, juga, juga», ni els anuncis podran estar protagonitzats per famosos o personatges de rellevància pública.

A l’estiu, al Consell de Ministres

Notícies relacionades

Les limitacions de contingut afecten també a Loteries de l’Estat i l’ONCE, no a les cases d’apostes i casinos, que depenen de les comunitats autònomes. A partir que s’aprovi el decret, les dues entitats dependents de l’Estat hauran de canviar les seves estratègies publicitàries, ja que no podran suggerir que el joc soluciona els teus problemes professionals o financers, ni representar de forma atractiva aquesta acció, ni suggerir que com més juguis, més possibilitats d’encert, ni representar diners ni articles de luxe.

El projecte serà exposat durant 15 dies a consulta pública i una vegada analitzades les al·legacions s’ha de ser remetre a la UE, per la qual cosa fonts del Ministeri de Consum calculen que no serà aprovat en Consell de Ministres fins a l’estiu. Aquestes fonts expliquen que no s’ha prohibit totalment la publicitat perquè el nombre de persones que juguen per internet (el 3,5% de la població) és molt inferior al percentatge de població que fuma (el 34%) o que beu diàriament (el 7,4%). A més, existeix el temor que una restricció absoluta provoqui que els operadors utilitzin vies il·legals o pàgines d’internet o suports publicitaris que escapen al control del Govern. «Hem buscat la manera de regular la publicitat d’una activitat legal de la forma més eficaç per protegir els menors  i reduir el nombre de ludòpates», remarquen aquestes fonts.