tecnologia contra la pandèmia

'Apps' per detectar i comunicar des de casa si tens coronavirus

La Generalitat i la Comunitat de Madrid treuen aplicacions per informar des de casa del teu estat de salut

app-covid

app-covid

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

Els serveis sanitaris estan al límit i això es nota en l’atenció telefònica. Aquests dies, no sempre és possible que a l’altre costat del 061 o del 112 respongui algú al moment (per fer-se’n una idea, el 061 ha passat de rebre diàriament unes 5.000 trucades a rebre’n unes 25.000). Per això les noves tecnologies tenen un paper tan important en aquesta crisi. Són diverses les aplicacions que permeten descongestionar el panorama perquè a través d’aquestes cada persona pugui controlar el seu estat de salut sense sortir de casa, cosa que evita saltar-se el confinament i saturar els hospitals i centres mèdics.

Una és la que ha llançat la Conselleria de Salut fa menys de 24 hores, aquest dimecres, i que ja ha tingut 107.000 descàrregues. Es diu ‘StopCovid19Cat’. ¿Per a què serveix? A través seu, els ciutadans poden informar des de casa de la seva simptomatologia (febre, tos, dificultats respiratòries).

Informació per al SEM i Protecció Civil

L’aplicació, que és gratuïta, formularà preguntes senzilles sobre els símptomes que té l’usuari, el seu estat de salut, la seva edat i sexe, les patologies prèvies que hagi pogut patir... Aquesta informació arriba directament al Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) i a Protecció Civil perquè facin un seguiment dels pacients.

StopCovid19Cat demana el número de la targeta sanitària al pacient, de manera que es pot connectar amb el seu historial clínic. Totes les dades estan encriptades. Aquesta ‘app’ està disponible a l’App Store d’Apple (per a iPhones) i a Google Store (per a mòbils amb Android). Diferents professionals sanitaris, que també han participat en el desenvolupament de l’‘app’, respondran les preguntes dels pacients.

«El 061 s’ha d’utilitzar per a consultes sanitàries d’un cert nivell d’importància, no per dubtes ni per qüestions menys rellevants, ja que ja hi ha altres canals per obtenir informació, com el Canal Salut», ha remarcat el director del Servei Català de la Salut (CatSalut), Adrià Comella. També ha remarcat que per a qualsevol dubte la població pot trucar als seus centres d’atenció primària (CAP) i als CUAP, on es reforçarà l’atenció telefònica; i ha deixat clar que per a emergències greus i de risc vital, el telèfon recomanable és el 112.

AsistenciaCovid19 a la Comunitat de Madrid

Notícies relacionades

La Comunitat de Madrid també ha desenvolupat una ‘app’: AsistenciaCovid19, similar a la catalana. En aquest cas, ha sigut desenvolupada per Carto, firma especialitzada en anàlisi i visualització de dades geolocalitzades, i que ha comptat amb el recolzament d’empreses tecnològiques com Google i Telefónica.

Una de les claus perquè Corea del Sud vencés el coronavirus va ser precisament l’ús d’aquest tipus d’aplicacions. La informació que aporta el ‘big data’ amb geolocalització ajuda a assenyalar els possibles focus d’infecció a cada zona i aïllar els casos sospitosos.