EFECTES DEL Covid-19 EN L'EDUCACIÓ

Les escoles bressol privades demanen a les famílies aportacions voluntàries

Els centres esperen una resposta del Govern a la seva sol·licitud d'ajuts directes pel tancament pel coronavirus

Associacions de pares reclamen al Govern ajuts per a famílies d'escoles privades que han perdut ingressos

-FOTODELDIA- GRAF5339. MADRID, 11/03/2020.- Detalle de un perchero en una guardería de la calle Buganvilla de Madrid, este miércoles en el que los niños no han acudido al centro por la entrada en vigor de la decisión del Gobierno de la Comunidad de Madrid de suspender toda la actividad educativa durante 15 días, hasta el 26 de marzo, como una de las medidas extraordinarias adoptadas para evitar la expansión del coronavirus en la región. EFE/ Emilio Naranjo

-FOTODELDIA- GRAF5339. MADRID, 11/03/2020.- Detalle de un perchero en una guardería de la calle Buganvilla de Madrid, este miércoles en el que los niños no han acudido al centro por la entrada en vigor de la decisión del Gobierno de la Comunidad de Madrid de suspender toda la actividad educativa durante 15 días, hasta el 26 de marzo, como una de las medidas extraordinarias adoptadas para evitar la expansión del coronavirus en la región. EFE/ Emilio Naranjo / Emilio Naranjo (EFE)

3
Es llegeix en minuts
Agencias

El tancament dels centres educatius arran del coronavirus està provocant problemes econòmics a les escoles privades i a les famílies dels seus alumnes. A Catalunya, les escoles bressol privades han demanat a les famílies aportacions voluntàries d’entre 80 i 200 euros mentre esperen una resposta del Govern a la seva sol·licitud d’ajuts directes.

També  la Federació de Sindicats Independents d’Ensenyament (FSIE), amb implantació en l’ensenyament privat i concertat, ha sol·licitat al Govern central «ajuts urgents» per al sector de l’educació infantil.  Així mateix, la Confederació Catòlica Nacional de Pares de Família i Pares d’Alumnes (Concapa) ha demanat a l’Executiu que activi ajuts «a les famílies que han vist minvats els seus ingressos per la pandèmia actual, sobretot per a l’alumnat que cursa els estudis de batxillerat en centres educatius on no estigués concertat».

L’Associació de Llars d’Infants de Catalunya ha explicat que els centres «es veuen obligats a recórrer a la comprensió, recolzament i col·laboració de les famílies mentre esperen una resposta del Govern». Asseguren que l’aportació voluntària no té com a objectiu mantenir la plaça escolar, «que es mantindrà», sinó que servirà «per garantir la continuïtat de l’escola».

És per això que fan una crida a la «solidaritat» de les famílies perquè «contribueixin, en la mesura de les seves possibilitats econòmiques, a superar aquest moment tan difícil».

L’entitat va demanar la setmana passada a la Conselleria d’Educació que ampliés els ajuts a tota la xarxa de centres infantils, i va sol·licitar al Departament d’Empresa una línia de finançament específic.

L’educació infantil també demana ajuts

No són els únics que han demanat ajuts. La Federació de Sindicats Independents d’Ensenyament (FSIE), amb implantació en l’ensenyament privat i concertat, ha sol·licitat al Govern «ajuts urgents» per al sector de l’educació infantil, «l’únic nivell educatiu en què als professionals no se’ls ha donat l’opció de continuar en els seus llocs de treball».

La FSIE exposa en un comunicat que en «la gran majoria de centres d’educació infantil ha cessat tota activitat educativa presencial com a conseqüència de les mesures adoptades per fer front al Covid-19, perquè han sigut considerats com a purament assistencials i no se’ls ha reconegut la funció educativa que realitzen».

«Són molt pocs els centres que mantenen la tasca docent per mitjà del teletreball de les seves educadores i mestres. A més, aquest sector no és beneficiari específic de cap de les mesures econòmiques aprovades fins ara pel Govern per pal·liar els efectes econòmics», explica la FSIE.

El sindicat defensa que «l’actual xarxa de centres privats d’educació infantil i els seus professionals atenen i eduquen milers d’alumnes, i presten un servei a la societat que és fonamental per al desenvolupament dels nens, la conciliació de la vida familiar i laboral i d’un indubtable valor social».

La FSIE augura que si el tancament d’aquests centres es prolonga en el temps «pot suposar que molts no puguin tornar a obrir a causa de l’acumulació de despeses a què han de fer front en aquest moment sense cap tipus d’ingrés, cosa que consumarà com a víctimes laborals del coronavirus milers de treballadors».

Per tot això, el sindicat reclama al Govern, a les comunitats autònomes i als municipis ajuts econòmics directes per mantenir els llocs de treball i que garanteixi «el pagament íntegre dels ajuts, beques, bons o xecs en educació infantil de forma puntual, completa i ininterrompuda fins a l’acabament del curs escolar».

Pèrdua d’ingressos de les famílies

Per la seva banda, la Confederació Catòlica Nacional de Pares de Família i Pares d’Alumnes (Concapa) ha demanat al Govern que activi ajuts «a les famílies que han vist minvats els seus ingressos per la pandèmia actual, sobretot per a l’alumnat que cursa els estudis de batxillerat en centres educatius on no estigués concertat».

«Es tracta de facilitar l’acabament de l’actual curs acadèmic sense generar un veritable perjudici econòmic tant als centres com a les famílies, cosa que comportaria una flagrant discriminació educativa i econòmica, en aquesta situació en què cap família ha de quedar enrere», apunta el president de la Concapa, Pedro José Caballero, en una carta remesa a la ministra d’Educació i Formació Professional, Isabel Celaá.

Notícies relacionades

En aquesta missiva, el president de la Concapa sol·licita també que els ajuts que s’implementin des del ministeri, en material i tecnologia, com tauletes, ordinadors, fibra i internet o targetes de dades «ho siguin per a tots els centres educatius sostinguts amb fons públics», incloent-hi els centres privats concertats.

A més, les famílies de la Concapa reclamen tant al ministeri com a les comunitats autònomes que «universalitzin les línies d’alta capacitat per al correcte funcionament de les plataformes educatives» per evitar-ne «el col·lapse i el bloqueig».