DESPRÉS DEL CONFINAMENT

Els escolars espanyols passaran aquest any de curs, tret d'excepcions

El tercer trimestre servirà perquè els alumnes amb notes suspeses tinguin oportunitat de millorar

El Ministeri d'Educació i les comunitats pacten no allargar el curs més enllà del mes de juny

20200415 486595 educacioncelaaceapae 1 1 / periodico

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

La gran majoria dels estudiants espanyols tenen garantit el pas al següent curs, tret de casos d’alumnes amb notes realment desastroses i sense intenció d’esmenar-les, segons ha anunciat aquest dimecres la ministra d’Educació, Isabel Celaá, després d’haver acordat amb els consellers autonòmics del ram que les matèries que no s’hagin impartit ja aquest any es donaran el curs pròxim. «Els que hagin tingut qualificacions poc satisfactòries durant el primer i el segon trimestre, tenen ara l’oportunitat de millorar-les, perquè la norma general serà la promoció de curs», ha indicat Celaá. «No es tracta de donar un aprovat general», ha advertit la ministra, perquè «es continuarà avaluant els alumnes de forma continuada, però tampoc serà un trimestre per penalitzar ningú; al contrari, serà un temps perquè es recuperin i es reforcin matèries».

La titular d’Educació i els consellers, que s’han reunit en fins a cinc ocasions les últimes setmanes fins a aconseguir pactar aquesta mesura –conseqüència del tancament d’escoles per l’estat d’alarma pel coronavirus–, han acordat que els pròxims dos mesos estudiants i professors es dedicaran «al reforç, al repàs i, si és necessari, a la recuperació dels continguts». Es tracta, ha destacat, que tots els alumnes, tant els que fins ara havien anat seguint el curs sense problemes com els quals no, «puguin adquirir les competències bàsiques imprescindibles per al seu nivell».

Repetició només en casos molt justificats

La situació de confinament i les classes virtuals que s’han iniciat aquesta setmana (a ritmes molt diferents, això sí) suposaran en definitiva una oportunitat perquè Espanya deixi de ser un dels països d’Europa amb més taxa de repetició de curs, ha afegit Alejandro Tiana, secretari d’Estat d’Educació. Segons estudis recents, com l’‘Abandonament primerenc de l’educació i la formació i fracàs escolar: diagnòstic i propostes’, presentat el març del 2019, el 15,1% de l’alumnat de primària espanyol l’any passat no estava en el nivell que li corresponia i, amb 15 anys, només el 68,6% dels estudiants cursaven quart d’ESO (el que els tocava per edat), fet que implica que el 31,4% havia patit algun retard al llarg del seu recorregut escolar.

En el cas que els professors decideixin aquest 2019-2020 que un alumne ha de tornar al mateix curs l’any que ve, la mesura «haurà de ser avalada per un informe individualitzat, molt argumentat i acompanyat d’un pla de reforç escolar», va avisar la ministra Celaá.

Per a aquells que acaben alguna etapa educativa i, per tant, han d’obtenir un títol, és a dir, per als estudiants de quart d’ESO, els de segon de batxillerat i els que acaben algun cicle de formació professional (FP), sí que hi haurà algun tipus d’avaluació extraordinària, ha assenyalat la ministra, que no ha entrat a especificar de quin tipus de prova es tractarà.

Més clara està la pròxima selectivitat, que com ja es va anunciar es durà a terme els primers dies del mes de juliol. Com que els estudiants que es presentin a les proves d’accés a la universitat aquest any no hauran cursat el tercer trimestre de les assignatures, «ja es va acordar fa unes setmanes amb les universitats el contingut».  

«Els criteris generals que s’han marcat, com per exemple, que el curs acabarà oficialment al juny, com ja estava previst, coincideixen amb el que la Conselleria d’Educació havia dit i defensat fins ara», han assenyalat fonts del departament de la Generalitat que dirigeix Josep Bargalló. «En tot cas, –han afegit–, les instruccions pròpies a Catalunya es publicaran ben aviat i seran explicades en detall».

Reforços d’estiu

A més, les administracions educatives organitzaran o recolzaran la realització d’activitats de reforç durant el mes de juliol, en formes diverses i combinades amb activitats lúdiques. Les propostes podran estar promogudes per altres administracions o organitzacions, comptant amb el concurs del voluntariat i en contacte amb els centres educatius i els seus docent, i van dirigides als alumnes que hagin tingut problemes per seguir les activitats a través d’internet.

Notícies relacionades

La proposta d’obrir les escoles a l’estiu per oferir classes de recolzament és una petició d’organitzacions com Save The Children i la Confederació Espanyola d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes CEAPA perquè els estudiants «en situació desfavorida o amb desfasament educatiu» puguin recuperar matèria, però també per ajudar la conciliació de les famílies «en moments econòmics que es preveuen molt durs» quan finalitzi l’estat d’alarma.

La majoria dels sindicats docents s’havien oposat en les últimes setmanes a la possibilitat que el curs es prolongués durant estiu per donar descans tant a professors com a estudiants i famílies. Els sindicats defensen que la suspensió de les classes presencials no ha suposat la interrupció del curs, i els docents han continuat teletreballant des que van tancar els centres escolars.