PEL CONFINAMENT

Govern i universitats proposen quatre formats d'avaluació no presencial

En el cas d'assignatures que comportin pràctiques que inclouen laboratoris, una alternativa consistiria en l'estudi de casos.

universidadok

universidadok

2
Es llegeix en minuts

El Govern i les dotze universitats catalanes han proposat quatre formats d’avaluació no presencial davant la situació de confinament per la pandèmia del Covid-19,que cada centre adoptarà en virtut de l’autonomia universitària i en funció de les seves necessitats i preferències.

Les propostes s’han consensuat en una reunió del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) feta avui i en què han participat la Secretaria d’Universitats (SUD), les dotze universitats i l’agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya.

Després de la reunió, els vicerectors de cada universitat han donat llum verda al document que inclou les propostes d’avaluació en línia i orientacions en funció de la tipologia de l’assignatura i que assenyala que els formats es poden combinar, ampliar o modificar en funció de la casuística de cada assignatura o matèria, segons la SUD.

Proves per escrit

El primer dels formats proposats és una prova objectiva (tipus test), amb qüestionari de Moodle / Blackboard / Google Classroom / Swades / Dokeos o altres eines pròpies de cada universitat.

Una altra de les possibilitats és una prova de desenvolupament per escrit que es pot elaborar mitjançant qüestionaris de Moodle / Blackboard / Google Classroom / Swades / Dokeos o altres eines pròpies de cada universitat com preguntes de resposta oberta o bé com una activitat entregant-la directament en format PDF.

El format en què els estudiants responen a determinades preguntes oralment és la tercera possibilitat, que es pot plantejar tant de forma sincrònica –en connexió per videoconferència amb el professor–, com en modalitat asíncrona, amb una gravació per part dels estudiants.

Finalment, el CIC proposa el format de desenvolupament de treballs, exercicis o infografies sobre casos pràctics de manera individualitzada o en grup. Quant a les matèries, el CIC les agrupa en quatre categories per presentar les seves recomanacions d’avaluació virtual. El primer grup engloba les matèries que funcionen amb grups petits d’estudiants, de 40 persones o menys, i que segons el CIC articulen un procés actiu d’avaluació contínua.

Proves tipus test

Per a les matèries que tenen 40 alumnes com a mínim i en què les proves d’avaluació final suposen un percentatge significatiu de l’avaluació global, el CIC recomana recórrer a un format de prova objectiva (tipus test) per avaluar els continguts teòrics.

Les matèries en quèl’avaluació és fonamentalment pràctica com a conseqüència de la seva pròpia naturalesa i necessiten espais específics com ara instal·lacions esportives, laboratoris o tallers per dur-les a terme, el CIC planteja diverses opcions.

Una opció d’avaluació en línia per a les assignatures amb pràctiques no de laboratori, com les de fisioteràpia o de Ciències de l’Activitat Física, passaria perquè els estudiants es gravessin mostrant la tècnica i portant a terme un exercici determinat.

Notícies relacionades

En el cas d’assignatures que comportin pràctiques que inclouen laboratoris, una alternativa consistiria en l’estudi de casos.

Finalment, les fórmules d’avaluació per a les assignatures de Treball de Final de Grau (TFG) o Treball Final de Màster (TFM) s’inspiren en la metodologia de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), afegeix el document.