2020-2021

El curs del coronavirus: la meitat de plors en la tornada al col·le dels més petits

Les inscripcions a les escoles infantils s'han reduït notablement pels efectes de la Covid-19

La por del contagi i l'augment de l'atur, entre les causes detectades per no matricular els nens

zentauroepp54728527 soc200901194116

zentauroepp54728527 soc200901194116 / David Fernandez

3
Es llegeix en minuts
Nacho Herrero

Com cada 1 de setembre, aquest dimarts molts nens van plorar a la porta de la seva escola bressol. La Covid-19 no ha acabat amb aquesta tradició, però sí que l’ha reduït dràsticament; no perquè hagin entrat més contents, sinó perquè l’assistència s’ha estimbat.

A l’espera que en les pròximes setmanes arrenquin les públiques (a Catalunya, serà el 14), les privades han sigut les primeres a estrenar-se i, per exemple, al País Valencià la mitjana d’inscripcions de 0 a 3 anys ha caigut a la meitat respecte a l’any passat en aquests centres, que són majoritaris en l’autonomia en aquesta etapa no obligatòria però concertada i que a nivell estatal copen la meitat de l’alumnat. La Junta d’Andalusia ha xifrat la reducció dels seus inscrits als centres públics i privats en un 8,9%. Encara no hi ha una dada global estatal però la tendència és clara.

Protocols i bolquers

A les nou del matí, a l’ampli pati d’El Valle, al barri de Campanar de València, les esperades enrabiades sonaven, a més, embuatades per l’espai de separació entre famílies que arribaven a deixar als seus fills. Una de les moltes mesures anticontagi que han pres aquests centres. En aquesta entrada ja se’n podien veure d’altres: presa de temperatura a l’entrar, neteja de mans amb hidroalcohol i de peus en una alfombra amb líquid desinfectant.

Dins els esperaven grups estables de convivència, rentat freqüent de mans amb sabó, desinfecció cíclica de joguines i altres materials i menjar a les aules. En el cas dels més petits, toca netejar el canviador després de cada canvi de bolquer. Adaptades als espais de cada centre, les mesures són similars. «La vida es fa a l’aula i surten de l’aula per torns per fer activitats a l’aire lliure», explica Sebastián Ferrer, director del centre.

A la cua d’entrada les converses a distància entre els pares tenien un argument comú: les obligacions laborals no deixen cap altra opció que portar-los. En el cas d’aquesta veterana escoleta, tenen un 30% d’inscrits respecte a l’any passat. «D’una banda hi ha l’experiència i les pors de cada família i d’altra banda, la situació laboral», diu Ferrer. La proliferació dels ertos i els acomiadaments afavoreixen que no es matriculi els més petits a l’haver més gent a casa.

Malgrat la poca assistència, al final de la jornada les sensacions eren positives. «Estem contents perquè de moment tot ha anat bé. Ara toca creuar els dits i que poc a poc tot es vagi regularitzant. Hi ha molts pares que estan trucant per preguntar i que et diuen que la setmana que ve o ja a l’octubre», explica el també portaveu de la Sectorial de Centres d’Educació Infantil de la patronal ADEIV-ACADE, que demana la reobertura de sol·licituds d’ajuda i l’augment de desgravacions. «Si no, molts es quedaran a casa», adverteix.

Tancament de grups

Un segon tema de conversa mana a la porta tant al matí com a la tarda: què ha de passar perquè enviïn de tornada els nens a casa. Per començar, a El Valle, no arribaran a entrar en el cas que arribin amb febre. Són unes quantes les comunitats autònomes que tenen previst fer firmar els pares una declaració en què es comprometen a no portar els fills amb símptomes compatibles amb el coronavirus.

Si la pujada de temperatura es dona durant l’horari escolar, s’aïllarà l’alumne en una aula especial a l’espera que els pares el recullin. La idea és que d’allà vagin al pediatre i que sigui aquest professional qui determini si és pertinent fer la prova.

«Si apareix un cas positiu hem d’entregar la llista a Salut Pública i ells faran el contacte per fer les proves. Si només fossin un o dos es mantindria el grup amb un control però si n’hi ha més es tancaria l’aula dues setmanes», explica Ferrer.

Incorporació

Notícies relacionades

Amb el que sí que ha acabat la Covid-19 és amb la incorporació progressiva dels més petits. La presència dels pares a les aules queda vetada i només algunes escoles han pogut ajustar els horaris i protocols que els menors anessin coneixent a poc a poc el nou lloc de referència.

«Els pares ho entenen i tots els centres tenim algun sistema perquè els pares vegin o coneguin com estan els seus fills sense entrar a l’aula, alguns amb càmeres i altres com nosaltres via Whatspp o agenda electrònica», explica.