ALERTA SANITÀRIA INTERNACIONAL

Antifrau reclama més transparència en les contractacions públiques per la Covid

El director de l'organisme, Miguel Ángel Gimeno, revela que s'han rebut 18 denúncies per la gestió de la pandèmia

El responsable de l'OAC lamenta que no s'hagi creat un mecanisme de coordinació sobre el control dels fons

2
Es llegeix en minuts
J. G. Albalat

El director de l’Oficina Antifrau de Catalunya (OAC), Miguel Ángel Gimeno, ha reclamat aquest dimecres al Parlament en la presentació de la seva última memòria una major transparència i control de la contractació d'emergència en casos com l’actual situació derivada de la pandèmia de la Covid-19. El responsable de l’entitat de lluita contra el frau

 «Des del 15 de març fins al 15 de setembre d’aquest any Antifrau ha rebut 18 denúncies relacionades amb la gestió de la pandèmia», ha explicat el director d’Antifrau. Les queixes i que podien comportar l’existència d’un delicte les han traslladat a la fiscalia o als Mossos perquè es facin càrrec de les indagacions. L’OAC només s’han quedat quatre denúncies. Dues d’aquestes estan en investigació i les altres dues en «fase de versemblança» (comprovació).

Mecanisme de control

Gimeno també ha recordat que Antifrau va demanar la creació d’un mecanisme de coordinació dels ens amb responsabilitat de supervisió sobre l’ús de fons públics davant de situacions d’emergència com l’actual pandèmia de la Covid-19. Un sistema que coordinaria institucions com Intervenció General de la Generalitat, Sindicatura de Comptes, l’Autoritat Catalana de la Competència, les escoles d’interventors i secretaris, i la mateixa Oficina Antifrau.

«Desafortunadament», ha precisat el director de l’OAC, «l’oposició d’algun organisme no ha permès que prosperés aquest mecanisme de control». No obstant, el director de l’oficina ha recordat que les institucions de control s’han de renovar, i que aquesta és una obligació parlamentària.

Prevenció de riscos

Gimeno ha destacat que, en l’àmbit de la prevenció, en aquests dos anys Antifrau ha apostat de manera decidida pel projecte de riscos en la contractació pública de Catalunya, per poder implementar mesures preventives adequades i preveure la resposta més eficaç. Així mateix, ha remarcat la tasca feta per difondre la nova directiva europea sobre alertadors, amb la creació de documents propis que han de facilitar el treball a les institucions que han de traslladar aquesta normativa.

Notícies relacionades

Les memòries del 2018 i 2019 constaten un augment de les actuacions d’investigacions respecte de la mitjana de l’OAC entre els anys 2011-2017, que era de menys de 200 d’anuals. El 2019 s’ha arribat a les 334 actuacions d’investigació, un increment del 26% respecte a l’any anterior que es van registrar un total de 265 actuacions. 

També es constata en les memòries que el 2019 ha sigut l’any en què s’ha resolt un major nombre d’expedients de versemblança des de la posada en funcionament de la institució. En concret, 271 expedients, fet que representa un increment del 28% respecte al 2018 i del 62% si ho comparem amb la mitjana del període 2011 fins al 2018. El 2018 es va mantenir el nombre d’expedients resolts de 2017, 211, que ja es incrementar el volum un 26% respecte al 2016.