estat d'alarma
El primer confinament va salvar 4.000 vides a Espanya, segons un estudi alemany
Els autors de l'informe destaquen, no obstant, que si s'haguessin aplicat abans les restriccions el nombre de morts seria significativament més baix

zentauroepp53845493 barajas tras estado de alarma200622120849 /
L’estricte confinament decretat a Espanya a la primavera va salvar la vida a unes 4.000 persones al reduir en un 16% el nombre de contagis en els dos primers mesos, segons un estudi de l’Institut Leibniz de Recerca Financera (SAFE) publicat aquest dilluns.
L’informe conclou a més que se salven més vides com abans s’apliquin les mesures per frenar la propagació de la pandèmia, com la restricció dels contactes, els tancaments parcials de l’activitat econòmica i educativa, així com les regles d’higiene.
L’estudi del SAFE calcula que si no s’hagués declarat l’estat d’alarma al març, al 14 de maig la xifra de morts pel coronavirus hagués ascendit a 31.000 persones, quan la xifra oficial en aquesta data és de 27.000 víctimes mortals.
Els autors destaquen, no obstant, que si s’haguessin aplicat abans les restriccions, el nombre de morts seria significativament més baix, una regla que entenen que transcendeix l’exemple i té caràcter general.
«L’efectivitat del confinament a Espanya va ser significativament menor que si aquestes (mateixes) mesures s’haguessin implementat una setmana abans», assegura l’economista Alexander Ludwig, un dels responsables de l’estudi.
Clau per a aquesta conclusió és la comparació regional de l’efectivitat de les mesures tenint en compte el moment d’expansió del coronavirus per territoris, segons l’estudi.
Notícies relacionades«En regions que estaven en un estadi més inicial de l’epidèmia en el moment en què va entrar en vigor el confinament les mesures van tenir una efectivitat més gran que a les regions en què l’epidèmia estava en una fase més avançada», explica Ludwig.
L’estudi es basa en un nou model empíric desenvolupat pels autors del SAFE, que compara la propagació de la malaltia i les mesures per contenir-la per regions.
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- Futbol Noves imatges del Camp Nou: així serà com quedarà l’estadi
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- EUA ¿Caos o mètode? L’Acord de Mar-a-Lago, el pla que donaria un sentit a la guerra comercial de Trump
- Desembarcament Els avantatges i els perills de portar l’esperit de ‘Sálvame’ a TVE: «Són personatges televisius difícils de domar»
- El nou tauler global Meloni es llança a salvar les relacions comercials entre Europa i els EUA
- Contra els houthis 58 morts i un centenar de ferits en un bombardeig dels EUA al Iemen
- TENNIS Alcaraz es recompon i segueix endavant a Barcelona
- Bàsquet El Madrid, al ‘play-off’ a base de triples
- EL PARTIT DE CORNELLÀ Un Espanyol motivat allarga la bona ratxa contra el Getafe