SEGONA ONADA DE LA COVID A CATALUNYA
Catalunya farà tests massius i autoproves a través de farmàcies
S'incorporen 500 rastrejadors amb la idea de «sortir a buscar el virus» i es faran cribratges setmanals en residències
També es realitzaran proves en clubs esportius i s'enviaran SMS a contactes, no només a positius com fins ara

undefined55195670 la consellera de salud de catalu a alba verg s ofrece una 200930213736 /
La consellera de Salut, Alba Vergés, ha anunciat aquest divendres una campanya de tests massius a Catalunya per detectar el coronavirus. La idea, ha insistit, és «sortir al carrer a buscar el virus». Amb aquest objectiu, Salut realitzarà tests massius a la població, que inclouran la participació de les farmàcies, incorporarà 500 rastrejadors, que se sumaran als 2.500 que hi ha ara, i s’enviaran SMS a contactes de positius i no només als positius com fins ara.
Entre les novetats més destacades d’aquest pla de cribratge a la població destaca que a les residències es faran cribratges setmanals, que el sistema de cribratge a les farmàcies serà a través de PCR d’automostra, que els ciutadans podran anar a recollir prèvia recepció d’una carta, i els cribratges en clubs esportius per a persones de més de 18 anys.
El secretari general de Salut, Josep Maria Argimon, ha detallat cada un dels cribratges comunitaris. En primer lloc, hi haurà cribratges en zones d’alta incidència. Aquests començaran aquest dilluns a Rubí i Terrassa. En segon lloc, hi haurà cribratges en punts lleugers. «En lloc de fer cribratges en un únic punt amb molt personal recollint mostres, seran poques persones repartides en molts punts», ha explicat Argimon.
En tercer lloc, els cribratges a les farmàcies. Aquí el sistema serà similar al que ja es desenvolupa per al cribratge del càncer de colón. La idea és que els ciutadans rebin una carta convidant-los a fer-se un PCR d’automostra. Per a això hauran d’anar a la farmàcia i recollir un ‘kit’. Amb aquest ‘kit’, podrà prendre’s a casa una mostra nasal i tornar-la a la farmàcia. Els resultats estaran disponibles al cap de 48 hores a la web Lamevasalut.
«No començarem demà»
Argimon ha advertit que això no començarà ja. «No començarem demà. Primer cal explicar-ho bé a les farmàcies. Necessitarem unes setmanes. Cal explicar-ho bé», ha remarcat el secretari de Salut. «Aquest és un cribratge poblacional que intentarem intensificar al màxim. Tenim la col·laboració de les farmàcies i la logística del càncer de còlon. És una estratègia 100% viable i ens donarà bons resultats», ha assegurat. Ha assenyalat que, com en el cribratge escolar –on s’han fet 480.000 proves– cal començar «a poc a poc», «s’ha de rodar tot».
Respecte als cribratges en col·lectius vulnerables, Salut ha anunciat que els intensificarà. Es farà «un cribratge a la setmana» en residències d’avis. Argimon ha remarcat que aquest tipus de cribratge en l’àmbit residencial és «bo per identificar asimptomàtics i prendre mesures».
Una altra novetat són els cribratges en clubs esportius: es faran a esportistes de 18 anys o més. «En aquesta franja, de 18 a trenta i pocs, és on hi ha una incidència més elevada i als quals menys hem testat», ha raonat Argimon, que ha admès que s’hauran de veure «com es fan i qui pren les mostres». Ha advertit que aquests tests «no seran per poder competir».
500 rastrejadors i 1.500 ucis
La segona pota del pla de Salut és el de les «accions», segons ha definit Vergés. Aquí es reforçaran els treballs de rastreig, amb la incorporació de 500 rastrejadors més, cosa que farà que la xifra de rastrejadors se situï en 3.000. Aquests es dedicaran a «sortir a buscar el virus, a detectar vulnerabilitats, i a donar recolzament territorial al rastreig», ha explicat Vergés.
Una segona acció és la de posar en marxa un sistema de missatges SMS a contactes de positius, no només a positius, com fins ara, amb la idea de reforçar els rastrejos.
Notícies relacionadesAixí mateix, es crearan cinc annexos en hospitals, cosa que permetrà augmentar el nombre d’ucis a 1.500.
La tercera pota, ha assenyalat Vergés, és l’autoprotecció. I d’aquesta n’és protagonista cada ciutadà. «És necessari que la societat s’impliqui i s’autoprotegeixi».
- Successos Roben un mòbil d’un restaurant de Barcelona i els atrapen perquè el telèfon està en xinès
- Sequera a Catalunya Estat dels embassaments avui a Catalunya: puja el nivell de les reserves
- Catalunya Ràdio 'Que no surti d'aquí' cancel·la la seva emissió aquest dimarts després de la polèmica amb Ter Stegen i deixa a l'aire la seva continuïtat
- La consellera de Drets Socials viu a cavall de Madrid i Barcelona
- Per unanimitat Catalunya eximeix escoles i centres esportius de complir els límits de soroll fins a la nit
- Consellera del Govern L'oposició critica que Martínez Bravo visqui entre Madrid i Barcelona i li demana que corregeixi "aquest fet inèdit"
- Tribunals La jutgessa cita com a imputats a Bartomeu i Sandro Rosell pel 'cas Negreira'
- En una sentència El TC anul·la la reforma del Reglament del Senat amb què el PP va intentar retardar l’amnistia
- Investigació La desigualtat també arriba al llit: per què les dones tenen menys orgasmes en relacions heterosexuals
- Incidents L'imam desnonat a Salt: "Que els joves no facin res; estem en un terreny d'entesa"