A LA PENÍNSULA ARÀBIGA DES DELS 18 ANYS
L’odissea d’una jove de l’Hospitalet presa a Oman
La dona va ser detinguda al país àrab fa tres anys amb set quilos de morfina
La justícia omanita li ha imposat una pena «excessiva», segons el seu advocat, de 25 anys de presó
A la presó, l’obliguen a portar burca i a resar cinc vegades al dia

Fátima Ofkir, presa a Oman.
Fàtima Ofkir Reyesva ser detinguda fa tres anys aOmanper tràfic de morfina.Només tenia18 anys. Un tribunal d’aquest país va condemnar aquestaveïnadel’Hospitalet de Llobregata 25 anys de presó. Llavors es va convertir en la presa espanyola més joveentre reixes en un país estranger. «L’obliguen a portar burca i resar cinc vegades al dia», assegura la seva mare, la Rosario. Els advocats que ara s’han fet càrrec de l’assumpte, Daniel Vosseler i Mónica Santiago,estan movent cel i terra perquèla jove torni a Espanya i compleixi aquí una condemnaque consideren «desproporcionada» i que, segons ells, la justícia espanyola no hauria imposat mai, ja que la noia se’n va penedir i va col·laborar amb la policia.
Aquests lletrats s’han posat en contacte amb diputats espanyols i europeus i amb la Comissió Europea perquè intercedeixi per la Fàtima, que, com diuen la mare i els advocats, «es va equivocar al seu dia» al viatjar a Oman amb la morfina. Segons Vosseler, està previst que la Comissió d’Exteriors del Congrés voti el16 de desembreuna proposició que insti l’Executiu de Pedro Sánchez a tramitar un convenique permeti que la jove torni a Espanys des d’un país amb el qual no existeix extradició.
Si hi ha «voluntat política», aquesta noia podria tornar a casa en uns tres mesos. En els pròxims dies s’enviarà una carta al papa Francesc. El rei Felip VI ja en va rebre una de la mare. «En un moment tan difícil per a tothom, apel·lem les instàncies nacionals i internacionals amb l’objectiu de permetre que la Fàtima pugui complir la condemna imposada a Espanya», recalca l’advocat. «És una qüestió humanitària», insisteix. «Veiem que tots els grups polítics espanyols tenen voluntat», insisteix.
Activa i esportista
Abans de viatjar a Oman, la Fàtima era una jove molt activa que s’implicava en els projectes que li proposaven.Estudiant de l’Escola Municipal de Música,membre de l’associació d’estudiants de la seva ciutat i de l’Associació Itaca, també destacava com ajugadora de softbolal seu equip, l’Hèrcules. Just quan va fer 18 anys li va tocar viure un problema familiar important que va derivar, entre altres coses, en l’escassetat de recursos econòmics i en una situació dolorosa per la depressió en la qual va caure la seva mare. La separació dels seus pares la va enfonsar. Poc a poc va anar deixant les activitats i es va distanciar de les amigues de sempre. Es va tancar en el seu propi món.
Amb 18 anys va viatjar a Oman, on va ser arrestada després que trobessin set quilos de morfina a l’habitació de l’hotel on s’allotjava. Abans de tornar a casa, la jove va trucar a la seva mare per explicar-li on es trobava i que volia sortir d’allà sense fer l’encàrrec, però ja va ser tard. Després de la detenció i el que semblava que podia ser una condemna de vuit anys de presó, es va convertir en 25 després de la presa de possessió del nou sultà, que ha endurit aquests delictes. Des d’aleshores, la Fàtima està reclosa ala presó de Mascati només pot fer tres trucades al mes per parlar amb la família. La cònsol espanyola la visita de tant en tant. La seva mare, la Rosario, no ha pogut.
«Només podem parlar un o dos minuts quan truca. Així també pot parlar amb la resta de la família i els amics. Està passant per una depressió profunda. Està sola. La Fàtima necessita ajuda. A la presó d’Oman l’obliguen a assumir normes d’aquest país (com portar burca) que vulneren la seva llibertat com a dona. A la presó no hi ha ni metges», explica la Rosario. L’advocat Vosseler alerta: «Hi ha moltes xarxes internacionals que es dediquen a captar gent jove vulnerable i els pares no poden abaixar la guàrdia»
- Famosos El canvi radical d'Antonio Orozco després de pesar 127 quilos: "El meu metge em va dir que em podien passar cinc coses"
- El jutge va repescar un nom
- Operació de la Guàrdia Civil Desmantellada una xarxa de ciberestafes a tot Espanya que dirigia un estudiant de 19 anys des de Terrassa
- Polèmica decisió al regne unit Cop del Tribunal Suprem britànic a les dones trans
- Mobilitat a Catalunya Trànsit habilita dos carrils addicionals a l’AP-7
- Oferta d’ocupació El treball que sempre havies somiat: 1.000 euros a la setmana per provar platges i explicar-ho
- Consum de proximitat La recepta de Ferran Adrià per a una alimentació sostenible: «És millor una bona sardina que una mala llagosta»
- Les caramelles omplen Súria de música
- Senderisme La bellesa salvatge de Roses
- Una volta gurmet Menjar-se el món sense sortir de Barcelona