«Prohibiré la publicitat d’aliments infantils no saludables»

  • El ministre Alberto Garzón afirma en aquesta entrevista que l’etiquetatge nutricional d’aliments per colors s’implantarà el 2021
  • El titular de Consum treballa, amb les autonomies, per reforçar el control d’accés a les cases d’apostes, per impedir que hi accedeixin menors
Barcelona    17 12 2020    Politica   El ministro Alberto Garzon fotografiado en la sala gotica del Ajuntament tras entrevistarse con la alcaldesa Colau (para entrevista)    Fotografia de Jordi Cotrina

Barcelona 17 12 2020 Politica El ministro Alberto Garzon fotografiado en la sala gotica del Ajuntament tras entrevistarse con la alcaldesa Colau (para entrevista) Fotografia de Jordi Cotrina / JORDI COTRINA

5
Es llegeix en minuts
Patricia Martín
Patricia Martín

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

El ministre de Consum, Alberto Garzón, (Logronyo, 1985) ha posat en el seu punt de mira les cases d’apostes i l’obesitat infantil, per la qual cosa dijous va visitar a Barcelona la Fundació Gasol, que fa reconeguts estudis per analitzar el sobrepès dels nens i es va reunir amb l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, que va anunciar una nova limitació als locals de joc. En el marc d’aquesta visita, va concedir l’entrevista a EL PERIÓDICO, en què insinua que l’IVA dels productes d’higiene femenina no s’ha abaixat perquè no ha tirat endavant en la negociació dels Pressupostos amb el PSOE. 

Els estudis coincideixen que l’obesitat infantil està lligada a la classe social, ¿quins són els plans del seu ministeri per revertir aquesta situació?

Sí, la taxa d’obesitat infantil és el doble a les llars més pobres i és una dada esgarrifosa perquè està lligada a una esperança de vida més petita. És un fenomen complex i per això al ministeri tenim un pla que incorpora des de l’etiquetatge frontal dels aliments, [el sistema Nutriscore que identifica amb cinc colors els aliments en funció de si són saludables o no], la prohibició de la publicitat infantil de productes no saludables; els incentius fiscals i les campanyes de conscienciació.

El 2018 ja es va anunciar la posada en marxa de l’etiquetatge per colors Nutriscore, i encara no s’ha implantat, ¿per què?, ¿hi ha reticències de la indústria?

És obvi que la indústria que depèn de productes amb sucres i d’altres no està d’acord que es prenguin mesures. Però tenim un compromís amb la salut pública, per la qual cosa al llarg del 2021 s’implantarà. No és l’etiquetatge perfecte, però és un pas de gegant perquè ara mateix no hi ha res, cosa que ens permetrà continuar avançant.

«La taxa d’obesitat infantil és el doble a les llars més pobres, una dada esgarrifosa»

¿Serà una implantació progressiva o a partir d’una data?

Una de les deficiències de Nutriscore és que no és obligatori per a les empreses però esperem que la indústria s’incorpori de forma massiva des del principi, perquè les que no ho facin estaran deixant sobre si una taca de sospita per a l’usuari. I nosaltres farem molta pedagogia sobre la població perquè sàpiga utilitzar-lo.

La indústria també rebutja que s’apugin els impostos a les begudes ensucrades, apujar el preu d’una llauna uns cèntims, ¿realment és dissuasori?

La prova pilot que es va fer a Catalunya i l’evidència internacional demostra que funciona, perquè obre el debat i assenyala la gent on són els problemes. Per descomptat és un primer pas en la fiscalitat, comprovarem els resultats i continuarem avançant.

¿Quan es prohibirà la publicitat infantil dels productes més insans?

Això requereix que l’etiquetatge frontal estigui en vigor i serà immediat, l’any que ve. L’etiquetatge serà una guia per poder fer les altres coses. Ara mateix hi ha un codi d’autoregulació de la publicitat que s’incompleix, per això hem de canviar el model.

A Barcelona vostè va demanar l’ampliació dels serveis públics de salut bucodental, una promesa inclosa en l’acord de coalició, ¿quan es portarà a terme?

Els Pressupostos per al 2021 ja incorporen una petita partida. Una vegada que hem vist que clíniques privades han fet fallida i deixat a l’estacada molta gent que s’ha quedat amb el deute de serveis no satisfets, tenim clar que és un segment de la salut que s’ha d’incorporat al sistema públic. És un compromís per a tota la legislatura, que espero que es compleixi al més aviat possible.

Quant al joc ‘online’, que és el que depèn del Govern, una vegada limitada la publicitat per reial decret, ¿quins nous passos pensa fer?

Encara queda molt per fer a favor del joc segur i responsable. Sabem que en ocasions cal regular de forma estricta, com hem fet amb la publicitat, però som més partidaris de l’educació i de fer pedagogia per prevenir el consum compulsiu i explicar a la gent els riscos i la veritable naturalesa de l’activitat. Això també ha de veure amb el disseny de les ciutats perquè si hi ha més cases d’apostes que parcs, donem el missatge que la gent s’ha de divertir en aquests espais on hi ha un consum no saludable. Hem de canviar això amb col·laboració amb les administracions públiques.

«Si hi ha més cases d’apostes que parcs donem el missatge a la gent que s’ha de divertir en aquests espais; hem de canviar això»

¿No és contradictori que es prohibeixi la publicitat d’operadors ‘online’ i no de la loteria?

No és el mateix el bingo o les apostes que la loteria de Nadal. El problema del joc compulsiu es dona quan en el moment de la compra saps si has guanyat o has perdut. Quan el premi és diferit, els mecanismes psicològics no són tan perillosos.

¿Es reforçaran els controls per impedir que els menors puguin jugar?

Estem molt preocupats perquè les enquestes assenyalen que hi ha un percentatge molt important de menors que han jugat alguna vegada. I això és il·legal. En l’àmbit del joc ‘online’, els requisits són enormes per comprovar la identitat de qui està apostant. En l’àmbit presencial, desgraciadament, hi ha situacions de més vulnerabilitat, com salons de joc amb una sola persona, que moltes vegades no se sent legitimada per fer de policia. Per això, el control d’accés és fonamental que es reforci, és una cosa que estem treballant amb les autonomies, que són les competents.

¿Hi haurà algun canvi en la regulació dels videojocs?

Els videojocs són un sector molt pròsper, mou més diners que la indústria del cine. I ens preocupa una mena d’escurabutxaques que hi ha dins els videojocs, en què s’aposta per millorar en el joc i els pares no són conscients que es normalitza un consum compulsiu. Hi ha una absència de regulació notable, però alguns països estan començant a prohibir-ho o regular-ho i a Espanya volem garantir que cap menor en pugui fer ús.

«En les negociacions dins el Govern no ha sortit que els Pressupostos incloguin una baixada de l’IVA als productes d’higiene femenina»

Tornant al tema dels impostos, ¿per què els Pressupostos no inclouen la baixada de l’IVA dels productes d’higiene femenina que recolzen tant el PSOE com Unides Podem?

Aquesta mesura estava incorporada a l’esborrany dels Pressupostos de l’any anterior, però en les negociacions no ha pogut avançar. Jo particularment defenso que tots els productes d’higiene femenina són de primera necessitat i haurien de tenir un IVA més reduït. Treballarem perquè així sigui en els pròxims Pressupostos, els del 2022.

Notícies relacionades

¿Per què no s’ha inclòs ja?

Les negociacions dins el Govern van tenir lloc de forma intensiva i hi ha coses que surten i altres coses que no, i aquesta desgraciadament no va sortir.