La vacunació: el transport

Així viatjarà la vacuna per Espanya

  • Pfizer utilitzarà sistemes mixtos d’avions i camions per portar els vials
  • Els responsables de l’operatiu prefereixen un repartiment ràpid al risc d’emmagatzemar
  • Madrid estudia una fórmula publicoprivada de distribució en els geriàtrics; Catalunya, només pública
Així viatjarà la vacuna per Espanya
6
Es llegeix en minuts
Juan José Fernández

Contenidors de fred extrem amb gel sec, camions sense distintiu, torres de control vigilant ubicació i temperatura dels contenidors... Govern, comunitats i el laboratori Pfizer acceleren els preparatius del viatge de les vacunes a l’avantsala del Nadal. Aquest dilluns 21, l’Agència Europea del Medicament preveu fer el tret de sortida, i van transcendint detalls del repte de col·locar carregaments equitativament al territori fins a completar 20,8 milions de dosis.

Per a la logística de la vacuna de Pfizer a Espanya és determinant el memorial de condicions tècniques del laboratori, tot i que fonts de la companyia matisen a EL PERIÓDICO que, en els contactes amb el Govern, s’ha adaptat «al canal i els llocs de vacunació designats».

Pfizer ha preferit per al cas d’Espanya combinar el transport aeri, des de Puurs fins als centres de distribució, i per terra des d’aquests punts fins als de vacunació, en el que fonts del laboratori qualifiquen de «sistema flexible», capaç de fer el repartiment, si és necessari, «en tres dies a nivell mundial».

Les vacunes arribaran a Espanya en contenidors dissenyats per la firma nord-americana. Utilitzant gel sec, aquests contenidors poden emmagatzemar fins a 5.000 vials monodosi de la vacuna a -70 graus, la temperatura requerida.

Les fonts consultades d’aquest aparell logístic confirmen que una o diverses torres de control vigilaran amb ajuda de satèl·lit la posició i la temperatura de cada un d’aquests contenidors en temps real.

En el cas espanyol, estimen les fonts consultades, els kits de vacunació no imitaran el format nord-americà. Als Estats Units porten una fitxa de vacunació impresa en cartró, perquè la segelli el metge i la guardi el pacient. De moment, aquest sistema de registre no es considera convenient aquí.

Els PdU

Per a l’entrega de les vacunes a Espanya, Pfizer ha dissenyat tres nivells logístics, que corresponen a tres esglaons del procés. Són els «punts d’ús» –o PdU per a la nomenclatura de Pfizer–, els 50 «centres de distribució» previstos i més de 13.000 «llocs de dosificació».

Aquests tres nivells es dissenyen per a dues onades amb 21 dies de separació, l’interval que ha de mediar entre les inoculacions de la primera i la segona dosi. Cada una d’aquestes onades anirà incrementant el volum de les entregues, segons fonts pròximes al procés, de manera que començarà una arribada curta i els carregaments s’aniran fent cada vegada més importants.

Una vegada arribat a un centre de distribució o a un PdU, si aquest té congeladors de temperatura ultrabaixa els vials podran mantenir la seva vida útil fins a sis mesos. Però el dispositiu prefereix «repartir ràpid, i no emmagatzemar», explica una de les fonts de l’àrea farmacològica de l’operatiu. O sigui, eludir els riscos de l’emmagatzemament, malgrat que la possibilitat d’un robatori físic d’algun carregament preocupi menys que un probable intent de robatori informàtic.

Si en el PdU no hi ha aquests congeladors, els contenidors tèrmics de Pfizer «es poden utilitzar com a unitats d’emmagatzemament temporal», indiquen a EL PERIÓDICO al laboratori, fins a 30 dies si cada cinc dies es reposa el gel sec necessari.

A les neveres de 13.000 centres de salut, destinació última dels enviaments, la vacuna pot aguantar fins a cinc dies refrigerada en entre -2 i -8 graus. O sigui, ja sortides de Puurs, les vacunes poden aguantar un total de 35 dies.

La vacuna anirà a l’avi

Un dels punts més delicats del sistema serà el repartiment de dosis entre la població més vulnerable a la Covid, els avis ingressats en residències. El repte és fer arribar els vials als primers pacients de 5.640 geriàtrics a tot Espanya, que reuneixen un total de 400.000 places.

Els directors mèdics de la patronal de residències AESTE, mantenen ara reunions de treball autonòmiques. Cada comunitat estudia el seu protocol, tot i que sota un mateix principi general, indica Jesús Cubero, president de la patronal: «Que la vacuna vagi a l’avi, i no l’avi a la vacuna».

El govern madrileny d’Isabel Díaz Ayuso implementarà un sistema mixt, amb la majoria de vacunacions d’avis a càrrec del sistema públic de salut, però amb les residències privades més grans i dotades de personal sanitari rebent les seves dosis i inoculant pels seus propis mitjans.

A Catalunya i el País Valencià, aquesta feina es planeja perquè l’exerceixi en la seva totalitat el sistema públic.

Avions de càrrega

Espanya no només adquirirà els 20,8 milions de dosis de Pfizer. Amb altres laboratoris, com Moderna, té compromesa la compra de 119 milions de dosis més d’altres vacunes per a les quals les necessitats de transport no són tan especials.

Aquests vials podran viatjar a Espanya amb avió, i s’hi preparen Iberia, Air Europa i DHL. Iberia confirma que té modernitzada i preparada la seva àrea de Constant Climate a la terminal de càrrega de Barajas, on rep habitualment productes farmacèutics que necessiten refrigeració.

A causa de la crisi del turisme, i creixent la demanda de càrrega mentre disminuïa la de viatgers, la companyia ha transformat dos dels seus Airbus 330 en vaixells de càrrega traient-los els seients. Air Europa, per la seva part, ha confirmat aquesta setmana que realitza també preparatius.

El director d’Eurocontrol, Edmond Brenan, va avançar la passada setmana que en l’espai europeu seran necessaris 15.000 vols per distribuir la vacuna.

No en tots els casos serà necessari transformar els avions. Abans de la pandèmia, productes farmacèutics viatjaven com a part de la càrrega a la panxa d’avions de passatgers per tot Europa. Durant la primera fase de la pandèmia, expliquen a Iberia, la companyia va obtenir autorització per transportar material sanitari fins i tot a les cabines de passatgers, fins i tot als seients quan va ser necessari, amb les caixes assegurades amb cintes i xarxes.

Sigil

Fa dies que Sanitat, Interior, el CNI i el Comandament Conjunt de Ciberespai de les Forces Armades treballen en el disseny de l’operatiu de seguretat física i digital dels enviaments. En el cas de la part militar, també per a la custòdia de la vacuna a les seves instal·lacions i hospitals castrenses.

Fonts d’Interior confirmen que la custòdia dels carregaments de vacuna serà compartida entre Guàrdia Civil i Policia, Mossos i Ertzaintza.

El sigil continua regnant en aquesta fase. Al finalitzar aquesta setmana, a cap comandància de la Guàrdia Civil, ni a les comissaries de la Ertzaintza ni tampoc en les dels Mossos d’Esquadra s’havien organitzat encara ‘briefings’ amb els agents per impartir instruccions concretes.

Hi participa el capità Spock

Pel secret imposat sobre l’operació logística i les seves mesures de seguretat, el desplegament no té encara nom a Espanya. Al Regne Unit, el govern Johnson ha batejat l’operació, ambiciosament, amb l’apel·latiu Panacea, i fins i tot ha creat comptes en xarxes socials, algunes d’elles gestionades per l’Exèrcit i la Royal Navy, per a la difusió de notícies amb què contrarestar notícies falses.

Notícies relacionades

El nom més curiós de les operacions és el nord-americà. Warp Speed es diu el repartiment de la vacuna, sota coordinació del general d’Exèrcit Gustave F. Perna i amb col·laboració d’empreses privades, com UPS, Walgreens o FedEx.

Participen en tot l’operatiu 100.000 professionals, segons el Departament de Defensa nord-americà, i tots amb la consigna de la velocitat en la distribució. Amb l’expressió ‘warp speed’ s’al·ludeix als Estats Units a la velocitat de la llum, però per extensió de la ‘warp speed’, o velocitat deformada, la curvatura de l’espai-temps a altíssimes velocitats que utilitzen per viatjar les naus... d’Star Treck.