fenomen mediàtic
Les claus de l’èxit d’Ibai Llanos entre els adolescents
«Bon rotllo», «carisma», «exemple de superació» i «humil» són elogis dels joves cap al considerat millor ‘streamer’ del món
Convertit en un referent, el jove basc farà les campanades en directe al seu canal de Twitch «amb un xou espectacular»
zentauroepp52843177 dep ibai llanos200318200838
La figura d’Ibai Llanos està en boca de tothom. Després de guanyar el premi a millor ‘streamer’ del món i celebrar l’Ibainéfico, l’‘streaming’ solidari amb el qual ha recaptat 205.735 euros per a UNICEF jugant a l’NBA 2k amb C Tangana o fent connexions en directe amb Josep Pedrerol, Mónica Carrillo o Frank Cuesta, el 2020 del basc sembla no tenir final. Amb més de 13 milions de seguidors entre totes les seves xarxes socials, el creixement de l’Ibai en els últims mesos ha sigut exponencial des que va firmar per G2 (equip d’Esports) i la repercussió que ha aconseguit a nivell digital està a l’abast de molt pocs. Amb consumidors de totes les edats, el target del que més es parla és el dels adolescents.
La pregunta del milió que es fan molts pares és per què té tant èxit entre els seus fills, capaços d’observar durant hores algun dels seus streaming o vídeos a les plataformes de Twitch i Youtube. El contingut que està fent l’‘streamer’ de moda no és per a menys perquè en els últims mesos l’Ibai ha jugat amb Neymar Jr, el ‘Kun’ Agüero o Thibaut Courtois, ha entrevistat C Tangana a casa seva i Marc Gasol per videoconferència 50 minuts després del seu fitxatge pels Los Angeles Lakers. Amb l’Ibainéfico, ha aconseguit el seu pic més gran d’espectadors de sempre amb 261.328 usuaris veient-lo jugar a l’Among Us amb Neymar, Auronplay o DjMariio. A això se li afegeix que també presentarà les campanades de Cap d’Any al seu canal de Twitch i assegura que serà de bojos. Les claus per entendre perquè ho veuen els adolescents les contesten ells mateixos.
Me gustaría mandar un mensaje a vuestra familia: el día 31 vean las campanadas con nosotros. Nos pondremos guapos, somos majos y así descubriréis con quién pasa tanto tiempo en el ordenador vuestro hijo/hija o lo que sea.
— Ibai (@IbaiLlanos) 20 de diciembre de 2020
Tenemos preparado un show espectacular lo siento Pedroche
Una nova manera d’entretenir
Una nova manera d’entretenirLa majoria d’ells veu els seus vídeos perquè els agrada el que fa i com ho fa. «M’agrada perquè em treu un somriure i em fa riure, a més d’entretenir-me», comenta el Marc, un jove de 15 anys. I és que l’Ibai agrada. Agrada i atrau els joves, tant per la seva manera de ser com la seva manera de comunicar. «El seu toc satíric i burlesc em fa bastanta gràcia», afegeix l’Ángel, de 13 anys. La sensació dels joves de formar part de la cultura digital adolescent és una de les claus més importants perquè entre ells comenten el que fa el bilbaí. «Els que el seguim diàriament pel telèfon mòbil comentem sovint vídeos seus» o «xerrem si ha passat alguna cosa en especial o amb alguns dels seus clips més divertits» són algunes de les seves frases.
Origen humil
Origen humilEls joves el coneixen des de fa poc. El Marc el va veure per primera vegada fa gairebé dos anys quan narrava un concurs de pilla pilla professional conegut com la World Chase Tag. L’Ángel, en canvi, el va començar a veure perquè el seu germà Joan, de 20 anys, el seguia bastant: «La primera vegada que vaig veure l’Ibai va ser un dia com avui fa uns nou mesos, quan vaig veure que el meu germà reia molt d’un vídeo seu a Youtube». El boom de l’Ibai ha arribat a la seva cúspide aquest 2020, però ja porta anys dedicant-se al món de l’streaming comentant qualsevol tipus de cosa, des d’un concurs de bufetades fins a un mundial de bales. Amb 15 anys pujava vídeos amb tres amics de classe en els inicis de Youtube. El seu pagament més gran en aquella època van ser 100 euros a repartir entre els tres perquè els patrocinava Machinima.
La majoria d’ells no coneixen la faceta d’Ibai com a comentarista de Lol. L’Ibai Celma de 15 anys comenta que «l’he conegut ara, quan ha començat a fer streams, perquè no segueixo el joc de League of Legends». El 2014 es va presentar al càsting de la Lliga de Videojocs Professional (LVP) amb el seu amic de la infància Ander Cortés, amb qui conviu a la casa de G2, i, a partir de llavors, va començar a narrar les partides amb un contracte professional. En un podcast de The Wild Project, l’Ibai va explicar que havia comentat més de 3000 partides del joc i cobert més de 70 esdeveniments. «Això ho dic perquè la gent creu que he caigut del cel a Youtube 2020 i no és així». En el mateix també explica que ha hagut de rebutjar ofertes per narrar la Premier o l’NBA: «Hi ha un moment en què jo penso que aquest era el somni de la meva vida però resulta que a Twitch jo va fer tal cop de pilota i soc tan feliç que dic, potser prefereixo ‘streamejar’ que comentar la ‘premier’ i subscriu que no se sentia preparat al 100 % perquè hauria de fer una preparació prèvia.
Referent no com a ‘influencer’ sinó com a persona
Referent no com a ‘influencer’ sinó com a personaMalgrat que als adolescents els agradi el seu contingut no volen ser com ell. «No el tinc de referent perquè no estic interessat en ser de gran com ell», explica el jove Ibai Celma. Tal com s’explica a l’article publicat a la revista Comunicar sobre les funcions socials dels youtubers i la seva influència en la preadolescència, els ‘youtubers’ poden ser referències d’entreteniment i sociabilitat, però no desperten el desig en els preadolescents de convertir-se en un reflex dels «influencers». Per davant de tot, ho veuen per entreteniment i per ser un exemple de superació: «Ell ha començat des de baix fins a arribar a dalt», sentència el Máximo, de 14 anys.
Carisma i personalitat
Notícies relacionadesCarisma i personalitat«El que el diferencia de la resta és que grava els vídeos sent ell mateix, dient el que opina en realitat», explica el Máximo, que també enalteix la seva figura: «És una persona amb molt carisma. M’ensenya a socialitzar i a no tenir tanta vergonya». En els seus directes l’Ibai ha parlat sense embuts sobre que necessita anar a teràpia dues vegades per setmana i que fins i tot va tenir problemes d’ansietat durant un temps.
Pot agradar més o pot agradar menys, però el que sí que és cert és que està obrint noves possibilitats de comunicació allunyades dels estàndards tradicionals. Ho diu el mateix Marc Gasol a l’entrevista que li va fer el basc al seu canal de Twitch: «Al final si no fem el de sempre amb la mateixa gent de sempre... Dic hòstia, ho farem diferent, més divertit i molt més normal».
«Al final si no fem el de sempre amb la mateixa gent de sempre... Dic hòstia, ho farem diferent, més divertit i molt més normal».
Marc Gasol, nou jugador de Los Angeles Lakers