Madrid és la ciutat europea amb més morts causades per la contaminació

  • La capital d’Espanya lidera el rànquing de morts associades al diòxid de nitrogen entre 1.000 ciutats europees

  • Barcelona se situa al sisè lloc i Mollet del Vallès, en el setè, segons un estudi d’ISGlobal

  • Si se seguissin els nivells recomanats per l’OMS, es podrien evitar 52.000 morts prematures a l’any a la UE 

Madrid és la ciutat europea amb més morts causades per la contaminació
4
Es llegeix en minuts
Patricia Martín
Patricia Martín

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

L’evidència científica assenyala que la contaminació de l’aire, per la seva capacitat per penetrar en el corrent sanguini, té potencial per fer malbé gairebé tots els òrgans i pot provocar problemes respiratoris, cardíacs, de fertilitat, càncer i demència, entre altres malalties. Malgrat això, la contaminació continua formant part de l’atmosfera de les ciutats, amb pics com el que s’ha viscut aquests dies a Madrid a causa de l’anticicló que ha pres el relleu a la borrasca ‘Filomena’. Precisament, la capital d’Espanya –i la seva àrea metropolitana– és la zona amb més mortalitat associada al diòxid de nitrògen de tot Europa, segons un rànquing amb dades recollides en més de 1.000 ciutats publicat a ‘The Lancet Planetary Health’, en el qual Barcelona ocupa el sisè lloc i Mollet del Vallès, el setè.

La investigació, liderada per l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) en col·laboració amb investigadors del Swiss Tropical and Public Health Institute (Swiss TPH) i de la Universitat d’Utrecht, posa de manifest «que els nivells de contaminació són massa alts i que no existeix un llindar segur per sota del qual la contaminació de l’aire sigui innòcua per a la salut», segons explica Mark Nieuwenhuijsen, autor sènior de l’estudi i director de la Iniciativa de Planificació Urbana, Medi Ambient i Salut d’ISGlobal, 

Aquesta afirmació es basa en el fet que, tenint en compte els nivells de diòxid de nitrogen (NO2) –causats principalment per les emissions de vehicles– i de partícules fines (PM2,5) –un altre dels principals contaminants de l’aire, relacionat amb les emissions de la indústria– recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) es podrien evitar 900 i 51.000 morts prematures cada any, en funció de cada contaminant. Però si totes les ciutats fossin capaces d’igualar els registres de qualitat de l’aire de les ciutats analitzades menys contaminades, la mortalitat evitable seria considerablement major: 79.000, per la reducció en NO2 i 125.000 morts prematures gràcies a la reducció de les concentracions de PM2,5.

Els nivells marcats per la UE

I això que els nivells aconsellats per l’OMS (40 µg/m3 per a NO2 i 10 µg/m3 per a PM2,5 són més restrictius dels establerts per la UE (igual per a NO2 però 25 µg/m3 per a partícules fines), cosa que porta Nieuwenhuijsen a concloure que «els límits màxims permesos per les autoritats comunitàries han de ser revisats», tenint en compte a més que el 84% de la població europea està exposada a nivells per sobre del recomanat per l’OMS.

La investigació estableix dos rànquings, en funció de la relació entre la contaminació de l’aire i les taxes de mortalitat, el percentatge de mortalitat evitable i els anys de vida perduts per cada contaminant, i el resultat és que hi ha una «gran variabilitat», segons destaca Sasha Khomenko, primera autora de l’estudi i investigadora d’ISGlobal –que és fruit d’una aliança entre La Caixa i institucions acadèmiques i governamentals–.

Posant el focus en el diòxid de nitrogen, un gas associat fonamentalment al trànsit rodat, la ciutat europea amb més càrrega de mortalitat atribuïble és Madrid i la seva àrea metropolitana, seguida de grans ciutats de Bèlgica, Itàlia o França. Barcelona i la seva àrea metropolitana se situen en sisè lloc i Mollet del Vallès, en el setè. De lluny els segueix València i la seva àrea d’influència, situada al lloc 68 en el rànquing europeu.

El nord d’Itàlia, Polònia i República Txeca

I, analitzant les partícules fines, les ciutats amb més càrrega de mortalitat es troben al nord d’Itàlia, a la regió de Plana Padana; al sud de Polònia, i a l’est de la República Txeca. Això es deu a què el contaminant PM2,5 són partícules en suspensió producte de la combustió, no només dels vehicles motoritzats, sinó també d’altres fonts com la indústria, la calefacció domèstica o la crema de carbó i de fusta.

A Espanya les ciutats amb pitjors dades de mortalitat associades a aquest contaminant són La Línea de la Concepción, que ocupa el lloc 144 al llistat europeu, seguida de Barcelona i la seva àrea metropolitana, que ocupa el lloc 157 a nivell de la UE. La segueixen Santander, Cadis i Saragossa.

El 7% de les morts a Madrid

Notícies relacionades

Partint d’aquests resultats, els investigadors conclouen que el 7% de les morts ocorregudes a Madrid i la seva àrea metropolitana a l’any estan relacionades amb el diòxid de nitrogen i el 15% de les ocorregudes a la ciutat de Brescia, a la regió de Plana Padana d’Itàlia, que lidera el llistat d’urbs afectades per les partícules fines.

En el costat oposat, les ciutats amb menys mortalitat atribuïble a la contaminació de l’aire són les situades al nord d’Europa, a Tromso, a Noruega, en funció de l’NO2 i Reykjavík, a Islàndia, tenint en compte la contaminació per PM2,5.