Alleujament de les restriccions

Els estudiants de primer de carrera tornen (una altra vegada) a les aules

  • Els estudiants que han començat aquest any a la universitat reprenen aquest dilluns les classes presencials que van deixar a l’octubre pel coronavirus

  • «Tot i que la dinàmica no ha sigut la mateixa, hem anat agafant el ritme de la universitat», explica una alumna

Barcelona 14 01 2021 Sociedad  Facultat de telecomunicacions de Barcelona UPC  Examens presenciales universitarios  Ambiente en una aula donde se realiza un examen  UPC zona universitaria   AUTOR  Manu Mitru

Barcelona 14 01 2021 Sociedad Facultat de telecomunicacions de Barcelona UPC Examens presenciales universitarios Ambiente en una aula donde se realiza un examen UPC zona universitaria AUTOR Manu Mitru / MANU

7
Es llegeix en minuts

El curs de la pandèmia els ha agafat estrenant-se a la universitat. El que a priori havia de ser l’any dels nous aprenentatges, de les noves amistats, de les festes i les gresques, aquell any en què molts se’n van de casa dels seus pares per primera vegada i poden demostrar que són autònoms, ha quedat de moment en foc d’encenalls. Els estudiants de primer curs de carrera a Catalunya amb prou feines han pogut disfrutar de l’experiència, acadèmica i social, perquè després de tot just dues setmanes de classes, van ser enviats a casa a seguir el curs ‘online’ per culpa del coronavirus. Avui, per fi, podran tornar de nou a les aules. Serà el seu segon intent.

Molts van començar ja al setembre les classes amb un format híbrid, que combinava les classes virtuals amb les presencials. Va ser el model pel qual van optar moltes facultats després de l’experiència adquirida durant els mesos de confinament de la primera onada de la Covid-19, però les restriccions imposades amb l’empitjorament de la segona onada (a mitjans d’octubre) van trastocar els seus plans i les classes a distància van passar a ser el dia a dia. Va ser un inici de curs més que decebedor, asseguren els estudiants afectats, que van acusar una falta de concentració i certa desconnexió per part dels professors i van lamentar les poques oportunitats que han tingut des d’aleshores per a la socialització.

Al gener, van ser protagonistes també de la polèmica per la realització dels exàmens a les aules acadèmiques. El vaivé de formats ha sigut marejant per a aquests universitaris, que ara veuen com la Generalitat torna a reprendre, a partir d’aquest dilluns, el model híbrid inicial. La decisió la va adoptar fa dues setmanes el Procicat, després de rebre la petició expressa de les universitats catalanes que es relaxessin les mesures de contenció per a, almenys, els estudiants de primer.

Aquests són els testimonis de quatre joves que, ja al novembre, van explicar a EL PERIÓDICO com estava sent la seva experiència. Ara relaten quines són les seves expectatives de cara a la represa del curs presencial.

Anna Sala, estudiant d’Infermeria a la UB

Malgrat que els alumnes de primer curs han pogut tornar a les classes presencials, hi ha universitaris que encara no saben com serà el segon quadrimestre perquè la tornada a la facultat es produirà més tard. El cas d’Anna Sala, estudiant d’Infermeria al Campus Clínic de la Universitat de Barcelona, n’és un. «Almenys a la meva facultat la tornada està prevista per al 22 de febrer, coincidint amb l’inici del segon semestre», explica la jove.

A l’Anna encara li queda un examen per fer aquesta setmana, però en els que ja ha efectuat no ha tingut problemes entre el temari cursat ‘online’ i el contingut avaluable presencial. «Encara no he acabat els exàmens, però per ara les preguntes s’han correspost als continguts de les classes telemàtiques», explica. Malgrat que els exàmens estaven previstos com a presencials en la majoria d’assignatures, als estudiants d’Infermeria se’ls van donar l’opció de poder escollir. «En algun cas ens van donar l’opció de poder decidir entre examinar-se de manera ‘online’ o presencialment, tenint en compte raons de mobilitat, per exemple». 

Com que va començar el curs just el dia en què el format de classes va passar a ser virtual, la jove estudiant encara no ha experimentat el que és la docència híbrida i té moltes ganes de poder conèixer més el seu entorn estudiantil. No obstant, a l’estar encara en el primer quadrimestre, entén que no els hagin dit res: «Per ara no tenim gaire informació quant al nou model semipresencial, malgrat que les noves mesures van entrar en vigor el 8 de febrer. En tot cas, ens arribarà a través de la delegada o de la coordinadora del grau», sentencia l’estudiant.

Luana Raffio, estudiant de Disseny a la UB

Per a Luana Raffio, estudiant de primer de Disseny a la Universitat de Barcelona (UB), les classes presencials van començar ja la setmana passada, tot i que només en el cas d’aquelles que fossin estrictament pràctiques, és a dir qualsevol assignatura teòrica, es continua impartint en format virtual. «Poder tornar a la facultat ens ha facilitat moltíssim la feina, ja que ara podem utilitzar eines i els materials que no podíem aconseguir, perquè ells ens els proporcionen», explica la jove.

Sobre l’avaluació, el format continua sent el mateix d’altres anys, cosa que implica que la dificultat no ha canviat seguint les classes telemàtiques. En el cas de la seva carrera, no hi ha exàmens teòrics i segueixen un model pràctic en què han de presentar i justificar els seus projectes. Tot i així, com en altres universitats, l’avaluació del gener va suposar un problema per a alguns estudiants. «En el meu cas, ens vam trobar amb la polèmica que ens van demanar que entreguéssim els treballs de manera presencial i, és clar, ens semblava que era més lògic i fàcil escanejar els treballs i entregar-los pel campus virtual o correu, ja que molts dels meus companys tenien molts problemes per anar a la facultat», explica. Finalment, alguns professors van permetre l’entrega pel campus virtual, però d’altres van seguir amb les entregues presencials, en què es van fer torns per fer-les de manera segura.

Fins a l’últim moment no van saber si tornaven a les classes o no. «Les novetats no les vaig conèixer pels professors, ja que ells també estan bastants de perduts amb el tema. Al final estem tots pendents de noves mesures i el que podem o no podem fer a la universitat. Per la meva banda, m’he assabentat per la pàgina de notícies oficials de la universitat i per comptes oficials de Twitter». En general, Luana es mostra contenta amb l’evolució del curs, ja que amb el temps s’hi ha pogut adaptar. «Tot i que la dinàmica ha sigut la mateixa, hem anat agafant el ritme de la universitat. Quan ja comences a saber utilitzar els programes de disseny i saps manejar-te pots fàcilment seguir el curs des de casa», afirma.

Xavier Cucurella, estudiant de Turisme a la UdG

Per a Xavier Cucurella l’inici del nou quadrimestre no ha sigut diferent dels últims mesos, seguirà el curs de manera ‘online’. Des de la mateixa universitat, han anunciat que a partir del 15 de febrer les classes tornaran al model híbrid semipresencial, però serà opcional, deixant llibertat a l’alumnat per decidir si tornar a les aules o continuar amb les classes telemàtiques. Aquest format híbrid es va implantar a l’inici del curs i consistia en dos dies presencials i dos dies ‘online’, alternant per setmana i dividint la classe en dos grups.

D’altra banda, els exàmens, que des d’algunes universitats van ser presencials, es van fer en línia: «Des de la meva universitat els exàmens de gener no van ser un problema, els vam fer des de casa i la veritat és que l’avaluació en general ha anat bé, ni més fàcil ni més difícil, el temari s’ha adaptat a les preguntes, i si te’l preparaves i estudiaves podies aprovar. A més, ens feien posar la càmera i els micròfons i en qualsevol moment el professor estava disponible per si teníem dubtes», explica. 

Les novetats i canvis han sigut notificats per la mateixa universitat, per la qual cosa ha sigut bastant fàcil seguir el curs. «En cada moment ens han enviat correus comentant-nos els canvis i les novetats, a més de deixar-nos la llibertat d’escollir com volíem seguir les classes, així que estic molt content per això», ens comenta el Xavier. 

Andreu Pérez, Estudiant d’Enginyeria Informàtica a la UdL

La docència semipresencial tornarà a ser una realitat per a Andreu Pérez, estudiant de primer d’Enginyeria Informàtica en la Universitat de Lleida, després del primer contacte que va tenir amb aquest format a l’inici del curs. Així, a partir d’aquest dilluns el jove podrà anar a la facultat dos dies a la setmana, segons el previst en el seu grau. «El format és híbrid: dilluns, dimarts i dimecres es farà classe ‘online’; dijous i divendres, presencial», explica l’Andreu. 

Notícies relacionades

En el seu cas, els exàmens finals sí que van ser presencials i entén que hi hagués polèmica amb el tema. «Ens ficaven entre 20 i 30 persones en una classe amb les finestres obertes tota l’estona. Recordo haver passat molt fred el primer dia, i això que m’havien advertit, fins i tot em feien mal els dits», assenyala. Malgrat les circumstàncies, l’Andreu creu que realitzar l’avaluació a les aules era el més adequat: «Fer-los de manera presencial era la millor manera, perquè tens l’ajuda del professor i és més flexible», afegeix. 

Les vacances de Nadal no van ser com l’Andreu esperava perquè els professors els van donar molta feina. «Vaig notar que ens van enviar totes les pràctiques de cop. Jo m’havia agafat el Nadal per començar a preparar els exàmens, però va ser un col·lapse de treballs i no vaig poder destinar tot el temps que hauria volgut a l’estudi», lamenta. No obstant, els docents van adequar els exàmens al temari impartit ‘online’: «Els vaig trobar bastant assequibles, amb l’excepció d’alguna pregunta rebuscada que no s’havia tractat explícitament», conclou.