Canvi de plans

L’ombra dels peatges a les autovies torna només un any després que l’AP-7 sigui gratis

  • El Govern assegura que «és necessari desenvolupar un sistema de pagament» per utilitzar aquestes vies, però no aclareix com

  •  La mesura xoca amb la recent cessió de trams de carretera a ajuntaments

L’ombra dels peatges a les autovies torna només un any després que l’AP-7 sigui gratis
4
Es llegeix en minuts

L’ombra de l’aplicació de peatges per circular per les autovies torna a assetjar, quan no fa ni un any i mig que la liberalització de l’autopista AP-7 ha revolucionat les comunicacions. El Govern sembla decidit a implantar algun mètode de pagament per utilitzar les vies d’alta capacitat, tot i que fins ara es desconeix de quina forma es portaria a terme, a partir de quan i quina seria la tarifa. Així ho ha transmès a la Comissió Europea, dins del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

El document diu textualment que «és precís desenvolupar un sistema de pagament per ús de la xarxa de vies d’alta capacitat que permeti cobrir els costos de manteniment i integrar les externalitats negatives del transport per carretera, com passa a la resta d’infraestructures». Així, sembla clar que, si bé no és la primera vegada que es parla de la possibilitat de pagar per circular per les autovies, ara sembla evident que abans o després s’implantarà alguna fórmula. No obstant, podria no ser un peatge a la manera tradicional, això és, abonar directament una tarifa per utilitzar el tram concret d’una autopista o autovia, sinó que podria posar-se en marxa, per exemple, alguna taxa impositiva.

El Govern així recolzaria les veus que en els últims anys han reclamat la implantació de peatges a les autovies, entre les quals ha destacat la patronal de les grans constructores espanyoles, Seopan. Al·ludint al cost del manteniment de les infraestructures i al seu impacte en les arques públiques, l’organització ha defensat de manera reiterada l’establiment d’alguna tarifa. El 2019, poc després de la primera liberalització d’una autopista, l’AP-1 a Burgos, aquesta associació va proposar el pagament de 9 cèntims per quilòmetre per als turismes i de 0,19 per als vehicles pesants. Això suposaria, per exemple, pagar prop de 2 euros per anar d’Alacant a Elx.

Una solució d’aquest tipus generaria conflicte a la província d’Alacant, almenys de partida, perquè la inexistència de rutes alternatives a les autovies en molts trams obligaria a pagar. Altrament, es podrien col·lapsar carreteres locals o fins i tot zones urbanes. Tal com va publicar ‘Información’, diari de Prensa Ibérica, després que Seopan llancés la seva proposta el 2019, un exemple pràctic és l’A-31: és impossible anar d’Alacant a Villena si no és per l’autovia. Tampoc sembla viable tornar a encaminar-se per la Carrasqueta per anar a Alcoi, com en èpoques passades, o a Elx i Oriola per l’N-340, reduïda a la pràctica a una via secundària i amb trànsit dens.

Així mateix, la possible implantació de peatges en totes les vies d’alta capacitat contrasta amb la determinació amb què es va actuar l’any passat a l’AP-7, no només liberalitzant-la sinó desmantellant per complet les estacions de peatge, cosa que ha tingut un important efecte simbòlic. Un altre aspecte que crida l’atenció és la cessió de trams urbans de la carretera N-332 als ajuntaments com els de l’Alfàs del Pi i Altea, amb l’argument que han deixat de tenir trànsit de pas. Aquest criteri, que a les comarques de la Marina s’ha interpretat que allunyava la possibilitat d’una tornada del peatge, també s’ha aplicat en el traspàs al consistori d’Alcoi de la travessia de l’N-340. Ara sorprendria haver de pagar per no haver de travessar de nou la ciutat, tot i que òbviament hi ha aquesta possibilitat.

El pagament per utilitzar les autovies suscita bastant rebuig en l’opinió pública, tant entre els usuaris particulars com en els professionals del transport, que ja s’hi han mostrat en contra altres vegades. També hi ha hagut manifestacions al respecte aquests últims dies en l’àmbit polític com les del diputat de Compromís en el Congrés Joan Baldoví, que ha assenyalat que les autopistes de peatge estan «repagades» i ha demanat al Govern informació sobre el pla previst.

Autopista a França sense cost a partir de setembre

Notícies relacionades

El possible pagament per utilitzar les autovies arriba just quan se succeeixen els venciments de concessions d’autopistes i, per tant, l’eliminació dels seus peatges. A partir de l’1 de setembre que ve serà possible viatjar de la província d’Alacant a Barcelona i França sense més despesa que la del combustible, ja que aquell dia l’AP-7 quedarà liberalitzada des de Tarragona fins a la frontera. Ara mateix el peatge per als turismes és de 10,95 euros fins a Barcelona i de 25,75 fins a la Jonquera. També es liberalitzarà de forma simultània l’AP-2 des del Vendrell (Tarragona) fins a Saragossa, una altra via molt important però no tan utilitzada des de el País Valencià. El 31 d’agost vencen les concessions de dues autopistes catalanes més de menys recorregut.

La gratuïtat de l’AP-7 entre Alacant i València ha suposat un increment del trànsit de fins al 56% en relació amb el 2019, com va publicar aquest diari fa unes setmanes, al mateix temps que l’N-332 s’ha quedat gairebé buida, cosa que ha redundat en la millora de la seguretat en aquesta via. També ha sigut així a l’N-340 a la província de Castelló, que històricament havia registrat una sinistralitat elevada. A més, la pujada probablement hauria sigut molt més elevada sense el context de la crisi del coronavirus. Es pot pensar que la liberalització del tram nord de l’AP-7 farà que en aquestes zones passi el mateix.