Pla del Govern
Catalunya treballa en l’educació de 0 a 3 anys gratuïta, començant per P-2
Bargalló s’ha mostrat convençut que això serà un realitat en un període breu de temps

El conseller d’Educació en funcions, Josep Bargalló, va explicar que el seu departament té sobre la taula la gratuïtat i universalització de l’etapa educativa de 0 a 3 anys. Bargalló, en declaracions a l’ACN, es va mostrar convençut que això serà un realitat en un període breu de temps, sempre que acabin confluint dos factors. D’una banda, va expressar la «promesa» del vicepresident amb funcions de president, Pere Aragonès, de treballar de manera progressiva per a aquest objectiu si és president. Això ha de coincidir amb la materialització dels fons Next Generation per poder sufragar la posada en marxa d’aquesta gratuïtat.
Sobre aquest últim aspecte, Bargalló va explicar que és necessari que el Govern prengui una decisió tant amb Europa com amb la resta de l’Estat, ja que la primera opció de l’executiu de Pedro Sánchez era crear més places d’escola bressol. Unes places que el conseller afirma que Catalunya, en línies generals, no necessita. «Amb el descens demogràfic i l’actual oferta hi ha excés de places en alguns llocs, no en crearem més, necessitem que siguin gratuïtes», va manifestar. «Si es compleixen les dues premisses anem cap a un 0-3 universal i gratuït, amb les actuals places, però també en centres que aniran perdent feina per la minva de P-3», va afegir.
Reducció de la natalitat
Així, el model que proposa Bargalló passaria per començar per la gratuïtat de l’últim any abans d’accedir a P-3 i continuar la seva aplicació de manera progressiva. S’aniria «cap a una concepció conjunta del cicle d’infantil», que en alguns llocs implicaria que aquesta etapa entrés als centres escolars –on aniran quedant espais lliures per a la reducció de la natalitat, mentre que en d’altres es mantindria en edificis exteriors.
Notícies relacionadesEn aquest últim context poden tenir-hi un paper important les escoles bressol que actualment són privades i que podrien viure un procés de concertació. En tot cas, va apuntar que tots aquests aspectes «s’han de treballar molt bé».
Educació ja va fer un estudi fa un any i mig sobre la gratuïtat de P-2 i, partint d’això i la realitat actual (menys demografia, promesa de destinar més recursos en futurs pressupostos i fons Next Generation), Bargalló ha afirmat que és un objectiu que serà una realitat. «No ha de ser difícil poder fer-ho», va insistir. D’altra banda, Educació ha rebut una trentena de peticions de centres escolars privats per passar a la xarxa pública. Per al curs vinent s’ha donat el vistiplau a cinc casos, i d’aquesta trentena que ara s’estudien n’hi ha que no compleixen els criteris necessaris per fer efectiu el pas.
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- Sergio Peris-Mencheta, actor i director: "Des de la malaltia, la meva imaginació s’ha alliberat"
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Atac a Berlín Ferit greu un turista espanyol apunyalat prop del monument de l’Holocaust
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Càrrecs públics ¿Què ha passat amb els consellers d’ERC sis mesos després del final del Govern d’Aragonès?
- MONEDES DIGITALS El robatori de criptomonedes més gran de la història: uns ‘hackers’ s’emporten 1.500 milions de dòlars del gegant Bybit
- Relacions Govern-ERC Illa i Junqueras es reuneixen per primera vegada i donen aire a la legislatura a Catalunya
- Alto el foc a Gaza Hamàs completa l’alliberament dels ostatges israelians vius de la primera fase de la treva
- Criança El pediatre Carlos González aclareix la importància d’entendre i gestionar els desitjos infantils: «Cedir no és perdre autoritat…»