Carta a ‘Science’
18 científics no descarten encara que el coronavirus sortís d’un laboratori xinès
Un equip internacional reclama una investigació objectiva sobre l’origen de la pandèmia

Un equip internacional de científics ha assenyalat que es necessita «més investigació» per determinar l’origen de la pandèmia de la Covid-19: «Les teories de l’alliberament accidental des d’un laboratori i de la propagació zoonòtica continuen sent viables».
A la revista ‘Science’, Jesse Bloom, Alina Chan, Ralph Baric, Akiko Iwasaki, David Relman i els seus col·legues firmen una carta en què demanen un examen adequat, transparent, objectiu i basat en dades sobre l’origen de la pandèmia.
«Saber com va sorgir la Covid-19 és fonamental per informar sobre les estratègies globals per mitigar el risc de futurs brots», recalquen els autors.
Els 18 signants es refereixen a un informe conjunt de la Xina i l’Organització Mundial de la Salut (OMS) sobre els orígens del SARS-CoV-2, alguns dels resultats del qual es van publicar el novembre del 2020.
En aquest sentit, esmenten que l’equip de l’OMS va avaluar com a «probable o molt probable» un hoste intermedi com a origen de la pandèmia de la Covid-19 i l’incident de laboratori com a «extremadament improbable».
El director general de l’OMS, Tedros Ghebreyesus, va comentar que les proves que recolzaven un accident de laboratori eren insuficients, recorden.
No obstant, les dues teories no es van considerar de forma equilibrada: només quatre de les 313 pàgines de l’informe i els seus annexos abordaven la possibilitat d’un accident de laboratori, apunten.
«Com a científics amb experiència rellevant estem d’acord amb el director general de l’OMS, amb els Estats Units i 13 països més, i amb la Unió Europea, que és necessari i factible aconseguir més claredat sobre els orígens d’aquesta pandèmia», resumeixen.
Per això, demanen una investigació «transparent, objectiva, basada en dades, que inclogui una àmplia experiència, i subjecta a una supervisió independent i gestionada de forma responsable».
Notícies relacionadesAl concloure la seva missiva escriuen: «En aquesta època de desafortunat sentiment antiasiàtic en alguns països, observem que al principi de la pandèmia van ser metges, científics, periodistes i ciutadans xinesos els que van compartir amb el món informació crucial sobre la propagació del virus, sovint amb un gran cost personal».
«Hauríem de mostrar la mateixa determinació a l’hora de promoure un discurs desapassionat basat en la ciència sobre aquesta difícil però important qüestió».
- Aquest dilluns Dia de pluja a Barcelona: el temporal deixa fortes pluges i fins i tot calamarsa en alguns barris de la ciutat
- Accident greu Més de 30 ferits en una col·lisió entre dos autocars a l’avinguda Diagonal de Barcelona
- Normativa ¿Es pot conduir amb la ITV caducada però amb cita prèvia?
- Noves tecnologies Les novetats de Mossos a l’MWC: un cotxe patrulla hipeconnectat amb un dron al sostre i un predictor de delictes
- L'estafa que està apareixent als mòbils dels clients de CaixaBank
- Fira tecnològica a Barcelona Mobile World Congress 2025, en directe: última hora del MWC i novetats
- Radiografia del 'masking': quan el patiment emocional es fa invisible
- Multimèdia | Guia d’aliments de temporada: març, mes de sembra i de peix fresc
- LA TEMPORADA BLANC-I-BLAVA L’alerta meteorològica obliga a suspendre el Vila-real - Espanyol
- Màxim GOLEJADOR europeu El Barça o el tsunami golejador de Flick