Estiu
Les millors rutes i consells per disfrutar d’unes vacances amb bicicleta
El turisme afronta esperançat l’arribada de la campanya d’estiu. L’avanç de la vacunació i el final de les restriccions imposades per la pandèmia del coronavirus auguren una substancial millora respecte al fatídic 2020, que va ser un autèntic drama per al sector.
Molts espanyols iniciaran les seves vacances en les pròximes setmanes i el turisme nacional s’està consolidant com l’opció preferida de la majoria. Una de les tendències que més s’està imposant és el turisme de bicicleta. I és que una d’aquestes coses que ens ha portat la pandèmia ha sigut la revitalització de la connexió entre l’ésser humà i la natura. Fruit d’això, la bicicleta va guanyar un gran protagonisme durant l’últim any i milers de persones es van llançar a les carreteres a pedalar.
Segons l’Associació de Marques i Bicicletes d’Espanya (AMBE) durant el 2020 es van vendre més d’1,5 milions de bicis, xifra rècord, amb un increment també històric respecte al 2019: un 24,1% més.
Tot apunta que el fenomen desencadenat el 2020 continuarà el 2021 i des de Conbici, coordinadora estatal per la defensa de la bicicleta, es mostren convençuts d’això. «Aquest serà l’estiu del cicloturisme. Es preveu una gran onada d’usuaris comparable o, fins i tot, major que la que va sorgir en l’època de Perico Delgado i Miguel Induráin a principis dels 90», assegura Joan Calvera, coordinador de l’àrea de cicloturisme de Conbici.
Blanca Hernández i Óscar Tamayo van decidir el 2017 deixar de banda una vida estable i sense grans sobresalts per embarcar-se en una aventura sobre rodes. Sense experiència prèvia, van agafar les seves bicis, unes alforges i una tenda de campanya a fi de creuar l’Àfrica i compartir les seves experiències a través de les xarxes socials, en el seu canal Vivir en Ruta, i després, plasmar-les negre sobre blanc en el seu llibre ‘Nunca llueve en el desierto’. «Quan viatges en bici estàs totalment en contacte amb els elements de la natura. En el moment en què bufa el vent, ho perceps i has d’adaptar-t’hi. Els mateix passa quan plou, quan fa molta calor o s’amaga el sol», explica Tamayo.
També ho creu així Joan Calvera, que afirma que quan es viatja amb bicicleta, a diferència del que passa quan es va amb cotxe, es coneix millor el territori i s’aprecien els detalls del paisatge. «En cicloturisme la recompensa és el viatge, no la destinació», sentencia.
Les millors rutes en bici
Les millors rutes en biciA Espanya hi ha infinitat de rutes i trajectes per recórrer de forma segura amb la bicicleta, no obstant, tal com sosté Calvera, resulta imprescindible triar una via adequada en funció del nivell del ciclista i recomana consultar pàgines oficials: «s’ha d’anar amb compte amb les webs de rutes, que normalment no tenen un criteri definit i no tots els corredors són iguals».
«Al nostre país tenim una xarxa de rutes Eurovel, que són itineraris per a cicloturistes molt ben preparats a nivell europeu. Després, podem trobar moltes vies verdes, que són antics trajectes de tren que s’han reciclat i, també, hi ha molts Consells Comarcals o Diputacions que han adaptat alguns recorreguts», explica.
Entre aquests trajectes oficials podem trobar els següents:+ Via verda d’Ojos Negros
Entre aquests trajectes oficials podem trobar els següents:+ Via verda d’Ojos NegrosLa Via Verde d’Ojos Negros discorre entre la localitat turolense d’Ojos Negros i el municipi de Sagunt, situat a la província de València. Els seus 167,5 quilòmetres de longitud, dividits en dos trams, converteixen aquesta ruta en la via verda més llarga d’Espanya.
El primer tram del trajecte segueix la línia del ferrocarril miner de serra Menera i el segon descendeix des de l’altiplà de Barracas, al peu de la serra de Javalambre, fins a les riques hortes valencianes a la vora del Mediterrani. Aquesta via, amb un ferm mixt d’asfalt i balast compactat, resulta assequible per a pràcticament qualsevol persona.
+ La ruta dels pelegrins
+ La ruta dels pelegrinsSi es prefereix un recorregut més llarg, La ruta dels pelegrins pot ser idònia per als que no tinguin gaire experiència, però busquin una aventura de diversos dies. La via, que segueix principalment els passos del Camí de Santiago francès, es presenta com una magnífica manera per iniciar-se en el cicloturisme. Aquest trajecte, que travessa Navarra, La Rioja, Castella i Lleó i Galícia, permet disfrutar d’una enorme riquesa cultural i uns paisatges majestuosos.
A més, al situar-se al nord d’Espanya, la temperatura resulta més còmoda per a la pràctica de l’esport i gestionar el cansament es torna una tasca una mica més senzilla. El recorregut, molt variat, parteix des del frondós Pirineu navarrès, per anar descendint fins al riu Ebre i després endinsar-se a les extenses planícies agrícoles de l’anomenada «Tierra de Campos» castellanolleonesa. Després, arriba a les muntanyes del Bierzo lleonès per acabar als boscos gallecs que porten fins a Santiago de Compostel·la.
+ Eurovel 8: Ruta entre Cadis i Múrcia
+ Eurovel 8: Ruta entre Cadis i MúrciaUna altra de les opcions que ens ofereix Eurovel és recórrer el litoral entre Cadis i la Província de Múrcia, un recorregut ple de contrastos. Els usuaris de la via podran disfrutar de platges verges, abruptes penya-segats, maresmes plenes de vida i espais naturals amb ecosistemes diversos.
Tot i que és recomanable prestar atenció a la calor, aquesta ruta, que permet conèixer ciutats i pobles amb un ric patrimoni cultural i gastronòmic, es pot realitzar en qualsevol època de l’any.
+ Ruta de la Plata
+ Ruta de la PlataUna altra opció molt interessant és la de travessar la Península Ibèrica de nord a sud. Partint des de Gijón, la Ruta de la Plata passa, en un eix nord-sud de més de 800 quilòmetres, per Astúries, Castella i Lleó i Extremadura per desembocar a Sevilla.
La via, un itinerari turístic basat en una calçada romana l’origen de la qual es remunta a temps prehistòrics, descobreix un entorn amb nombrosos atractius històrics, naturals, culturals i gastronòmics del país. A més, durant el recorregut, es trobaran tota mena de terrenys impressionants: ports de muntanya, natura exuberant, boniques valls, espectaculars deveses i pobles i ciutats amb encant.
+ Transpirinenca
+ TranspirinencaLa Transpirinenca és una ruta idònia per endinsar-se a les espectaculars muntanyes del Pirineu. Partint des d’Hondarribia, al País Basc, s’avança cap a l’est fins a arribar al cap de Creus, a Girona. Es tracta d’una ruta d’uns 800 quilòmetres especialment màgics per als amants dels paisatges muntanyosos.
Homologada com a Sender de Gran Recorregut –el GR 11– el 1985, infinitat de senderistes i ciclistes de tot el món han travessat aquest espectacular recorregut que discorre pel País Basc, Navarra, Aragó, Andorra i Catalunya.
Consells per viatjar segurs amb bicicleta
Consells per viatjar segurs amb bicicletaA més d’assegurar-nos abans d’iniciar el viatge que la ruta que se seguirà no ha variat, es troba en òptimes condicions i s’ajusta al nostre nivell, des de Conbici apunten alguns aspectes imprescindibles per estalviar-se males experiències:
El mòbil és un element de seguretat bàsic que permet fer una trucada d’urgència per si passa una cosa inesperada, per això, resulta indispensable. Així mateix, si es preveu que es passaran moltes hores fora, s’hauria de portar també un carregador o una bateria extra.
Tampoc es pot oblidar la documentació, que a més de ser obligatori portar-la, és vital per si es produeix algun accident.
És important portar diners en metàl·lic per si en algun moment es necessita comprar alguna cosa de menjar per combatre la fatiga o aconseguir alguna cosa per beure. També obre la possibilitat d’agafar un taxi, un tren o un autobús.
Sempre s’ha de portar aigua i si la ruta és llarga i estem moltes hores fora, també es recomana portar alguna cosa de menjar.
És molt aconsellable tenir sempre a mà eines bàsiques per poder collar un cargol, regular el seient, o realitzar qualsevol petit ajust.
Per resoldre l’avaria més habitual, resulta essencial tenir sempre a prop un kit de reparació de punxades.
Independentment que s’afronti el viatge a l’estiu, es recomana portar roba d’abric i impermeable per si canvia el temps, es fa fosc o comença a ploure.
Tampoc s’ha d’oblidar la protecció solar, sobretot, al sud d’Europa, perquè quan es viatja en bici es passen moltes hores sota el sol.
Per la seva banda, Óscar Tamayo (Vivir en ruta) posa èmfasi en la rellevància que té mantenir un plantejament flexible: «quan viatges en bici passen moltes coses i si et vols cenyir a un pla et barallaràs contra tu mateix constantment i això et pot frustrar». Hernández, per la seva banda, afegeix la importància de no espantar-se davant els obstacles que es troben al camí, perquè al final «a poc a poquet es puja qualsevol pujada, tingui el desnivell que tingui».
Notícies relacionades
Finalment, la parella que compon Vivir en ruta reconeix el valor d’observar i aprendre d’altres persones amb més experiència en el cicloturisme, però sense oblidar que el veritablement essencial és que cada un «trobi la seva pròpia manera de viatjar per ser feliç».
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia