Dues dones de la marxa ultra del 12-O
Multes pioneres al País Valencià per exhibir símbols franquistes i nazis
Es tracta de sancions imposades en aplicació d’aquesta llei de memòria democràtica
Un momento de la marcha convocada por el partido de extrema derecha España 2000 en el barrio de Benimaclet de Valencia /
La Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica ha resolt dos dels expedients tramitats per la marxa ultradretana del 12 d’octubre passat a Benimaclet i ha imposat unes multes de 4.000 euros a dos participants de la convocatòria d’Espanya el 2000 –totes dues dones– que va recórrer els carrers del barri de València amb torxes, exhibint simbologia franquista i salutacions feixistes, segons ha avançat TV3 i confirmen a aquest diari fonts del departament dirigit per Rosa Pérez.
Al novembre, la Conselleria va obrir un expedient a tres persones arran d’una denúncia presentada per la Coordinadora d’Associacions per la Memòria Democràtica que advertia que els participants de la manifestació van utilitzar simbologia nazi, la bandera espanyola amb l’escut franquista, la bandera de la falange, salutacions feixistes i torxes.
Notícies relacionadesEn aplicació de la llei, aquestes actituds suposarien una infracció greu de la llei autonòmica de memòria democràtica, que preveu sancions d’entre 2.000 i 10.000 euros. Per ara, la Conselleria ha interposat dues multes per exhibició de banderes franquistes. Es tracta de sancions pioneres en aplicació d’una normativa autonòmica que castiga l’enaltiment de la dictadura.
Les presumptes responsables dels fets són molt conegudes en el món de la ultradreta: totes dues procedeixen de Catalunya i han mantingut vincles amb Vox. Una d’aquestes, lligada a la Fundació Francisco Franco, va ser detinguda en la desarticulació d’una presumpta trama de carnets de conduir falsos recentment. Les dues van poder ser identificades amb la col·laboració veïnal. La Conselleria també va requerir la Delegació del Govern al País Valencià documentació recollida per la policia durant la manifestació.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- EDUCACIÓ SUPERIOR La universitat detecta mancances acadèmiques serioses en els alumnes
- Laboral Això és el que mai has de fer estant de baixa, segons els advocats laboralistes
- Laboral ¿Com m’afecta la reducció de la jornada laboral si ja treballo 37,5 hores a la setmana o menys?
- Comerç local Una sabateria històrica de Barcelona tancarà les portes si no aconsegueix un traspàs
- Goya 2025 «És una mica estrany»: l’insòlit premi compartit dels Goya té un únic precedent
- Peña Ubiña Mor un escalador a la mateixa muntanya que va matar el seu pare fa 31 anys
- Més competències Núria Parlon creu que a partir del setembre els Mossos podrien assumir la seguretat en ports i aeroports
- Successos Catalunya registra 600 denúncies per violació més en dos anys
- Sector en crisi Claus | Els motius pels quals els agricultors catalans no estan tallant avui carreteres
- EMBÚS A LES ALTURES El segell i l’ofici de Flick: així es va reenganxar el Barça a la Lliga