Amb l’‘Ángeles Alvariño’

Tècnics i jutges veuen impossible seguir la recerca d’Anna i Tomàs Gimeno

  • L’escarpat del terreny submarí i la immensitat del mar fan «inabordable» seguir amb la recerca

Tècnics i jutges veuen impossible seguir la recerca d’Anna i Tomàs Gimeno

CARSTEN W. LAURITSEN

5
Es llegeix en minuts

L’autoritat judicial que investiga el cas de les nenes presumptament assassinades pel seu pare a Tenerife autoritzarà en els pròxims dies el cessament de les operacions de rastreig del vaixell oceanogràfic ‘Ángeles Alvariño’ a la recerca dels cossos del presumpte assassí Tomás G. i la seva filla Anna, a l’arribar a la conclusió, tant la instructora com el responsable d’operacions de l’embarcació, que és «impossible» continuar amb el rastreig davant l’escarpat del terreny submarí. 

La magistrada titular del Jutjat de Violència sobre la Dona número dos de Santa Cruz de Tenerife, òrgan competent per a la investigació del cas, ha pres aquest dimecres aquesta decisió, després d’haver rebut un informe del responsable d’operacions del barco que qualifica de «completament inabordable» l’exploració a la zona on hipotèticament podrien localitzar-se nous resultats.

Es reprodueixen a continuació les conclusions del peritatge del tècnic:   «En el transcurs de la recerca, la Policia Judicial va poder recopilar i analitzar nova informació, i el seu resultat va ser descobrir que en la llarga deriva va aturar l’embarcació després de la pèrdua de senyal del mòbil, durant un curt període de temps, els seus motors van tornar a funcionar i va realitzar una navegació d’uns tres minuts. El punt on va parar de nou els motors es converteix en el punt més probable on Tomás hauria pogut llançar-se al mar.

A partir d’aquest punt es dissenya una nova àrea de recerca, centrant-la sobre aquest mateix punt. S’estableix una àrea de recerca de 500 metres entorn d’aquest. I es delimita la línia de deriva establint un carrer de 500 metres d’amplada, 250 a cada costat, sobre el qual buscar. La deriva comença en les coordenades 28° 22.7153’ N i 016° 12.6818’ W i amb un rumb al 220º. Mitjançant l’ús del rov [robot submarí] es van realitzar 176 línies i trànsits quedant delimitat el polígon entre les coordenades 28° 22.9026’ N 016° 13.1761’ W i 28° 22.2693’ N 016° 12.4063’ W Amb una distància total recorreguda de 60.006 metres i una superfície explorada de 611.903 m2. Aquesta línia de deriva va ser presa com a base, i l’exploració es va anar estenent als dos costats d'aquesta. En les posicions 28° 22.6342’ N 016° 12.8263’ W i 28° 22.6570’ N 016° 12.8174’ W van aparèixer dos biberons de busseig que es va poder verificar que pertanyien a Tomás. Aquest tipus d’ampolles dona un subministrament d’aire molt limitat, i s’especula amb la possibilitat que els utilitzés en el seu intent de suïcidi per assegurar que arribava a la profunditat necessària per no tenir marxa enrere.

Sense el cinturó de ploms

Entorn de la zona d’aparició dels biberons es van establir línies de recerca separades cinc metres per poder tenir la certesa que a la zona no va quedar cap objecte, per petit que fos. Es va buscar també per si apareixia el cinturó de ploms, cosa que confirmaria que va quedar a la deriva, però no va poder trobar-se. Atesos els corrents en el fons, no es pot assegurar que un cos llastat amb un cinturó de busseig no es desplaçaria rodant podent arribar a un lloc no determinat i, per tant, fora de la capacitat de recerca de què disposem.

No tenint ja noves pistes s’ha procedit a continuar buscant sobre la línia de deriva. S’han realitzat 35 línies perpendiculars a aquesta amb una separació de 20 metres. Això es correspondria amb un deriva de 35 minuts podent assegurar-se al 100% que el cos no es troba en aquesta zona. Ja s’han cobert 700 metres de la deriva.

A partir d’aquest punt el fons canvia considerablement passant de ser una zona idònia per a la recerca a tot el contrari. Es converteix en una zona molt escarpada amb gran quantitat de barrancs i esquerdes.

Per facilitar la recerca s’han traçat línies longitudinals amb la mateixa trajectòria que la deriva, ja que així es fa menys dificultós l’avenç. No obstant en dues ocasions s’han produït enganxaments seriosos de l’umbilical amb les roques del fons, en una ocasió sent necessari gairebé una hora per poder alliberar-se. És una zona crítica per poder operar el vehicle submarí per l’altíssim risc de pèrdua d'aquest.

A més de la perillositat per al vehicle l’orografia fa que la recerca sigui bastant menys eficaç ja que per la quantitat d’esquerdes i barrancs i la profunditat d’aquests, en ocasions de centenars de metres, no ens permeten assegurar en absolut que a les zones ja mirades no hi hagi el cos de Tomás o algun altre objecte procedent de l’embarcació. Bàsicament es complica molt al passar-se de treballar en dues dimensions i sobre una superfície definida, a treballar en tres i en condicions molt difícils.

14 quilòmetres de possible deriva

Una vegada passats els primers minuts després de la parada del motor, que si que es considera un punt on podria haver saltat al mar, en la resta de la deriva hi ha les mateixes probabilitats en qualsevol dels seus punts, sent aquesta a més molt baixa. El més probable és que saltés a la zona d’aparició dels biberons i posteriorment l’arrossegués el corrent. La longitud de la deriva s’estima en 14 km i l’avenç d’exploració del rov seria d’una línia perpendicular per hora a les millors zones, cosa que equival a 20 metres d’avenç per hora. L’exploració dels 14 km de deriva amb aquest mètode és completament inabordable. Si bé per buscar en zones més localitzades el rov és l’eina ideal, no ho és quan es tracta de zones molt àmplies i tan poc delimitades». Com a conseqüència de l’anterior informe, i després d’entrevista personal amb el responsable d’operacions del vaixell i amb els responsables policials de la investigació, s’ha arribat a una conclusió unànime, que és la impossibilitat de continuar amb la tasques de recerca».

Notícies relacionades

Per això, la magistrada instructora dictarà en els pròxims dies resolució per la qual autoritzarà el vaixell ‘Ángeles Alvariño’ al cessament de les actuals operacions.