Indicadors disparats
Els ingressos i les ucis ja pugen a Catalunya, però continuen més baixos que en altres onades
A Barcelona el risc de rebrot sobrepassa els 1.000 punts, un dels màxims notificats des de l’inici de la pandèmia

BARCELONA 16 04 2021 SOCIEDAD AstraZeneca COVID-19 Vacuna Vacunas vacunacion AstraZeneca Centro de vacunacion instalado en el la facultad de Geografia e Historia de la Universitat de Barcelona barrio del Raval Fotografia de JOAN CORTADELLAS /
L’epidèmia continua un dia més avançant descontrolada a Catalunya, amb indicadors i contagis desbocats que estan saturant l’atenció primària. I ara també ha augmentat la pressió hospitalària, estable durant els últims dies. Tot i així, l’ocupació hospitalària (amb 522 pacients amb Covid-19 als hospitals, dels quals 123 són a l’uci) continua sent baixa, molt menor que la d’altres onades i similar a la de l’agost de l’any passat, per exemple.
En les últimes 24 hores s’han diagnosticat 3.400 positius més, mentre es dispara el risc de rebrot fins als 679 punts i la velocitat de propagació (Rt) supera ja els 2,5 punts (superat un punt es considera que el virus està en expansió). Els principals afectats són els joves, entre qui acaba de començar la vacunació. Els pitjors indicadors són a Barcelona, amb un risc de rebrot (EPG) que sobrepassa el 1.000, un dels màxims notificats des del començament de la pandèmia.
Una altra dada destacable és que es comença a notar una pujada significativa, tot i que menor, entre la població de 30 a 50 anys, segons alerten els investigadors del Grup de Biologia Computacional i Sistemes Complexos (Biocomsc) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). No així entre els majors de 50 anys, la incidència, molt baixa, dels quals es manté estable.
Gairebé 50 ingressats més
Segons les dades actualitzades pel Departament de Salut aquest diumenge als hospitals catalans hi ha 522 pacients (49 més que a l’últim informe), dels quals 123 són a les ucis, tres més. S’han notificat dues morts.
L’epidèmia continua creixent a un ritme alt, sobretot persones joves encara no vacunades, després de la relaxació de les restriccions, els viatges d’estiu, l’oci nocturn i l’expansió de la variant delta, més contagiosa, que ja serà predominant la setmana que ve. La mitjana d’edat baixa cada dia i ja està en 26,44 anys. I les festes no paren a Barcelona, on més preocupa la situació.
El risc de rebrot, que ja ha determinat el risc extrem de Catalunya al sobrepassar els 200 punts, creix ràpidament. Dels 282 punts d’aquest divendres s’ha passat als 679 d’aquest diumenge (una xifra que puja fins als 1.044 punts en el cas de la regió sanitària de Barcelona), i l’Rt continua pujant: és a 2,5, és a dir, que cada 100 infectats contagien una mitjana de 250 persones, una transmissió comunitària sense control.
No es veia un risc de rebrot tal alt des de finals de gener i el creixement dels indicadors ha sigut molt ràpid. Només cal mirar enrere per veure, per exemple, que fa escassament dues setmanes els contagis setmanals rondaven els 3.200 setmanals, el risc de rebrot estava en poc més de 80 punts amb una Rt que no arribava a 1.
Notícies relacionadesLa positivitat, és a dir el percentatge de proves de diagnòstic de coronavirus que donen positiu, puja al 13,25%, més del doble del 5% en què l’Organització Mundial de la Salut (OMS) considera que l’epidèmia està en fase de control.
La vacunació
A favor per evitar que vagi a més hi ha la vacunació: el 40% (39,4%) de la població de Catalunya ha completat la immunització i el 54,6% té la primera injecció, mentre que han iniciat les dosis el 32% dels ciutadans de 30 a 39 anys i ja s’estan vacunant els que més preocupen, els joves. Després d’uns dies amb un ritme rècord al voltant de 100.000 vacunes diàries, aquest dissabte es van inocular només 35.069 injeccions, segons les dades actualitzades del Departament de Salut.
Restriccions per coronavirus Vacuna del covid-19 Desescalada Coronavirus a Catalunya Coronavirus
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- Futbol Noves imatges del Camp Nou: així serà com quedarà l’estadi
- Avís de «perill» El Meteocat preveu una tarda de dissabte d’intenses pluges a Catalunya
- EUA ¿Caos o mètode? L’Acord de Mar-a-Lago, el pla que donaria un sentit a la guerra comercial de Trump
- Col·legi Mare de Déu del Carme Acomiadat el director d’una escola de Terrassa en plena investigació per denúncies de radicalització ultracatòlica
- El nou tauler global Meloni es llança a salvar les relacions comercials entre Europa i els EUA
- Contra els houthis 58 morts i un centenar de ferits en un bombardeig dels EUA al Iemen
- TENNIS Alcaraz es recompon i segueix endavant a Barcelona
- Bàsquet El Madrid, al ‘play-off’ a base de triples
- EL PARTIT DE CORNELLÀ Un Espanyol motivat allarga la bona ratxa contra el Getafe