Desplegament de la ‘llei Celáa’

Educació dicta per primer vegada què han d’aprendre els alumnes de zero a tres anys

  • El Govern i les comunitats estan d’acord en què l’aprenentatge en aquesta etapa es basa en el joc i l’experimentació

  • L’objectiu, a més, és que cada vegada hi hagi més places gratuïtes per a aquest període educatiu no obligatori

Educació dicta per primer vegada què han d’aprendre els alumnes de zero a tres anys
2
Es llegeix en minuts
El Periódico

Aprendre a través del joc i de l’experimentació, conviure amb iguals i compartir amb ells... L’etapa escolar per a menors de zero a tres anys no és obligatòria, però els experts en pedagogia no tenen dubtes sobre el paper clau que exerceix en el desenvolupament d’una persona. Per això, el Govern i les comunitats han decidit definir per primera vegada el currículum del primer cicle de l’educació infantil, una etapa en què, segons asseguren, també s’anirà estenent la gratuïtat de les places.

Així es reflecteix en el projecte de reial decret pel qual s’estableix l’ordenació i els ensenyaments mínims de l’etapa infantil, que el Ministeri d’Educació ha enviat fa uns dies a les comunitats perquè facin les seves aportacions al text. El currículum s’implantarà en el curs 2022-2023, explica la norma de desenvolupament de la Lomloe, també batejada com a ‘llei Celáa’, que defineix els objectius, principis generals i pedagògics de tota l’etapa, a més de recollir els aprenentatges essencials de cada àrea, integrats per competències, criteris d’avaluació i sabers bàsics.

El futur reial decret entén els ensenyaments d’infantil com «una etapa educativa única, amb identitat pròpia, organitzada en dos cicles que responen tots dos a una mateixa intencionalitat educativa». La finalitat d’aquesta etapa és la de contribuir al desenvolupament físic, afectiu, social, cognitiu i artístic de l’alumnat, així com a l’educació en valors cívics, explica la norma, a què ha tingut accés Efe.

Desenvolupament afectiu i motriu

En els seus dos cicles s’atendrà progressivament el desenvolupament afectiu, la gestió emocional, el moviment i els hàbits de control corporal, les manifestacions de la comunicació i del llenguatge, les pautes de convivència i relació social, així com el descobriment de l’entorn i de les característiques del medi en què viuen.

Així mateix, s’inclouran l’educació en valors, l’educació per al consum responsable i sostenible i la promoció i educació per a la salut.

El text recorda que l’escolarització en aquesta etapa infantil té caràcter voluntari, que el segon cicle és gratuït i que, en el marc del pla que a tal efecte establirà el Govern juntament amb les comunitats autònomes, es tendirà a l’extensió progressiva de la gratuïtat al primer cicle, prioritzant l’accés de l’alumnat en situació de risc d’exclusió social.

«Els mètodes de treball –afegeix– es basaran en les experiències d’aprenentatge emocionalment positives, les activitats i el joc i s’aplicaran en un ambient d’afecte i confiança per potenciar-ne l’autoestima i la integració social, i l’establiment d’una afecció segura».

Iniciació a la lectura i les habilitats matemàtiques

Sense que resulti exigible per afrontar l’educació primària, «es podrà afavorir una primera aproximació a la lectura i a l’escriptura, així com experiències d’iniciació prematura en habilitats numèriques bàsiques, les tecnologies de la informació i la comunicació, l’expressió visual i musical i en qualssevol d’altres» que determinin les comunitats.

Notícies relacionades

Els continguts d’infantil s’organitzen en les àrees denominades ‘Créixer en harmonia’; ‘Descobrir, disfrutar i explorar l’entorn’, i ‘Comunicar i representar la realitat’.

L’avaluació serà global, contínua i formativa, i l’observació directa i sistemàtica constituirà la tècnica principal de l’avaluació.