Pont del Pilar

Convocats vuit dies de vaga a Renfe a Catalunya

  • Els maquinistes reclamen que es recuperin les circulacions de trens suprimides

21 05 2015 Un tren de Rodalies (arxiu)  ECONOMIA CATALUNA ESPANA EUROPA

21 05 2015 Un tren de Rodalies (arxiu) ECONOMIA CATALUNA ESPANA EUROPA / EP

2
Es llegeix en minuts

El sindicat Semaf ha convocat una vaga de maquinistes de Renfe de vuit dies entre setembre i octubre, segons un comunicat de l’organització d’aquest dimarts. En concret, l’aturada està convocada per als dies 30 de setembre i 1, 4, 5, 7, 8, 11 i 12 d’octubre, i el sindicat ha apuntat que espera que «altres organitzacions s’hi sumin» després del Comitè General d’Empresa previst per a aquest dimecres.

L’organització assenyala com a motius l’«incompliment d’acords a què s’havia arribat el 2007 per garantir la integritat en la prestació dels serveis pel Grup Renfe davant el procés de transferències en l’àmbit de Catalunya». A més de la falta de restabliment de tota l’ocupació no coberta i totes les circulacions suprimides, l’incompliment del II Conveni Col·lectiu del Grup Renfe i nul·la voluntat de solucionar-lo», i l’incompliment de tots els apartats acordats per a la desconvocatòria de la vaga del passat 12 de febrer.

El sindicat assegura que la vaga és «irrevocable i inevitable» fins que Renfe o el Ministeri de Transports atengui totes les reivindicacions d’una manera real, en les seves paraules.

Més maquinistes

Renfe va anunciar aquest dilluns que fins a finals d’aquest any comptarà amb 5.720 maquinistes, el nombre més alt del col·lectiu de conducció que ha tingut l’empresa des de l’inici del Pla d’Ocupació el 2016. Des de l’inici del pla, el nombre de maquinistes va anar en descens fins al 2019, any en què es produeix una important recuperació, amb l’única excepció del 2020, com a conseqüència de l’alentiment de l’Oferta Pública d’Ocupació (OPE) per la pandèmia.

El 2021, segons la companyia, no només es recupera l’OPE, sinó que s’incorporaran 340 nous maquinistes en formació becada i amb contractes temporals que podran consolidar la seva plaça i passar-la a fixa a partir del 2022. D’altra banda, assegura que el 2007 l’anterior Ministeri de Foment i les organitzacions sindicals ferroviàries de CCOO, UGT i SEMAF «van subscriure un acord pel qual es va crear un grup de treball sobre aquest traspàs de competències» a les comunitats autònomes.

Notícies relacionades

«L’aplicació de l’acord no va ser conflictiva en cap moment, ja que únicament suposa traslladar a l’ordenament jurídic espanyol les normatives europees que reconeixen a les institucionals regionals la seva capacitat per ordenar els transports en el seu àmbit territorial», han assenyalat des de Renfe.

En l’actualitat, la Generalitat de Catalunya ja és la titular del servei de Rodalies en el seu àmbit territorial i té la potestat de definir els serveis que es presten a Catalunya, així com les tarifes de tots aquests trens considerats Obligació de Servei Públic (Rodalies i Mitja Distància).