Pacte frustrat

Cronologia de l’ampliació del Prat: Un acord de cinc setmanes i mitja

  • El 2 d’agost semblava que el pacte entre els titulars de Transports, Raquel Sánchez i Jordi Puigneró, crearia un llarg idil·li. Trenta-set dies més tard, s’ha trencat, després d’esquerdar-se la unitat per tot arreu

Manu Mitru

Cronologia de l’ampliació del Prat: Un acord de cinc setmanes i mitja
SOCIEDAD  Ministerio Transportes, Movilidad y A. Urbana


2 ago.
La ministra rAQUEL sANCHEZ CON JORDI PUIGNERO  
@raquelsjimenez
 se ha reunido hoy con el vicepresident del 
 

, con quien ha coincidido en la necesidad de que el Aeropuerto de El Prat se convierta en un hub internacional con todas las garantías medioambientales

/

2
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez
María Jesús Ibáñez

Periodista

ver +
José Carlos Sorribes
José Carlos Sorribes

Periodista

ver +

El dia en què els presidents Pedro Sánchez i Pere Aragonès trencaven el gel amb la primera reunió bilateral entre Govern i Generalitat en tres anys, apareixien, gairebé per la porta de servei, els titulars de Transports de les dues administracions amb la gran bomba: hi havia acord perquè l’Estat financés l’ampliació de l’aeroport del Prat. Era el 2 d’agost i la foto que es van fer Raquel Sánchez, llavors acabada d’estrenar ministra de Transports i Agenda Urbana, i Jordi Puigneró, vicepresident del Govern i conseller de Territori, asseguts al voltant d’una taula en una petita sala, donava a entendre que allà començava un idil·li. Un idil·li que amb prou feines ha durat cinc setmanes i mitja.

O fins i tot menys. El pacte, que havia de suposar una inversió de 1.700 milions d’euros a través del programa DORA, va començar a esquerdar-se quan des de l’òrbita de Podem, soci del PSOE a l’Executiu central, van aixecar la veu reiterant la seva oposició al projecte malgrat l’acord. I en primera línia, el 4 d’agost, l’alcaldessa Ada Colau, que va declarar amb contundència: «L’operació sona al ‘pelotazo’ de tota la vida. La sostenibilitat els importa un rave», lamentava l’alcaldessa de l’Ajuntament de Barcelona.

Just l’endemà, l’esquerda va aparèixer en el costat del mateix Govern de la Generalitat, amb les agrupacions locals de Junts per Catalunya a les localitats del Prat, Gavà i Viladecans. Són les més pròximes a l’aeroport i, per tant, les més afectades per l’ampliació. Van emetre un comunicat conjunt de rebuig del projecte i la proclama va ser directa a la línia de flotació del partit de Puigneró.

Notícies relacionades

Després d’un cautelós silenci i unes vacances, un dissabte d’agost, el president Aragonès trencava el seu silenci i vinculava l’ampliació de l’aeroport del Prat a la seva gestió. «Qualsevol de les propostes de futur ha de passar per la gestió catalana de l’aeroport. És absolutament imprescindible», deia el 21 d’agost.

I mentre els opositors a l’obra s’organitzaven per a una gran manifestació (prevista per al pròxim 19 de setembre), i el Govern assegurava que alguns dels seus membres no descarten participar en la mobilització, va arribar el desacord definitiu. En les 24 hores prèvies a l’anunci fet aquest dimecres per la ministra Sánchez, en què comunicava la marxa enrere del seu Govern, no només s’ha confirmat que ERC subscriu la protesta ecologista, sinó que una altra ministra, en aquest cas Yolanda Díaz, vicepresidenta per Podem, visita aquest dijous amb Colau l’amenaçada llacuna de la Ricarda per exigir que es preservi.