Pacte frustrat
Cronologia de l’ampliació del Prat: Un acord de cinc setmanes i mitja
El 2 d’agost semblava que el pacte entre els titulars de Transports, Raquel Sánchez i Jordi Puigneró, crearia un llarg idil·li. Trenta-set dies més tard, s’ha trencat, després d’esquerdar-se la unitat per tot arreu
El dia en què els presidents Pedro Sánchez i Pere Aragonès trencaven el gel amb la primera reunió bilateral entre Govern i Generalitat en tres anys, apareixien, gairebé per la porta de servei, els titulars de Transports de les dues administracions amb la gran bomba: hi havia acord perquè l’Estat financés l’ampliació de l’aeroport del Prat. Era el 2 d’agost i la foto que es van fer Raquel Sánchez, llavors acabada d’estrenar ministra de Transports i Agenda Urbana, i Jordi Puigneró, vicepresident del Govern i conseller de Territori, asseguts al voltant d’una taula en una petita sala, donava a entendre que allà començava un idil·li. Un idil·li que amb prou feines ha durat cinc setmanes i mitja.
O fins i tot menys. El pacte, que havia de suposar una inversió de 1.700 milions d’euros a través del programa DORA, va començar a esquerdar-se quan des de l’òrbita de Podem, soci del PSOE a l’Executiu central, van aixecar la veu reiterant la seva oposició al projecte malgrat l’acord. I en primera línia, el 4 d’agost, l’alcaldessa Ada Colau, que va declarar amb contundència: «L’operació sona al ‘pelotazo’ de tota la vida. La sostenibilitat els importa un rave», lamentava l’alcaldessa de l’Ajuntament de Barcelona.
Just l’endemà, l’esquerda va aparèixer en el costat del mateix Govern de la Generalitat, amb les agrupacions locals de Junts per Catalunya a les localitats del Prat, Gavà i Viladecans. Són les més pròximes a l’aeroport i, per tant, les més afectades per l’ampliació. Van emetre un comunicat conjunt de rebuig del projecte i la proclama va ser directa a la línia de flotació del partit de Puigneró.
Notícies relacionadesDesprés d’un cautelós silenci i unes vacances, un dissabte d’agost, el president Aragonès trencava el seu silenci i vinculava l’ampliació de l’aeroport del Prat a la seva gestió. «Qualsevol de les propostes de futur ha de passar per la gestió catalana de l’aeroport. És absolutament imprescindible», deia el 21 d’agost.
I mentre els opositors a l’obra s’organitzaven per a una gran manifestació (prevista per al pròxim 19 de setembre), i el Govern assegurava que alguns dels seus membres no descarten participar en la mobilització, va arribar el desacord definitiu. En les 24 hores prèvies a l’anunci fet aquest dimecres per la ministra Sánchez, en què comunicava la marxa enrere del seu Govern, no només s’ha confirmat que ERC subscriu la protesta ecologista, sinó que una altra ministra, en aquest cas Yolanda Díaz, vicepresidenta per Podem, visita aquest dijous amb Colau l’amenaçada llacuna de la Ricarda per exigir que es preservi.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Tomé tensa la selecció
- Urbanisme La nova ronda de Sant Antoni provoca embussos d’autobusos
- El problema de l’habitatge El lloguer de temporada creix el doble de ràpid a Barcelona que a Madrid
- La xacra de la corrupció Sánchez desafia Aldama a presentar proves i titlla de "fals" el seu relat
- Una baixa de pes Flick repensa l’atac sense Lamine Yamal
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- BAGES Construir amb llistons de fusta solidaris
- ANOIA Jorba celebra un mercat de productes de proximitat
- Ruta per la DO EMPORDÀ Perelada, temple del vi