Ordenació de l’ensenyament universitari
El Govern elimina els graus de 3 anys i la majoria seran de 4
Els universitaris podran cursar assignatures d’altres carreres i els títols podran incloure menció dual
Aula buida a la Universitat de Barcelona. /
El Govern central mantindrà els quatre anys de durada per a la majoria dels graus universitaris i elimina els de tres –que en el curs 2019-2020 només van suposar 24 de les 3.880 titulacions– i permetrà que els alumnes cursin matèries de dos o més títols que siguin del mateix àmbit de coneixement o afins. Així ho estableix el reial decret d’ordenació dels ensenyaments universitaris, aprovat aquest dimarts pel Consell de Ministres a proposta de la cartera d’Universitats, que dirigeix Manuel Castells.
Segons el Ministeri d’Universitats, aquests graus més curts no permeten en moltes ocasions adquirir uns coneixements generalistes, com marca la llei, i estan molt orientats a l’especialització i a les demandes del mercat laboral. Va ser en l’etapa del ministre d’Educació del PP José Ignacio Wert, quan un reial decret, d’acord amb el que es va aplicar en altres països veïns, va permetre que les universitats poguessin oferir graus de tres i quatre anys.
Entre els principals objectius del decret aprovat ara hi figura el de garantir la qualitat de l’oferta acadèmica i afavorir l’exercici efectiu de l’autonomia universitària en la planificació i definició de les característiques de la seva oferta acadèmica, segons un comunicat enviat per la cartera de Castells. A més, afegeix, millora l’ocupabilitat dels estudiants, gràcies a un augment de les capacitats, del seu coneixement i la seva mobilitat.
De la mateixa manera, possibilita l’ordenació de l’oferta de títols oficials per les comunitats autònomes en el desenvolupament de les seves competències, ja que interrelaciona les demandes canviants de la societat i les iniciatives acadèmiques universitàries.
Les principals línies d’actuació que fixa la nova normativa són:
– L’agilitació dels tràmits d’avaluació dels títols i la modernització i innovació dels ensenyaments universitaris.
– La consolidació dels plans d’estudi de grau de 240 crèdits. Manté definitivament l’estructura bàsica de l’oferta acadèmica, actualment vigent, configurada en tres etapes: grau, màster i doctorat. En aquest sentit, consolida que els graus siguin de 240 crèdits, amb l’única excepció d’aquells que per directrius europees han de ser de 300 o 360 crèdits.
Així, l’estructura essencial del model universitari espanyol serà els graus de 240 crèdits; màsters de 60, 90 i 120 crèdits, i el doctorat, al qual s’accedeix havent superat els 300 crèdits en les dues etapes formatives anteriors.
– L’avaluació institucional serà una peça essencial per assegurar la qualitat de l’oferta formativa i de desburocratització dels procediments implicats. El procediment de verificació dels plans d’estudis haurà de ser inferior a sis mesos.
– Les universitats podran oferir programes d’ensenyaments de grau amb itinerari acadèmic obert que permetin a l’alumne cursar assignatures de dos o més títols universitaris que pertanyin al mateix àmbit de coneixement o àrees afins.
Notícies relacionades– Els títols oficials de grau i màster podran incloure la menció dual, que comporta un projecte formatiu comú que es desenvolupa complementàriament al centre universitari i en una entitat col·laboradora. L’activitat formativa que es realitzi a l’entitat es concretarà en l’execució d’un contracte laboral que tindrà com a objecte fonamental el desenvolupament de la formació de l’estudiant i serà mediat per un conveni marc entre la universitat i l’entitat.
– Els estudis universitaris de formació permanent estan constituïts per una sèrie d’ensenyaments que tenen com a finalitat la formació dels ciutadans al llarg de la vida per actualitzar i ampliar els seus coneixements, capacitats i habilitats. Hi haurà ensenyaments de formació permanent que requereixin titulació universitària prèvia i d’altres que no. Els titulats universitaris podran optar a tres diferents títols de formació permanent depenent de la càrrega de crèdits: màster de formació permanent (amb una càrrega de 60, 90 i 120 crèdits ECTS); diploma d’especialització (amb entre 30 i 59 crèdits) i diploma d’expert (de menys de 30 crèdits). Les persones sense titulació universitària tindran un curs amb una càrrega màxima de 30 crèdits ECTS i se’ls entregarà un certificat. A més, les universitats podran impartir ensenyaments propis de menys de 15 ECTS que requereixin o no titulació universitària prèvia, en forma de microcredencials o micromòduls.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia