Estafes a internet

Tres consells bàsics per no ser víctimes d’un atac cibernètic

  • Els experts adverteixen que la formació, la paciència i l’escepticisme poden ser claus per detectar fraus informàtics que busquen robar-nos dades i diners

Tres consells bàsics per no ser víctimes d’un atac cibernètic
2
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La nostra privacitat està constantment exposada a internet. I cada vegada hi ha més ciberdelinqüents que busquen enganyar-nos per suplantar-nos la identitat, robar-nos informació confidencial i acabar buidant-nos les butxaques. La digitalització forçada per la pandèmia ha accelerat multitud d’estafes informàtiques que, a través de missatges més o menys sofisticats, intenten infiltrar-se per vampiritzar-nos els mòbils i ordinadors.

Un dels atacs cibernètics més normalitzats en els últims mesos és el ‘phishing’, tècnica a través de la qual l’agressor envia un missatge a la seva víctima per SMS o correu electrònic suplantant la identitat d’una altra persona o empresa de confiança. Així, es busca enganyar el receptor per captar dades com ara contrasenyes i poder així realitzar transaccions en nom seu o extorsionar-lo.

Notícies relacionades

Davant la preocupació per l’augment d’aquest tipus d’atacs, els experts donen diversos consells per evitar convertir-nos en víctimes. «Hi poden haver fallades de seguretat als sistemes operatius o a les aplicacions, però el factor que els ciberdelinqüents explotaran és l’humà», explica Bruno Pérez Juncà, pèrit judicial i forense informàtic. «És per això que la prevenció i la formació són l’única via per no quedar exposat».

Revisar els missatges

El primer pas és ser escèptic i desconfiar dels missatges que rebem, especialment aquells que tenen un to d’alerta. «No pots pretendre llegir correus electrònics mentre fas la compra o condueixes. Fer moltes coses alhora ens fa abaixar les defenses», apunta Juncà. Els missatges que formen part d’una estafa es poden detectar pel seu to, però també per errors ortogràfics, per la (sospitosa) adreça electrònica de l’emissor o per la inclusió d’enllaços que redirigeixen l’usuari a webs no segures. En cas de dubte és millor anar directament a la pàgina web d’aquesta empresa o entitat en lloc de pressionar l’enllaç rebut.

Canviar les contrasenyes

Juncá recomana als usuaris canviar «constantment» totes les seves contrasenyes com a mecanisme de precaució. Per detectar que estem sent víctimes d’una estafa informàtica no només fa falta coneixements bàsics per detectar webs malicioses, sinó també prendre’s un temps i dedicar-lo a la gestió del teu correu electrònic. «La gent ha de saber que constantment pot ser enganyada», explica l’expert. «Ens ho creiem tot per defecte i amb la tecnologia s’ha de pensar el contrari, que tot pot ser mentida».

Vigilar amb el wi-fi públic

Al seu últim informe, la fiscalia adverteix que els punts públics de wifi i de càrrega es poden convertir en perills per a la seguretat dels nostres dispositius. Els ciberdelinqüents poden punxar aquests espais per explotar-ne les vulnerabilitats. Així, una vegada ens hi connectem els atacants tenen un pont directe per penetrar els sistemes dels nostres mòbils i ordinadors, i accedir a tota la informació que emmagatzemem. No descarregar-se les actualitzacions és, segons Juncà, com no reforçar un mur on apareixen forats.

Les víctimes poden denunciar casos d’atacs informàtics a la pàgina web de l’Oficina de Seguretat de l’Internauta (OSI) o trucant al 017, número gratuït i confidencial que l’Institut Nacional de Ciberseguretat (INCIBE) va llançar l’any passat.

Temes:

Ciberatacs