Problemes en la mobilitat

Tempesta perfecta a Barcelona: dilluns, pluja i vaga de Renfe

  • La tardor s’ha presentat com un elefant en una terrisseria i ha maridat malament amb l’aturada a Rodalies

  • Tots els accessos a la gran ciutat s’han col·lapsat després que molts no es fiessin dels dèbils serveis mínims del tren

Tempesta perfecta a Barcelona: dilluns, pluja i vaga de Renfe

JORDI OTIX

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els dijous hi ha paella i això és una cosa que no està en discussió. A la societat hi ha certes litúrgies que es donen per segures, que sense ser norma voregen el dogma, perquè ha passat sempre o perquè a tothom li està bé. La paella estaria en el segon, i si els restaurants la serveixen els dijous, la llegenda diu que era el plat que Francisco Franco demanava precisament aquell dia de la setmana, quan sortia de palau per menjar a fora, i més valia tenir l’arròs a la carta. I allà es va quedar, fins avui. En el primer, allò de coses cícliques que succeeixen una vegada i una altra, s’emmarca el que ha passat aquest dilluns a Barcelona i la seva àrea metropolitana, la barreja explosiva de pluja, dilluns i vaga en el transport públic. Benvinguts al caos. 

Els maquinistes de Renfe han perpetrat la seva tercera jornada de vaga i una vegada han saltat pels aires els serveis mínims previstos, del 85% segons l’establert pel Departament de Treball. L’aturada, per cert, es repeteix els dies 5, 7, 8, 11 i 12 d’octubre, aquests últims, coincidint amb el pont del Pilar. De nou, com ja va passar divendres, desenes de milers de viatgers del tren s’han quedat tirats a les estacions. Però molts, que ja es feien s’ho oloraven, han optat pel cotxe. I, tret que hagin sortit de casa abans que el sol, s’han trobat amb la tempesta perfecta. El dia s’ha despertat més que tardoral, amb el Tibidado superant amb prou feines els 10 graus centígrads, amb una pluja generosa, amb les primeres discussions a casa sobre si cal canviar la roba de l’armari ara que ja ha passat l’estiuet de Sant Miquel, aquells dies de finals de setembre en què l’estiu dona les últimes pinzellades. 

Neu a Andorra, temperatures molt a la baixa i precipitacions en bona part del territori. Un mandrós dilluns amb Rodalies a batzegades i, recordin, amb la majoria d’autopistes sense peatges. Com a resultat, Barcelona ha viscut una albor setmanal de ca l’ample, amb cues quilomètriques a les dues rondes, així com a diferents trams de la C-31, la C-32 i la C-58 i punts de l’A-2 i l’AP-7. És a dir, a tot arreu i amb el Nus de Trinitat a punt d’explotar com uns pantalons després dels excessos del Nadal.

Cues per tot arreu

Precisament en aquesta intersecció viària nascuda de la febre olímpica s’han registrat els problemes més seriosos per accedir a la capital catalana, amb fins a 12 quilòmetres de cua a la B-20 i la B-10, als quals cal afegir-hi sis més de retencions a l’autopista del Mediterrani al seu pas per Cerdanyola del Vallès, quan l’AP-7 circumval·la la gran ciutat però la cosa s’omple de camions amb destinació als molts polígons industrials situats a aquest costat de Collserola. A la C-31, també sis quilòmetres de processó a Sant Adrià de Besòs, i a l’altre extrem de Barcelona, a la C-32 en la seva connexió amb la B-20 al creuar el Llobregat, i a conseqüència d’un sinistre, tres quilòmetres més d’aturada, sempre segons les dades facilitades pel Servei Català de Trànsit. Problemes també a la C-58, amb 14 quilòmetres de cua repartits en tres trams: Ripollet, Sant Quirze del Vallès i Badia del Vallès.

Notícies relacionades

Molt hi ha tingut a veure la vaga de maquinistes convocada pel sindicat SEMAF, que, segons Renfe, està incomplint els serveis mínims malgrat que s’han enviat 1.600 notificacions via correu electrònic certificat durant aquests dies de mobilitzacions. Per reforçar la comunicació, s’han entregat 300 cartes de serveis mínims en mà i s’han tramitat 530 burofax. Per tot això, l’empresa intueix un boicot per part de la plantilla de Rodalies, ja que mentre els serveis essencials es compleixen al 10% en la llarga distància i alta velocitat, en el cas dels trens de rodalies només han sortit el 53% dels trens previstos. Per això, l’empresa ja ha obert expedients a una desena de maquinistes per faltes considerades «molt greus».

Però també hi juga un paper important el final dels peatges, que en el cas de l’AP-7 ha disparat el trànsit un 20% i en el de la C-33, que uneix el Papiol amb Barcelona, ha crescut gairebé un 50%. Tot això, en ple debat sobre la sostenibilitat i la crisi climàtica, amb experts com el director de Trànsit, Ramon Lamiel, posant el crit al cel davant la falta d’alternatives de transport públic metropolità que no faci tan atractiu l’ús del vehicle privat. Dilluns, vaga, pluja i escassetat d’opcions per deixar el cotxe a casa si vens de fora de la gran ciutat. Bona setmana.

Temes:

Trànsit