Investigació del ‘Wall Street Journal’
Facebook et menteix: els secrets que han exposat la toxicitat de la xarxa social
Documents interns destapen com accentua els problemes mentals de les menors, alimenta l’odi i permet a certs usuaris violar les seves normes
L’escàndol revela que la directiva coneixia aquestes males pràctiques i no les va corregir per intentar ampliar el seu negoci captant nens com a usuaris
Facebook es troba exposat davant una de les pitjors crisis de la seva història. Durant el mes de setembre, el ‘Wall Street Journal’ ha publicat una sèrie d’investigacions en les quals es destapa com el gegant de les xarxes socials ha maniobrat durant anys per enganyar els usuaris i amagar el nociu impacte que té en la societat amb l’objectiu de continuar ampliant el seu negoci.
El vast imperi que controla Mark Zuckerberg –i que també inclou Instagram, WhatsApp i Messenger– va sol·licitar estudis interns per conèixer millor com les seves plataformes afecten la salut del debat públic i alteren l’estabilitat mental dels milions d’adolescents que utilitzen els seus productes. La companyia va intentar sepultar aquests resultats. Fins ara.
Frances Haugen treballava al departament d’Integritat Cívica que Facebook va dissoldre poc després de les eleccions presidencials queJoe Biden va guanyar el novembre del 2020. Va ser llavors quan va optar per dimitir i filtrar aquests documents reveladors a la premsa i les autoritats federals. Uns documents que la companyia coneixia però va decidir ignorar. «Hi havia constants conflictes d’interès entre el que és bo per al públic i el que és bo per a Facebook. I sempre escollia optimitzar el seu propi interès, guanyar més diners», va explicar durant la matinada de dilluns l’enginyera informàtica de 37 anys a ‘60 minutes’, un programa televisiu de màxima audiència. Dimarts compareixerà per declarar davant el Congrés.
Instagram, tòxic per a les adolescents
Aquest escàndol de Facebook té diverses ramificacions. No obstant, cap és tan potent com la filtració que destapa que Instagram accentua la inseguretat i la depressió entre noies. Segons els informes interns encarregats entre 2019 i 2021, la popular plataforma de fotografia «empitjora la relació amb el seu cos en un de cada tres adolescents», produeix «creixents nivells d’ansietat i depressió» i fa que fins a un 32% de les menors que se senten malament amb el seu cos encara «se sentin pitjor».
the full slides released by @WSJ are WILD.
— Jesse Lehrich (@JesseLehrich) 30 de septiembre de 2021
in this presentation, Facebook researchers explain exactly how & why Instagram drives teen girls into downward spirals of depression in ways that other platforms don't.https://t.co/8CMevqRn4Z pic.twitter.com/Df6wCjkts4
Fa anys que es parla del potencial tòxic d’Instagram i altres xarxes sobre l’autoestima adolescent i femenina. Aquest escàndol és diferent perquè es basa en investigacions internes en les quals Facebook reconeix que la seva plataforma estrella no només és nociva per a un percentatge dels joves, sinó que ho és més que TikTok i Snapchat, contra qui competeix pel públic adolescent.
Tot i tenint aquesta informació a la mà, la directiva ha optat reiteradament per rebaixar aquest impacte en públic, fins i tot davant del congrés. ¿El seu objectiu? Fer tot el que pugui per ampliar la seva quota de mercat cap als més joves i evitar convertir-se en la xarxa social dels vells. És per això que Facebook estava treballant en Instagram Kids, una versió de la plataforma per a nens de 8 a 12 anys que, amb l’escàndol, s’ha vist obligat a paralitzar.
L’odi com a negoci
Els documents interns exposats pel ‘WSJ’ també mostren com Facebook s’ha convertit en un espai que recompensa l’odi com a mecanisme per enganxar més els usuaris. El 2018, la plataforma va modificar el seu algoritme per combatre un problema existencial: la caiguda de les interaccions. Els empleats van denunciar que aquesta modificació premiava els missatges més incendiaris i polèmics, però Zuckerberg es va negar a corregir-ho. Haugen ho ha descrit perfectament: «Si canvien l’algoritme perquè sigui més segur, la gent passarà menys temps a la plataforma, farà clic en menys anuncis, guanyaran menys diners».
Que la directiva ignori les alarmes dels seus treballadors és un patró que es repeteix. És el que ha passat en diversos països, on Facebook acaba sent instrumentalitzat per grups criminals –com càrtels de la droga mexicans, paramilitars a Etiòpia o traficants d’humans a l’Orient Mitjà– per organitzar-se, captar seguidors i llançar atacs.
Una altra de les informacions assenyala que Facebook té un programa secret que permet a usuaris famosos, com polítics o esportistes, saltar-se les normes de la plataforma i publicar contingut que d’una altra manera no seria acceptat per evitar «incendis de relacions públiques».
Aquest no és el primer escàndol que colpeja Facebook. El 2018, una altra investigació periodística va destapar que l’agència de màrqueting polític Cambridge Analytica –impulsada pel magnat republicà Robert Mercer i el guru de l’extrema dreta Steve Bannon– havia utilitzat sense consentiment les dades de 87 milions d’usuaris per impulsar una campanya personalitzada de propaganda electoral que afavorís la campanya presidencial de Donald Trump i la sortida del Regne Unit de la Unió Europea (UE).
¿On és Zuckerberg?
Notícies relacionadesDavant d’un escàndol d’aquesta envergadura, qualsevol altra companyia estaria tocada de mort. Però no és el cas de Facebook, l’imperi del qual domina quatre de les cinc xarxes socials més descarregades del món. La revelació de documents interns suposa una enorme crisi de reputació per al gegant, que ha activat tot el seu personal de relacions personals per frenar l’hemorràgia.
Despite Facebook's PR department going into overdrive since last night's 60 Minutes we have yet to hear from Mark Zuckerberg himself.
— Donie O'Sullivan (@donie) 4 de octubre de 2021
His last FB post came a few hours before the show -- on a boat and recording video with the new Facebook sunglasses that have a camera built-in. pic.twitter.com/tqiXFpS1FP
No obstant, Zuckerberg no sembla inquiet. En els últims dies, diversos experts s’han preguntat pel seu silenci i la seva falta d’explicacions. Res més lluny de la realitat. Aquest diumenge, poc abans que s’emetés l’entrevista a Haugen en ple ‘prime time’, el fundador i director executiu de Facebook va publicar un vídeo des d’un iot utilitzant les noves ulleres intel·ligents amb càmeres que la companyia ha tret fa poc.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia