Dilluns es manté la vaga de maquinistes a nivell estatal que a Catalunya va ser especialment sagnant la setmana passada. Les aturades segueixen convocades per als dies 4, 5, 7, 8, 11 i 12 d’octubre, aquests últims, en ple pont del Pilar. En el cas de Rodalies, els serveis mínims establerts pel Departament de Treball són del 85%, però l’enverinat conflicte entre treballadors i empresa va deixar més de la meitat dels trens previstos sense circular, i desenes de milers de viatgers es van quedar tirats a les andanes. Tot això pot provocar serioses alteracions en el ferrocarril malgrat que el viatger ja hagi comprat el seu bitllet. ¿Té dret que li tornin els diners?
Malgrat que els serveis mínims marcats a Catalunya són més que generosos, dijous i divendres no van sortir prop de la meitat dels trens previstos a conseqüència de la pugna que mantenen els maquinistes amb l’empresa. Mentre els primers asseguren que no han rebut la corresponent notificació de serveis mínims, la companyia al·lega que s’han enviat per correu electrònic certificat, a més d’un missatge SMS enviat al correu corporatiu. Així les coses, és molt probable que un tren que hauria de venir no ho faci. I allà hi ha el viatger amb el seu bitllet ja comprat. A partir d’aquell moment, es poden prendre diversos camins:
Si el tren ha sigut suprimit i l’usuari vol seguir endavant, Renfe oferirà, sempre que sigui possible, viatjar en un altre tren en l’horari més aproximat a l’adquirit. Amb els serveis mínim volant pels aires, és un alternativa arriscada.
Si no desitgen realitzar el viatge, podran anul·lar (devolució dels diners) o canviar per a una altra data el seu bitllet sense cap cost. Les operacions d’anul·lació o canvi es poden realitzar a tots els canals de venda de Renfe.