Club d’Educació i Criança d’EL PERIÓDICO
Un ‘màster’ MBA per a nens
Uns empresaris de Granada creen MBA Kids, una iniciativa per fomentar l’aprenentatge de la cultura financera i empresarial en la infància, una cosa també inclosa en la nova llei d’educació
Nens i nenes ‘estudiant’ un ‘màster’. No un qualsevol, un MBA (Master of Business Administration). Es diu MBA Kids i ben aviat comença la seva etapa a Granada. Moltes veus alerten de les agendes sobrecarregades que tenen els més petits, però els impulsors de la iniciativa estan convençuts que el ‘màster’ –que, en realitat, no deixa de ser un taller– inculca valors necessaris, com el treball en equip i el valor de les coses.
MBA Kids és un projecte que neix de tres membres de l’associació Joves Empresaris de Granada: Antonio Martínez Jiménez, Sergio Oya Valverde i José Antonio Martínez Amat. Tots tres fa molt temps que parlem de «la falta d’implicació i actitud» que, segons la seva opinió, tenen els joves que es llancen al mercat laboral. «Estan formats, sí. Fins i tot amb títol universitari. Però els falta això que nosaltres en diem sentir els colors», explica Martínez Amat, màxim responsable d’una empresa familiar de construcció.
Segons el seu parer, es tracta d’un mal endèmic de les noves generacions. «L’arrel del problema és que ni escoles ni instituts insisteixen en l’ensenyament de determinats valors i actituds. Per exemple, parlar en públic, preparar una presentació, liderar un projecte, treballar en equip, el valor de les coses, gestionar el fracàs, així com aprendre a rebre ordres o donar-les».
Tot i que el debat està obert perquè moltes veus alerten de les agendes de ministres que comencen a tenir els nens i les nenes amb les extraescolars (tot un clàssic del curs i el fenomen que explica la compatibilitat d’horaris escolars amb les feines de pares i mares), els tres joves empresaris han decidit crear MBA Kids, una escola de negocis infantil. Bàsicament, es tracta d’activitats lúdiques i extraescolars per inculcar als més petits nocions de cultura empresarial i financera. Tot això a través del joc.
Competència financera
La nova llei d’educació incorpora a cecundària com a assignatura optativa Economia i Emprenedoria, en què els estudiants aprendran conceptes econòmics i financers. L’últim informe PISA constata una carència sobre això: el rendiment mitjà en competència financera dels alumnes i alumnes espanyols és significativament inferior a la mitjana dels països que pertanyen a l’OCDE: 492 punts davant 504.
L’informe destaca que tant a Espanya com en la mitjana de l’OCDE, al voltant del 94% de l’alumnat declara que ha obtingut informació relacionada amb les finances dels seus progenitors. La segona font és internet, amb percentatges del 70% (Espanya) i del 77% (mitjana de l’OCDE).
Taller pilot
Martínez Amat i els seus socis van llançar MBA Kids a mitjans de setembre i en dues setmanes es van esgotar les 24 places per al primer taller que comença ara a Granada. Hi ha llista d’espera. Batejat com a ‘Enlaira’t’, i desenvolupat per pedagogues i empresàries, el projecte pilot consisteix en quatre jornades (tots els dissabtes de novembre) en les quals durant dues hores i mitja, els nanos hauran d’assumir i gestionar un projecte empresarial: la creació i la venda d’un perfum.
Se’ls dividirà per edats, de 7 a 9 anys i de 10 a 12, i començaran a fer tots els passos empresarials: conèixer les matèries primeres, treballar en equip, apostar per uns olis essencials concrets, dissenyar l’envàs i el logo, desenvolupar la marca, i vendre el nou perfum. No hi ha diners reals, però sí punts, per poder comprar les coses necessàries. Com més punts, millors materials.
Una vegada que ‘Enlaira’t’ s’hagi celebrat a Granada, el taller s’importarà l’any que ve a altres ciutats: Màlaga, Sevilla, València i Madrid. L’objectiu dels empresaris és convertir MBA Kids no en un taller puntal, sinó en una activitat extraescolar més que duri tot el curs acadèmic. «La cultura financera i empresarial no només s’hauria de donar a les escoles de negocis sinó en edats primerenques», destaca el responsable del projecte.
Notícies relacionadesLa pregunta és evident. ¿No és millor per als nens i les nenes que juguin en el seu temps lliure en lloc de ‘cursar’ un màster? ¿On queda el necessari avorriment en agendes tan plenes? «No necessàriament s’ha de triar una cosa o una altra. Tot és compatible. Te’n pots anar a muntar amb bici dissabte amb els pares o passar-te tota la tarda al parc amb els amics i, a més, fer aquest tipus d’activitats extraescolars», respon l’empresari, que també és pare primerenc.
Martínez Amat destaca que el públic potencial del projecte són fills i filles d’empresaris, empresàries, directives i directius, famílies que ja viuen una mica immerses en la cultura financera i empresarial. Els pares i les mares dels estudiants estaran, de fet, involucrats també en els tallers. «Als nens i a les nenes cal donar-los llibertat. No pretenem que l’alumnat surti d’aquesta activitat volent ser empresari. El nostre objectiu és que adquireixin competències que, segur, els seran de molta utilitat en el futur amb independència de la feina que tinguin».
Club d’Educació i Criança
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia