Polèmica per la directiva del ‘copyright’

Google haurà d’informar els mitjans espanyols de canvis en els seus algoritmes

  • El Govern central aprova una llei que permet a les empreses mediàtiques negociar amb als gegants tecnològics un pagament per compartir les seves notícies

  • L’adopció de la directiva europea de propietat intel·lectual obre la porta perquè el servei Google Notícies torni a Espanya a principis del 2022

Google haurà d’informar els mitjans espanyols de canvis en els seus algoritmes
2
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els mitjans de comunicació espanyols podran negociar individualment amb gegants tecnològics com Google i Facebook perquè paguin per la difusió de les seves notícies. Així ho estableix la directiva europea de Propietat Intel·lectual que el Govern central va adoptar aquest dimarts mitjançant un reial decret llei, això és, sense passar pel Parlament.

Aquesta directiva europea regula els drets d’autor i els drets afins al mercat digital comunitari, donant als Estats membres llibertat per decidir com regular les relacions entre empreses mediàtiques i les companyies digitals que comparteixen els seus continguts. A Espanya el model serà mixt, cosa que significa que els mitjans podran negociar de manera individual o col·lectiva amb Google i Facebook per a una compensació econòmica. Aquest és el camí seguit per França, però no per Alemanya, que només permet la negociació col·lectiva.

A més, el text aprovat en el Consell de Ministres de dimarts estableix que, després d’arribar a acords per aquest pagament, els gegants tecnològics estaran obligats a informar «de manera periòdica, detallada i suficient» les empreses mediàtiques de les modificacions en els seus algoritmes, els sistemes que estableixen «els paràmetres principals que regeixen la classificació dels continguts afegits», segons un esborrany del text avançat dimarts per ‘El País’. Això és, quins criteris prenen aquestes plataformes perquè els seus cercadors prioritzin en la llista les notícies d’uns mitjans o d’altres

¿Oportunitat o censura?

L’adaptació espanyola a la normativa europea ha despertat cert enrenou. El ministre de Cultura i Esport, Miquel Iceta, ha explicat que aquesta nova llei busca «trencar una llança pels creadors que pretenen viure de la seva creació», contra la pirateria i a favor del pagament dels drets d’autor, reforçant així la posició dels mitjans en un mercat digital on Google, Facebook i altres companyies ostenten una posició de poder dominant.

No obstant, aquesta decisió també suposa un canvi important que, segons els crítics, podria limitar la llibertat d’expressió. La xarxa d’activistes per a la democràcia digital Xnet ha assegurat que la llei és una «aliança entre poder i vells i nous monopolis per al control de la tecnologia i del flux de la informació» que «produirà efectes devastadors per al futur d’internet». També ha denunciat que aquesta llei s’hagi aprovat per decret, «sense un tràmit democràtic que doni lloc a esmenes, com si es tractés d’una emergència nacional, sense interpel·lar a la societat civil organitzada» i ha demanat als partits que votin per sol·licitar un tràmit parlamentari que inclogui modificacions al text.

Tornada de Google Notícies

Notícies relacionades

La directiva aprovada obre la porta a la tornada de Google Notícies a Espanya, que tornarà a estar disponible a principis de l’any vinent, segons ha informat aquest dimecres. La companyia va tancar el seu servei fa gairebé set anys a l’oposar-se a l’anterior llei, que l’obligava a pagar els editors dels mitjans de comunicació per compartir els seus continguts, l’anomenat Canon AEDE que va formar part de la també controvertida Taxa Google. Espanya es va convertir llavors al primer país on Google Notícies va deixar d’operar pels seus problemes amb la legislació.

A l’octubre del 2020, Google va anunciar el llançament de Google News Showcase, un plafó de notícies al qual destinaria 850 milions d’euros durant tres anys per indexar els continguts de més de 200 publicacions d’arreu del món. La plataforma permet allà que siguin els editors que decideixin com publicar el seu contingut. Aquest servei, present al Brasil i Alemanya, també podria arribar a Espanya.