Manifestació el 18 de novembre

Les dues lleis de Castells posen en peu de guerra els universitaris

  • L’alumnat es mobilitzarà per demanar que la mediació sigui irrenunciable en la resolució de conflictes a l’aula

  • Consideren que la norma orgànica que regula el sistema «no és cap avenç democràtic»

Les dues lleis de Castells posen en peu de guerra els universitaris

Ricard Cugat

3
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

Els estudiants universitaris preparen, per al pròxim 18 de novembre, una mobilització contra les dues lleis cuinades en el Ministeri d’Universitats, la de convivència i la llei orgànica que regula tot el sistema. Respecte a la primera, l’alumnat considera que els grups parlamentaris han trencat el consens amb què va sortir el text del ministeri. En la versió actual, segons la seva opinió, la mediació no és una màxima sinó que dependrà de cada universitat. De la segona llei critiquen que no suposa cap millora respecte a la norma que està actualment en vigor.

La protesta estudiantil tindrà lloc en ciutats com Madrid (on probablement se celebrarà davant el Congrés dels Diputats), Barcelona, Sevilla, Vigo i Còrdova. No hi ha una convocatòria estatal sinó que cada territori decidirà com fer-la. En tot cas, i també a causa que molts estudiants estan immersos en els exàmens, serà una protesta mesurada. La Coordinadora de Representants d’Estudiants d’Universitats Públiques (Creup) la considera com l’inici d’«un cicle llarg» de queixes davant les dues lleis.

Andrea Paricio, de la Creup, explica que els estudiants han estat involucrats en la negociació de la llei de convivència universitària, que, entre altres coses, penalitza les novatades, els plagis i l’assetjament. El text suposa la derogació d’un punitiu decret de 1954, quan Espanya era una dictadura. «Ens sembla molt bé elaborar una llei moderna i treure una norma del franquisme», explica després de narrar com van ser convocats i van treballar molt al costat dels rectors, les autonomies, els sindicats i consells socials per realitzar aportacions en l’elaboració del nou text. En aquest s’apostava per la mediació com a solució als conflictes. No obstant, el descontentament dels estudiants va aparèixer quan, en el tràmit parlamentari del Congrés, PSOE, Unides Podem i ERC van afegir una esmena que substitueix el redactat original i que insta cada universitat a l’exercici de la seva autonomia, a «desenvolupar els mitjans oportuns per a la resolució alternativa dels conflictes».

«La llei de convivència afecta els estudiants, però la classe política l’està negociant amb els seus propis interessos»

Andrea Paricio, membre de la Creup

Notícies relacionades

Paricio explica que d’aquesta manera cada facultat decidirà si hi ha o no mediació, en lloc d’apostar sempre per aquesta. «És una llei que afecta els estudiants. Però la classe política l’està negociant amb els seus propis interessos. ¿Per què no han respectat el consens amb què es va redactar l’esborrany? És de suposar que les universitats apostin per la mediació, però ¿i si no ho fan? Els estudiants no tenim tanta representació com els docents i l’equip rector en els òrgans de govern», critica. 

L’altra llei contra la qual protestaran els estudiants és la llei orgànica del sistema universitari (Losu), que modificarà l’actual norma, del 2001, i l’objectiu prioritari del qual és posar fre a la precarietat dels docents, especialment els associats. El text encara no ha arribat al Parlament. Ho farà una vegada que el Consell de Ministres doni llum verda definitiva al projecte. «És una norma que no soluciona cap problema i que no millora gens respecte a la llei actual. No suposa cap avenç. Ha d’obrir-se un debat més ampli perquè el projecte estigui més consensuat amb els estudiants», explica la representant de la Creup, molt crítica amb la possibilitat que la durada del mandat del rector o rectora sigui de sis anys en lloc dels quatre actuals amb possibilitat d’una reelecció més. «Hi haurà generacions d’estudiants que no votin al llarg dels seus anys a la facultat. És un retrocés quant a democràcia», conclou.

Temes:

Universitat