Falta de privacitat
Facebook i Instagram extreuen les dades de navegació de menors de 18 anys, segons un estudi
La investigació assenyala que continuen rastrejant els nens fora de les plataformes per alimentar el seu negoci de publicitat personalitzada, però la companyia ho nega
El juliol passat Facebook i Instagram van comunicar que només permetrien als anunciants utilitzar l’edat, el sexe i la ubicació per dirigir publicitat als seus usuaris menors de 18 anys. No obstant, una investigació publicada aquest dimarts revela que el gegant de les xarxes socials continua rastrejant els adolescents.
Amb l’anunciat aquest estiu, la plataforma semblava limitar l’abast de la «publicitat de vigilància» sobre els adolescents, una llarga reivindicació de diferents organitzacions que denunciaven l’exposició dels menors a la toxicitat de la xarxa social. L’estudi, elaborat per les oenagés Fairplay, Global Action i Reset Australia, apunta que tant Facebook com Instagram continuen rastrejant-los. En una carta oberta a Mark Zuckerberg, director executiu de Meta –nou nom de l’empresa matriu–, 44 grups activistes han denunciat que «es continua utilitzant la gran quantitat de dades que recopila sobre els nens per determinar quins tenen més probabilitats de ser vulnerables a un determinat anunci».
Tot i que les empreses que recorren a les dues plataformes per publicitar-se estan més limitades que abans, Facebook i Instagram continuen utilitzant totes aquestes dades dels menors per alimentar el seu algoritme, un sistema d’Intel·ligència Artificial (IA) que se serveix d’aquesta informació personal per elaborar perfils dels seus usuaris, predir el seu comportament i modificar-lo. «Poden recopilar dades d’altres pestanyes del navegador i de les pàgines que obren els nens i collir informació com els botons en què fan clic, els termes que busquen o els productes que compren», explica.
Publicitat i toxicitat
Notícies relacionadesL’imperi Facebook se sustenta en la publicitat, que suposa fins a un 85% dels seus ingressos (uns 84.200 milions de dòlars el 2020). Aquest negoci funciona a través de la ingent quantitat de dades que recopila dels seus usuaris. Així, els anunciants paguen per poder enviar publicitat personalitzada a potencials clients o votants amb una precisió que no havia existit mai abans. Però aquest sucós negoci creix a costa de la privacitat i suposa un perill per a l’autonomia de les persones, com han denunciat múltiples experts.
Aquesta investigació arriba dos mesos després que documents interns filtrats per l’enginyera Frances Haugen destapessin que, especialment Instagram, encoratja la inseguretat de les joves amb els seus cossos, amplifica continguts de trastorns alimentaris com la bulímia i accentua l’ansietat i la depressió de les adolescents. Facebook ho sabia i tot i així no va respondre a l’enorme problema.
- La reacció del primer ministre d’Israel Un tribunal "antisemita" i "discriminatori"
- El conflicte del Pròxim Orient Netanyahu s’uneix a Putin en la llista de líders buscats per crims de guerra
- Valvanera Ulargui: "Les cimeres climàtiques haurien de ser més eficients"
- CONTEXT Resistir a la indiferència
- ¿Qui ha de pagar la factura del caos climàtic?