Repercussions de la sentència del Suprem
Les escoles catalanes, sobre la quota de castellà: «Complirem la legislació vigent»
Les Juntes Centrals de Directors de Primària i Secundària de Catalunya asseguren que «als centres no hi ha cap problema amb la llengua»
Les escoles catalanes compliran «amb tot allò que determini la legislació vigent». Així s’han expressat aquest dilluns en una compareixença al Parlament els representants de les Juntes Centrals de Directors de Centres d’Educació Primària i Secundària de Catalunya a preguntes sobre la seva opinió respecte a la resolució del Tribunal Suprem que ratifica la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que fixa una quota del 25% de castellà a les aules catalanes.
Arturo Ramírez Varela ha sigut l’encarregat de fixar la posició, que ha sigut molt clara: «Nosaltres complirem amb tot allò que determini la legislació vigent». «Donarem compliment al que es determini en el moment oportú», ha insistit.
Els directors de les escoles catalanes també han posat èmfasi en el fet que «fins al moment, la llengua no ha sigut motiu de preocupació als centres educatius», i han remarcat que els resultats de les proves competencials que es realitzen en els cursos 6è de primària i 4t d’ESO mostren en l’àmbit lingüístic uns resultats similars entre català i castellà. «No hi ha diferències o són mínimes. Un any en favor d’una llengua, el següent en favor de l’altra», explicava Ramírez. «Als centres no hi ha cap problema amb la llengua», ha insistit. De fet, l’informe d’avaluació de les proves competencials de 4t d’ESO del curs passat, 2020/2021, reflecteix que la puntuació mitjana de la llengua catalana és de 76,5 mentre que la del castellà és de 78. «Una diferència d’1,5 punts que permet continuar afirmant que el sistema educatiu català proporciona un coneixement equiparable de les dues llengües al finalitzar l’educació obligatòria», assenyala l’informe del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu de la Generalitat.
La setmana passada, el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, va demanar per carta als directors dels centres educatius que no canviïn el seu projecte lingüístic: «Volem que continueu treballant exactament com fins ara».
‘Llei Celáa’ davant ‘llei Wert’
Notícies relacionadesAra hauria de ser el TSJC el que hauria de moure fitxa i decidir com s’executa la sentència, com es trasllada a les aules aquest 25% i s’aplica. L’assumpte és d’una complexitat jurídica descomunal. Una de les claus serà la llei d’educació vigent, la LOMLOE o ‘llei Celáa’, que obliga els alumnes a conèixer perfectament el català i el castellà quan acabin l’etapa secundària obligatòria. És una cosa que succeeix a les aules de Catalunya, la realitat del dia a dia. La Lomloe afegeix que si algun alumne té llacunes en algun dels dos idiomes haurà de tenir classes de reforç.
En canvi, la llei prèvia EN aquesta normativa, la ‘llei Wert’, ja no vigent, establia que «el castellà és llengua vehicular de l’ensenyament A tot l’Estat i les llengües cooficials també ho són A les respectives comunitats autònomes, d’acord amb els seus estatuts i normativa aplicable». Aquesta mateixa llei va incloure molts articles que després van ser anul·lats pel Tribunal Constitucional.
Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ( TSJC ) Tribunal Suprem Educació secundària Educació primària Educació a Catalunya Col·legi Castellà Català
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia