Infraestructures
El Govern exigeix el traspàs de Rodalies per a abans de l’estiu del 2022
El vicepresident Puigneró reclama el control total del servei i que no sigui un acord «de nyigui-nyogui» com el del 2009. Ferrocarrils preveu unir els seus dos grans ramals el 2027 amb el tram Espanya-Gràcia
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) és un dels nens mimats del Govern, potser la millor representació de les denominades ‘estructures d’Estat’. Com a tal, qualsevol pla d’expansió, qualsevol acord, conveni o estratègia a llarg termini, sol comptar amb el concurs de les altes esferes de l’executiu català. Així ha sigut aquest dilluns en la presentació del contracte programa 2022-2026, que, sota les premisses de la «descarbonització, el desenvolupament territorial i la digitalització», preveu muscular més encara la xarxa de trens catalans, amb projectes tan simbòlics com rellevants, com la unió dels seus dos grans ramals gràcies al nou tram que connectarà les estacions d’Espanya i Gràcia. La Generalitat també espera que a curt termini, abans d’estiu, el Govern li traspassi totes les competències de Rodalies (infraestructura i trens, el que queda pendent). I que no sigui, segons ha avançat el vicepresident, Jordi Puigneró, un «traspàs de nyigui-nyogui» com el del gener 2010, quan Catalunya es va fer càrrec de les tarifes i el servei.
L’acte l’han presidit el mateix Puigneró, el conseller d’Economia, Jaume Giró, i la presidenta de la companyia, Marta Subirà. El full de ruta presentat inclou d’altres ambicioses millores de la xarxa, com la implementació de les noves freqüències en la línia Barcelona-Vallès. La idea és disposar de trens cada cinc minuts des de Terrassa i Sabadell (2,5 minuts en hora punta) gràcies a l’adquisició de nous combois, que haurien d’arribar al llarg del 2022. Sobre el traçat Espanya Gràcia, la previsió és que estigui a punt el 2027, però compte, aquest projecte també apareixia en el contracte programa 2017-2021, però ara, a diferència d’abans, ja hi ha licitacions i concursos públics sobre la taula. En aquests quatre anys també s’avançarà en la connexió ràpida entre Barcelona i l’aeroport del Prat, que quedarà en mans de FGC tot i que l’Estat defensa que seria molt més eficient que estigués en mans de Renfe.
La voluntat
Sobre el traspàs total de Rodalies, Puigneró ha volgut deixar clares les condicions del Govern: «Ens hem donat fins a l’estiu perquè el Govern demostri si hi ha voluntat real o no». I sobre el tipus d’acord, ha volgut deixar clar que no volen mitges tintes, que no combreguen amb un «traspàs de nyigui-nyogui» com el que, segons el seu parer, es va realitzar el gener del 2010. En l’horitzó d’aquest segon contracte entre la companyia i la Generalitat, la voluntat del Govern de convertir Ferrocarrils en la punta de llança de la mobilitat a Catalunya, sobretot respecte als desplaçaments de la regió metropolitana de Barcelona.