sentència judicial
La justícia europea rebutja que les grans capitals puguin limitar vehicles contaminants
El Tribunal de Justícia de la UE tomba el recurs de Madrid, París i Brussel·les i sentencia que els ajuntaments no tenen competències en l’homologació de vehicles
Els ajuntaments de Madrid, París i Brussel·les no tenen «potestats» en matèria d’homologació de vehicles, de manera que el seu recurs contra el reglament de la Comissió Europea que fixa nous límits d’emissions d’òxid de nitrogen (NOx) per a turismes i vehicles comercials lleugers, adoptat arran de l’escàndol del «dieselgate», és inadmissible. És la conclusió a la qual ha arribat el Tribunal de Justícia de la UE, que en una sentència publicada aquest dijous ha anul·lat la decisió del Tribunal General, que en primera instància va donar parcialment la raó als consistoris al considerar que la regulació de la circulació de vehicles afectava l’exercici de les seves competències.
Segons el nou dictamen, que pot ser recorregut en cassació, els jutges del Tribunal General van incórrer «en error de dret al declarar que el reglament controvertit afecta directament els ajuntaments» perquè «no és possible que l’adopció d’una normativa que limiti la circulació local de determinats vehicles amb la finalitat de protegir el medi ambient transgredeixi la prohibició imposada pel reglament controvertit».
Notícies relacionadesDesprés de l’escàndol de manipulació d’emissions de Volkswagen, la Comissió Europea va adoptar nous límits d’emissions que no es podien superar en condicions reals de conducció. Brussel·les va fixar aquests límits a partir dels definits per a la norma Euro 6 assignant uns coeficients de correcció per tenir en compte algunes incerteses estadístiques i tècniques. Per exemple, per a un límit definit en la norma Euro 6 de 80 mg/km, el límit es va fixar respecte als assajos de RDE en 168 mg/km per a un període transitori, i després en 120 mg/km.
Els ajuntaments de París, Brussel·les i Madrid van decidir interposar recursos d’anul·lació al considerar que la normativa els impedia imposar als turismes restriccions de circulació que tinguessin en compte les seves emissions contaminants. El Tribunal General els va donar en part la raó el 2018, però va ser recorregut per Alemanya, Hongria i la Comissió Europea, que aquest dijous han rebut el suport de l’alta cort europea.
- Mobilitat La Generalitat i Albiol desencallen l’arribada de la línia 1 a Badalona
- Anabel Pantoja, investigada per presumptes lesions a la seva filla
- El tret per la culata del PP
- EUA Sense supervivents en el xoc d’un avió amb 64 persones i un helicòpter militar a Washington
- Gent Discalcúlia: així és la malaltia que pateix la presentadora Paula Vázquez
- La fiscal de Madrid defensa la seva actuació amb els correus del nòvio d’Ayuso
- El tret per la culata del PP
- El Consell recorda que no hi ha actes de les reunions del Cecopi
- El Parlament demana la dimissió de Mazón i farà una llei per a les danes
- El Govern defensa el Hard Rock arran del final dels beneficis als casinos