Informe d’ESADE

Classes particulars: una imparable ‘educació a l’ombra’

  • Les famílies espanyoles van gastar 736 milions el 2017 en la formació addicional i privada, un sector en plena ebullició a Espanya

Classes particulars: una imparable ‘educació a l’ombra’

EP

3
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

Encunyat a principis d’aquest segle, ‘educació a l’ombra’ és un terme que inclou classes particulars, tutories privades i acadèmies especialitzades en la preparació d’exàmens, una oferta a què ara s’han afegit empreses ‘online’. Aquest tipus de formació –paral·lela a l’oficial i reglada– viu un moment d’ebullició a Espanya, on el 2017 les famílies es van gastar 732 milions d’euros front els 246 milions comptabilitzats l’any 2006. L’objectiu d’aquesta formació no és necessàriament aprendre sinó «aprovar i destacar». Així ho afirma un exhaustiu informe d’ESADE publicat fa uns dies i que posa de manifest que les classes particulars s’han convertit en el dia a dia de molts estudiants. «El que era un bé de luxe s’està convertint en un bé de primera necessitat», conclou l’informe.

Corea i el Japó, líders

Els països que lideren l’‘educació a l’ombra’ són –de llarg– Corea i el Japó. El 80% dels estudiants coreans de primària i un 90% dels japonesos reben classes particulars, que també tenen una àmplia presència en estats menys rics, com la Xina i l’Índia. A Europa, l’educació addicional va obrir el teló en els anys 90 del segle passat com a resultat, entre altres motius, dels baixos salaris del professorat. Actualment, el sector és imparable. Al Regne Unit, el 27% dels estudiants d’11 a 16 anys rep aquest tipus de formació. A Alemanya, el percentatge arriba al 40%.

A Espanya, el 24% dels estudiants

Sota la firma del professor Juan Manuel Moreno, de l’UNED, l’estudi d’ESADE destaca que les dades són encara imperfectes i incompletes, sobretot, per la dificultat d’acotar què és i què no és ‘educació a l’ombra’. El 2009 va ser l’últim any en què l’OCDE va incloure a l’informe PISA una pregunta especifica. En aquella ocasió, el 60% dels alumnes d’últims cursos d’ESO van assegurar que estaven rebent classes o tutories privades. Un estudi més recent, del 2019, va revelar que el 22% dels estudiants de primària rebia classes particulars, tot i que només es refereix a matemàtiques i ciències. Tenint en compte la despesa de les famílies, l’informe d’ESADE conclou que el 24,2% dels estudiants consumeix classes particulars a Espanya. 

La despesa de les famílies

El 2006, les llars espanyoles van gastar 246 milions d’euros en la formació addicional. La xifra es va triplicar el 2017, i va arribar als 736 milions. «La demanda de l’‘educació a l’ombra’ no va semblar patir les conseqüències de la crisi econòmica (el 2008). Les classes particulars en lloc de ser un bé i luxe van ser un bé de primera necessitat», afirma l’autor de l’estudi. «Hi ha pocs dubtes que l’‘educació a l’ombra’ està creixent de manera imparable a Espanya, tot i que el volum d’alumnes no és tan alt com el dels països asiàtics o, fins i tot, altres d’Europa». En contra del que pot semblar, aquest tipus d’educació no és un fenomen predominantment urbà sinó que creix amb força en petits municipis i zones rurals.

Els motius de l’expansió

Per diversos motius. El primer, per la percepció que la qualitat de les escoles ha baixat i que cal compensar. Segon, per la universalització de l’educació secundària i la pressió per accedir a la superior. I tercer, les famílies tenen menys fills i, per tant, poden permetre’s una inversió més gran en educació. 

Aprovar i destacar, no aprendre

L’expansió de les classes particulars «produeix un increment en la desigualtat perquè les famílies més acabalades són les que poden permetre’s invertir massivament en tutors privats i altres serveis més sofisticats». L’estudi d’ESADE destaca que la prevalença de l’‘educació a l’ombra’ no està relacionada amb un nivell educatiu general més gran. «La seva agenda és aprovar i destacar, no necessàriament aprendre». L’autor de l’informe destaca que a Espanya, al contrari del que passa en altres països, l’educació a l’ombra no està suplantant l’educació reglada. De moment.