L’educació a Catalunya

Inquietud i malestar entre el professorat per l’exigència del C2 de català per fer classes

  • L’Ustec crida a replantejar el C1, que es dona «com un regal» al finalitzar l’ESO, i UGT critica la decisió «unilateral»

  • Els docents estan «sobrepassats» per la pandèmia, per la formació i per les comissions de treball

Inquietud i malestar entre el professorat per l’exigència del C2 de català per fer classes

MANU MITRU

2
Es llegeix en minuts
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

Inquietud i malestar entre el professorat després de saber que a partir del 2024 el Departament d’Educació els exigirà el nivell C2 de català per fer classe a Catalunya. L’anunci el va transmetre per sorpresa la secretària de Transformació Educativa de la conselleria, Núria Mora, durant una reunió telemàtica amb els directors de centres educatius. Fins ara tenir el nivell C2 no era un requisit, sinó un mèrit. Fins ara n’hi havia prou amb el C1, nivell que automàticament s’adquireix al finalitzar 4t d’ESO.

La Llei d’Educació de Catalunya (LEC) ja preveu que tots els professors hauran de tenir el C2 de català, però aquest punt va ser recorregut i va quedar derogat. Recentment, la justícia va dictaminar la legalitat de la mesura. I ara, Educació ha decidit exigir-lo com a requisit indispensable. Mora va voler tranquil·litzar els docents assegurant-los que Educació els facilitarà l’accés a proves diverses perquè puguin acreditar aquests coneixements de llengua catalana. Va instar els directors a «promoure» que els seus equips es treguin el C2.

La notícia ha caigut com una bomba entre el professorat, que en aquests moments està «sobrepassat» per la pandèmia. En la reunió telemàtica, molts van expressar queixes sobre la càrrega de treball que tenen amb la covid, la formació o comissions diverses –entre les quals, la del pla per incrementar l’ús del català entre els docents– que els deixen pràcticament sense hores per a les tasques educatives. I en l’horitzó, l’execució dels nous currículums de primària, ESO i batxillerat a partir del curs 22-23 .

Replantejar el «regal» del C1

Iolanda Segura, del sindicat de docents Ustec, admet que «el català ha patit una degradació», però qüestiona que això s’arregli exigint més nivell als professors. «Ho hem de debatre, però potser el que no té sentit és donar el C1 com un regal a l’acabar l’ESO, quan abans aquest nivell s’obtenia al finalitzar el grau universitari. El nivell del C1 llavors era més elevat. Això s’hauria de revertir, més que exigir una nova titulació», apuntava Segura. En tot cas, des d’aquest sindicat esperen que aquesta exigència «no suposi més càrrega de treball al professorat» i que els cursos per obtenir el C2 «siguin gratuïts». Segura ha demanat a Educació que no perdi de vista «el que és realment preocupant»: l’ús del català que es fa a les escoles. «La llengua es perd quan no la utilitzes. Aquest és el punt més important», insisteix Segura.

Temor a l’FP

Notícies relacionades

Més contundents són des d’UGT, on estan «totalment en contra» d’exigir el C2. Jesús Martín ha criticat que Educació hagi canviat «unilateralment» les condicions d’accés a la docència. «No considerem que el C2 sigui necessari i pensem que aquest anunci busca vendre fum i desviar l’atenció de la mala gestió del departament», apuntava Martín. Aquest sindicat reclama a l’Administració «obrir un procés de negociació seriós amb els treballadors per abordar l’accés a la funció pública docent».

Al sector de la formació professional, el nou requisit del C2 es veu amb especial preocupació perquè suposarà una dificultat extra per trobar professors de certes especialitats. «Si amb el C1 no tenim professorat de FP ni STEAM, amb l’actual proposta encara menys. Falten professors», comentava un assistent a la reunió.