Multes

Miguel Ángel Varela, indemnitzat per Vodafone: «Em trucaven entre tres o quatre vegades cada dia»

La insistència de la companyia telefònica per intentar oferir promocions ha acabat amb una sentència que obliga l’empresa a pagar una indemnització de 6.000 euros

Miguel Ángel Varela, indemnitzat per Vodafone: «Em trucaven entre tres o quatre vegades cada dia»
3
Es llegeix en minuts

Fins a tres i quatre trucades cada dia rebia Miguel Ángel Varela per part de la companyia telefònica Vodafone oferint-li diferents tarifes i promocions. Aquesta situació, que el saragossà qualifica d’«assetjament», va començar a finals del 2019 i es va mantenir de forma constant durant més d’un any, i va arribar a causar en Varela problemes de salut i alteracions en els seus cicles de descans.

Han sigut aquests problemes de salut, concretament un empitjorament de les cefalees cròniques que aquest saragossà ja patia, els que han servit com a proves en el judici que fa tot just una setmana donava la raó a Varela i que obligava l’empresa de telefonia a pagar una multa 6.000 euros per, assenyala la sentència, vulnerar la seva intimitat i el seu descans. Es tracta d’una decisió judicial pionera i que si es porta el Suprem podria arribar a crear jurisprudència.

El malson de Varela va començar de forma progressiva: «Al principi simplement trucaven a la meva línia personal, al fix i a una altra línia que tinc, després van començar a trucar a les 3 de la tarda, a les 9 del vespre i les cinc de la tarda i de manera constant», explica. «Jo els deia que no m’interessava, que no volia saber-ne res, però seguien fins a arribar a l’assetjament  i a no deixar-me descansar», afegeix Varela, que assegura que el bombardeig de trucades era constant i diari. «Em va arribar a trucar fins i tot el Toby, l’agent virtual de Vodafone,» assegura.

La qüestió que ha permès que es prenguin accions legals han sigut les conseqüències en la salut del denunciant que ha tingut l’allau de trucades. «Jo entro a treballar a les sis del matí i m’aixeco a les cinc de la matinada, a les nits amb prou feines dormo i és a les tardes quan puc descansar». Les insistents trucades van provocar al saragossà una falta de son que es va traduir en més cefalees i una necessitat d’augmentar la medicació.

La situació de desesperació va ser tal per al saragossà que fins i tot va arribar a «cedir al xantatge de Vodafone». «Durant l’estiu del 2020 vaig arribar a contractar una tarifa amb ells perquè em deixessin en pau i tot i així les trucades no van parar», relata. «Me’n vaig anar de vacances i continuaven trucant-me perquè hi havia problemes per realitzar la portabilitat», afegeix Varela.

La via legal

La via legal no va ser el primer camí que va prendre el demandant. «Primer em vaig posar en contacte amb ells i els vaig demanar que paressin, vaig haver d’enviar-los un correu amb una documentació que em van demanar i durant uns dies van parar però al final tot va tornar a ser com abans», explica Varela. El següent intent va passar pels serveis d’atenció al consumidor: «Vaig entrar a la pàgina de l’Agència Estatal de Protecció de Dades i vaig veure que podia denunciar la situació a través d’Autocontrol», continua el denunciant. I tot i que al principi va fer efecte, la solució va durar uns quants dies. Després van tornar les trucades, recorda Varela.

Va ser al desembre del 2020 quan aquest ciutadà va recórrer als serveis del bufet d’advocats Averum, especialitzat en defensa del Dret a l’Honor, Intimitat i Pròpia Imatge, i el cas va prendre llavors un curs legal. «Vaig presentar les proves, les gravacions, els informes del meu metge que provaven que la meva malaltia s’havia agreujat i que havia de prendre més medicació», assegura Varela.

Ara amb la sentència i a l’espera d’un possible recurs per part de Vodafone, el saragossà pensa si continuar amb la seva investigació. «M’estic plantejant obtenir tota la documentació que tinc i enviar-la a l’Agència Espanyola de Protecció de Dades i veure si realment s’ha fet un ús fraudulent de les meves dades i perquè jo vaig demanar que s’esborressin i van continuar trucant-me», es lamenta el denunciant.

Per la seva banda, Vodafone lamenta els problemes causats al client però insisteixen que no ha sigut la companyia la que ha realitzat aquestes trucades i asseguren que «en moltes ocasions les operadores es veuen perjudicades per trucades fraudulentes emeses per tercers».

Notícies relacionades

Des de la Unió de Consumidors de l’Aragó, el seu president, José Ángel Oliván, assegura que aquesta és l’única causa judicial d’aquest tipus que hi ha oberta ara mateix a la comunitat però que tot i així és un tema pel qual reben constants consultes i reclamacions.

Oliván recorda que les empreses han d’ajustar-se a un horari i que no poden trucar a partir de les 21.00 hores o en les hores posteriors al dinar. A més, recorda que tots els usuaris tenen el dret a adherir-se a la denominada ‘Llista Robinson’ per no rebre aquest tipus de trucades comercials.

Temes:

Vodafone